قرصهای دیوریتیک

به گزارش تور هند ارزان، قرصهای دیوریتیک یا ادرار آور جهت افزایش دفع سدیم و آب اضافی از بدن مورد استفاده قرار می گیرند. آنها عمدتاً به منظور درمان احتباس مایعات و فشار خون بالا استفاده می شوند. این مقاله بعضی از جنبه های مهم

قرصهای دیوریتیک

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

قرصهای دیوریتیک یا ادرار آور جهت افزایش دفع سدیم و آب اضافی از بدن مورد استفاده قرار می گیرند. آنها عمدتاً به منظور درمان احتباس مایعات و فشار خون بالا استفاده می شوند. این مقاله بعضی از جنبه های مهم دیوریتیکها را مورد بحث قرار داده بطوریکه تصور بهتری درباره این داروها بدست خواهید آورد.

قرصهای دیوریتیک که بعلاوه تحت اسم قرصهای آب (water pills) یا ادرار آور شناخته می شوند نوعی دارو بوده که در درجه نخست جهت تسهیل دفع مایعات اضافی از بدن مورد استفاده قرار می گیرند. هنگامی که آب اضافی به وسیله بدن حفظ گردد، به آن احتباس مایعات یا آب گویند که خود را در قالب تورم و یا اِدم نشان می دهد. اِدم یا ورم می تواند به طور معمول ساق پا، مچ پا به پایین، بازو، دست و ناحیه شکم را تحت تأثیر قرار دهد. قرصهای ادرار آور می توانند به کاهش تورم ناشی از احتباس مایعات و کاهش فشار خون با دفع آب اضافی از بدن یاری نمایند. آنها در اصل جهت درمان احتباس مایعات، فشار خون بالا، نارسایی قلبی، بیماریهای کبدی و کلیوی و سندرم پلی کیستیک تخمدان استفاده می شوند.

انواع قرصهای دیورتیک

قرصهای دیورتیک عمدتاً بر سه نوع بوده واین قرصها تحت اسم قرصهای دیورتیک لوپ یا حلقه ای، تیازید و دیوریتیک های نگهدارنده پتاسیم شناخته می شوند. دیورتیکهای لوپ جهت جلوگیری از جذب مجدد سدیم به وسیله بدن است که منجر به افزایش فراوری ادرار می گردد. تیازیدها موجب حفظ آب در ادرار می شوند. از سوی دیگر دیورتیکهای نگهدارنده پتاسیم به بدن در حفظ پتاسیم در حین دفع سدیم و آب اضافی یاری می نمایند.

چگونگی کارکرد آنها

قرصهای دیورتیک به منظور دفع سدیم و آب اضافی از بدن، عمدتاً بر روی کلیه ها عمل می نمایند. آنها کلیه ها را تحریک به دفع سدیم ساخته که به نوبه خود به دفع آب اضافی از بدن یاری می نماید. دفع آب از بدن موجب کاهش حجم خون شده که منجر به پایین آمدن فشار خون می گردد. این امر به کارکرد قلب یاری می نماید. این قرصها بعلاوه می توانند به کاهش موقت وزن یاری نمایند. در واقع بسیاری افراد از آنها برای کاهش وزن استفاده می نمایند، اما اثرات این داروها تا زمان استفاده از آنها دوام دارد. افرادی که از این قرصها استفاده می نمایند، معمولاً هنگامی که این داروها را قطع مصرف می نمایند مجدداً دچار افزایش وزن می شوند.

دیوریتیکهای طبیعی

غیر از قرصهای دیوریتیک متعارف، بعضی مواد غذایی و گیاهان دارویی وجود دارند که دارای خواص دیوریتیک می باشند. چنین گیاهان و غذاهایی می توانند به دفع آب اضافی از بدن یاری نمایند. بنابراین بسیاری از افراد، از این دیورتیک های طبیعی برای برطرف فشار خون بالا و احتباس آب استفاده می نمایند. یکی از معروف ترین دیورتیک های طبیعی کافئین است که می تواند در دانه های قهوه و بعضی گیاهان یافت گردد. دیگر دیورتیک های طبیعی، جعفری، سیر، تخم کرفس، مریم گلی، قاصدک، رازیانه، کاسنی، و بومادران را شامل می گردد. این گیاهان را می توان در بسیاری از قرصهای دیورتیک طبیعی یافت.

عوارض جانبی

دیورتیکها بانظمام انواع گیاهی آن، هم همچون سایر داروها هنگامی که با احتیاط مورد استفاده قرار نگیرند می توانند موجب بروز عوارض جانبی چندی شوند. بعضی از عوارض جانبی معمول که فرد ممکن است در حین استفاده از این داروها دچار آن گردد، تکرر ادرار، عدم تعادل الکترولیت، کم آبی بدن، ضعف، گرفتگی های عضلانی، سرگیجه، تهوع، استفراغ، سردرد، تاری دید، بی قراری، گیجی، و ضربان نامظم قلب را شامل می گردد. زنان در حین استفاده از دیورتیکها می توانند دچار بی نظمی در قاعدگی شوند. استفاده بیش از حد از آنها می تواند مقدار سدیم را به طور قابل توجهی پایین آورده و سطح قند خون را افزایش دهد.

بنابراین توصیه می گردد از قرصهای ادرار آور و گیاهان دیورتیک و آمیزه های آنها تنها تحت نظارت پزشک استفاده نمایید. از آنجا که این قرصها فراوری ادرار را افزایش می دهند، افرادی که از این داروها استفاده می نمایند بایستی به قدر کافی آب نوشیده تا از کم شدن آب بدن جلوگیری گردد. بعلاوه اهمیت دارد که مکملهای پتاسیم و یا مواد غذایی سرشار از پتاسیم را در رژیم غذایی خود در حین استفاده از این قرصها بگنجانید مگر آنکه از قرصهای دیورتیک نگهدارنده پتاسیم استفاده می کنید. زنان باردار و شیرده نبایستی بدن مشورت با پزشک خود از قرصهای دیورتیک مصرف ننمایند. به طور مشابه افرادی که هرگونه دارو مصرف می نمایند بایستی پیش از استفاده از دیورتیکها پزشک خود را از آن آگاه سازند.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون
انتشار: 2 آبان 1400 بروزرسانی: 2 آبان 1400 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1922

به "قرصهای دیوریتیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرصهای دیوریتیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید