مصاحبه، دلایل عدم تاثیرگذاری اندونزی در فرایند صلح افغانستان

به گزارش تور هند ارزان، کارشناس مسائل سیاسی و نظامی افغانستان با اشاره به سفر رئیس جمهور اندونزی به اسلام آباد و کابل گفت که ساختارهای امنیتی در پاکستان تصمیم گیرنده اصلی هستند بنابراین میانجی گیری اندونزی بین اسلام آباد و کابل تاثیری در صلح افغانستان ندارد.

مصاحبه، دلایل عدم تاثیرگذاری اندونزی در فرایند صلح افغانستان

برای دیدن زیباترین جزیره اندونزی با تور بالی همراه شوید.

جاوید کوهستانی ژنرال بازنشسته و کارشناس مسائل سیاسی و نظامی افغانستان در گفت وگو با دفتر منطقه ای خبرنگاران در واکنش به سفر اخیر رئیس جمهور اندونزی به اسلام آباد و کابل و کوشش های این کشور برای میانجی گری در روند صلح افغانستان گفت: دولت غیر نظامی و علمای پاکستان اختیاری ندارند بنابراین رایزنی رئیس جمهور اندونزی با مقامات دولت پاکستان در روند صلح افغانستان تاثیرگذار نخواهد شد.

وی اضافه کرد: جزئیاتی درباره اینکه چگونه اندونزی می تواند به روند صلح در افغانستان یاری کند وجود ندارد و این کشور نیز نمی تواند نقش موثری داشته باشد زیرا در تحولات و جهاد مردم افغانستان در گذشته نقشی نداشته و شناختی نسبت به مردم و جریان های سیاسی در افغانستان نیز ندارد.

کوهستانی ادامه داد: افغان ها نیز نسبت به جریان های سیاسی در اندونزی شناختی ندارد و کابل روابط سیاسی و فرهنگی با جاکارتا نداشته است. اما از اینکه اندونزی به عنوان یک کشور بزرگ اسلامی خواهان میانجی گری در روند صلح افغانستان است استقبال می کنیم.

ژنرال بازنشسته افغان تاکید نمود فکر نمی کنم اندونزی بتواند کاری در روند صلح افغانستان انجام دهد چون این کشور هیچ مناسباتی با دولت کابل و اثر گذاری روی جریان های سیاسی نداشته است.

وی اظهارداشت: پاکستان تعاملات و مناسباتی را با کشورهای جنوب آسیا دارد این احتمال وجود دارد که اندونزی مقامات اسلام آباد را بتواند به عنوان یک کشور اسلامی تشویق کند.

کارشناس افغان گفت: کوشش های چین برای اینکه اسلام آباد را به همکاری در روند صلح افغانستان تشویق کند با وجود سرمایهگذاری های مالی و تعاملات بسیاری که با ارتش این کشور دارد، نتیجه نداده است.

جاوید کوهستانی در ادامه تاکید نمود اقدامات آمریکا، انگلیس و حتی عربستان برای تشویق اسلام آباد در گذشته نیز نتیجه نداده است بنابراین نمی توان به اینکه اندونزی بتواند پاکستان را برای همکاری در روند صلح افغانستان تشویق کند بسیار خوشبین بود.

ژنرال بازنشسته افغان درباره پیشنهاد اندونزی گفت: کمیته سه جانبه بین علمای افغانستان، پاکستان و اندونزی ممکن است تشکیل گردد و علمای این کشورها بتوانند در اسلام آباد، کابل و جاکارتا نشست هایی را برگزار نمایند و از آن لذت ببرند که البته به به روند صلح افغانستان هیچ یاریی نخواهد کرد.

وی در ادامه توضیح داد: زیرا دولت غیرنظامی و علمای پاکستان تحت تاثیر ساختارهای امنیتی در این کشور قرار دارند و بدون اجازه سازمان اطلاعات ارتش این کشور اجازه سفر و حتی اظهار نظر را هم ندارند.

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان تاکید نمود تشکیل کمیته مشترک علمای سه کشور کاملا یک اقدام تشریفاتی است که تنها استفاده تبلیغاتی در سطح رسانه ها از آن صورت خواهد گرفت و نفعی برای روند صلح و به حال مردم افغانستان نخواهد داشت.

کوهستانی توصیه کرد دولت افغانستان به طور مستقیم بهتر است با پاکستان به عنوان یک دولت و کشور همسایه با میانجی گری جمهوری اسلامی ایران، چین، روسیه و کشورهای عرب وارد گفت وگو گردد زیرا همسایگان و بعضی از این کشورها در افغانستان به ویژه در دوران جهاد با شوروی سابق نقش داشتند.

ژنرال بازنشسته افغان گفت: چشم پوشی از نقش کشورهای منطقه و همسایه اشتباه است. کوشش های اخیر صلح با میانجی گری اندونزی و ایجاد کمیته مشترک علما بین سه کشور فقط می تواند سهل انگاری شواری عالی صلح افغانستان را توجیه کند.

وی در ادامه با اشاره به صدور فتوای علمای پاکستان مبنی بر حرمت حملات انتحاری در کشورشان گفت این مسئله به خوبی رویکرد دوگانه اسلام آباد را در برابر افغانستان نشان می دهد زیرا بسیاری از مخالفان مسلح دولت افغانستان در مدارس دینی در پاکستان و به ویژه مدرسه حقانی تحصیل نموده اند.

کوهستانی اظهارداشت: دولت افغانستان باید به وسیله مذاکره و درخواست همکاری از کشورهای همسایه برای حل مسئله خود با پاکستان کوشش کند زیرا به طور نمونه ایران با پاکستان و افغانستان مرز و منافع مشترک دارد بنابر این نسبت به اندونزی به مراتب از تاثیرگذاری بیشتری برخوردار است.

کارشناس مسائل سیاسی و نظامی توضیح داد که علمای اندونزی شناختی از افغانستان ندارند و زمانی که شناخت و تعارفی بین دو کشور وجود نداشته باشد نمی توان توقع داشت که این کشور بتواند برای بهبود وضعیت جاری در افغانستان یاری کند.

.

منبع: تسنیم
انتشار: 12 آبان 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 495

به "مصاحبه، دلایل عدم تاثیرگذاری اندونزی در فرایند صلح افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصاحبه، دلایل عدم تاثیرگذاری اندونزی در فرایند صلح افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید