پیغام های ایران از بیشکک و دوشنبه؛ حمایت مسکو و پکن چین از اتحادهای منطقه ای

به گزارش تور هند ارزان، کارشناس سیاسی روسیه گفت: با تشدید تنش بین ایران و آمریکا، تهران به سمت تقویت همکاری با کشورهای همسایه و اوراسیا حرکت کرد و در این زمینه عادی سازی روابط با ترکمنستان و تاجیکستان اقدامی منطقی به نظر می آید.

پیغام های ایران از بیشکک و دوشنبه؛ حمایت مسکو و پکن چین از اتحادهای منطقه ای

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

فرهاد ابراهیم اف کارشناس علوم سیاسی آموزشگاه علوم روسیه در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در بیشکک با اشاره به حضور فعال مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران در نشست سران سازمان همکاری شانگهای در بیشکک و نیز اجلاس تعامل و توسعه اعتماد در آسیا در شهر دوشنبه گفت: برای ایران بسیار مهم است که کشورهای آسیای مرکزی به اجرای سیاست جاری خود حتی با تشدید فشار آمریکا ادامه دهند و کشورهای منطقه نیز به خوبی درک می نمایند که واشنگتن یک بازیگر خارج از منطقه است در حالی که تهران همسایه علاقه مند به توسعه روابط همه جانبه از جمله مسائل امنیتی و مالی است.

وی توضیح داد: حسن روحانی رئیس جمهور ایران در هر 2 نشست در بیشکک و دوشنبه مواضع تهران در مسائل بین المللی را به خوبی معرفی کرد و این عامل به دلیل تشدید اقدامات آمریکا از جمله جنگ اطلاعاتی علیه ایران و تحولات اخیر در دریای عمان بسیار مهم بود.

ابراهیم اف خاطر نشان کرد: در واقع هدف اصلی واشنگتن منزوی کردن ایران به وسیله فتنه انگیزی های مختلف و ابزارهای اطلاعاتی است بنابراین مقامات بلندپایه ایرانی برای استفاده از ظرفیت های سازمان های بین المللی با حضور روسیه، چین و کشورهای آسیای مرکزی برای اعلام دیدگاه تهران کوشش می نمایند. برای کشورهای منطقه نیز دیدگاه رئیس جمهور و رهبر این کشور در چارچوب برنامه های استراتژیک مهم است.

کارشناس روس اضافه کرد: روحانی در مرحله نخست از تمام این کشورها برای توسعه همکاری با ایران حتی با وجود فتنه انگیزی و تحولات منطقه دعوت کرد. از سوی دیگر رهبران چین و روسیه نیز از تهران حمایت نموده و از لزوم جست وجوی راه های جدید برای حل درگیری ها خبر دادند.

وی گفت: همان طور که قبلا پیش بینی شد با تشدید تنش بین ایران و آمریکا، تهران به سمت تقویت همکاری با کشورهای همسایه و اوراسیا حرکت کرد و در این زمینه عادی سازی روابط با ترکمنستان و تاجیکستان اقدامی منطقی به نظر می آید.

این کارشناس توضیح داد: هر 2 کشور مذکور مرزهای مشترکی با افغانستان دارند و اوضاع فعلی این کشور نگران نماینده است به همین دلیل احتمالا ایران به توسعه روابط امنیتی با ترکمنستان و تاجیکستان خواهد پرداخت ضمن اینکه احیای مذاکرات محور صادرات گاز می تواند عامل مهمی باشد.

ابراهیم اف گفت: ایران از ابتدای تصویب برجام به غرب اعتماد نکرد و حتی به اتحادیه اروپا نیز در خصوص مسائل مربوط به تحریم ها باور نداشت.

وی خاطر نشان کرد: اینجا نمی توان گفت که ایران اعتماد به برجام را از دست داد زیرا تهران از همان ابتدا نیز انتظار جدی از این توافقات نداشت.

این کارشناس روس گفت: روحانی علاقه مند به حفظ برجام است زیرا برجام پل ارتباطی تهران با اتحادیه اروپا است.

ابراهیم اف اضافه کرد: از وضعیت حاکم بر برجام دیگر کشورهای دنیا از جمله روسیه و چین نیز آسیب می بینند و به نوبه خود روابط آمریکا با متحدان اروپایی بر سر این موضوع نیز زیر سؤال رفت.

این کارشناس روس خاطر نشان کرد: ایران در بیشکک و دوشنبه علاقه مندی خود برای تقویت همکاری با این کشورها را بیان کرد و روسیه و چین نیز به حمایت از تهران خواهند پرداخت.

انتهای پیغام/ح

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 15 مرداد 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 247

به "پیغام های ایران از بیشکک و دوشنبه؛ حمایت مسکو و پکن چین از اتحادهای منطقه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیغام های ایران از بیشکک و دوشنبه؛ حمایت مسکو و پکن چین از اتحادهای منطقه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید