چگونه رادیکال های آزاد بر بدن تأثیر می گذارند

به گزارش تور هند ارزان، شواهد روز افزون نشان از آن دارند که رادیکال های آزاد دلیل ریشه ای تمام بیماری های دژنراتیو یا فرساینده می باشند. میزان بیش از حد این مولکولهای اکسیژن ناپایدار در بدن، موجب پیری و آسیب بافت، همراه با مساعدت در مسائل

چگونه رادیکال های آزاد بر بدن تأثیر می گذارند

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

شواهد روز افزون نشان از آن دارند که رادیکال های آزاد علت ریشه ای تمام بیماری های دژنراتیو یا فرساینده می باشند. میزان بیش از حد این مولکولهای اکسیژن ناپایدار در بدن، موجب پیری و آسیب بافت، همراه با مساعدت در مسائل پیچیده مربوط به سلامت می گردد. آنها در اغلب موارد محصولات فرعی حاصل از فرآیند اکسیداسیون بوده و در موارد شدید منجر به بیماری های شدیدی مانند سرطان می گردند.

رادیکال های آزاد مولکول های اکسیژن به شدت ناپایداری هستند، که اغلب به عنوان محصولات فرعی حاصل از فرآیند اکسیداسیون و دیگر واکنش های شیمیایی که در بدن رخ می دهد، فراوری می شوند. پس آنها چگونه به بدن آسیب می رسانند؟ یک سلول جزء سازنده بدن بوده و میلیونها میلیون سلول کل بدن ما را تشکیل می دهند. رادیکال های آزاد به سلول های سالم آسیب رسانده، در نهایت منجر به آسیب و خرابی بافت و پوست شده و انبوهی از مسائل دیگر را ببار می آورند. این فرایند به طور دقیق شرح داده خواهد شد.

آسیب رادیکال های آزاد می تواند به بدن برسد

رادیکال های آزاد بسیار واکنش پذیر بوده و اتم ها و یا مولکولهای اکسیژن شارژ نشده می باشند. (نکته: دو یا چند اتم با یکدیگر ترکیب شده و یک مولکول را تشکیل می دهند، و مولکول ها به نوبه خود ترکیب شده تا یک سلول را تشکیل دهند. اندام های بدن ما متشکل از بافتهای متشکل از سلول ها می باشند.). رادیکال های آزاد مولکول های شارژ نشده ای هستند که یک جفت الکترون جفت نشده را شامل می شوند که جهت پایدار شدن به یک الکترون احتیاج دارند که این کار را با ربودن از دیگر مولکولهای پایدار مجاور انجام می دهند.

رادیکال های آزاد چگونه تشکیل می شوند

هر اتم در یک مولکول برای پایدار بودن بایستی تعدادی برابر یا متعادل از الکترون داشته باشد. اگر آخرین مدار یک الکترون کم داشته باشد، مولکول آن را از مولکولهای مجاور طلب می نماید که این امر منجر به فرایندی شیمیایی شده و رادیکال های آزاد را به عنوان محصولات فرعی ایجاد می نماید. افزایش تعداد این رادیکال های آزاد در بدن موجب پیری می گردد، به این علت که ضرورت رسیدن به پایداری مولکولها را بر آن می دارد که با دیگر اتم ها یا مولکول های پایدار آغاز به واکنش نمایند.

اتم ها اساسی ترین اجزاء سلول به شمار می فرایند. هسته مرکز اتم را اشغال می سازد؛ که شامل پروتون و نوترون است. الکترون ها بر روی مدارهایی به دور هسته می چرخند. برای پایداری، هر سلول باید به تعداد لازم از الکترون (هر مدار باید تعداد 2s2 الکترون داشته باشد که در آن S تعداد پوسته یا مدار می باشد) داشته باشد. اگر یک سلول تعداد مورد احتیاج الکترون را برای یک پوسته خاص نداشته باشد، کوشش می نماید تا آن را از سلول های دیگر بگیرد، و این امر منجر به واکنش های شیمیایی می گردد. این فرایند به عنوان یک واکنش زنجیره ای ادامه می یابد و منجر به ایجاد رادیکال های آزاد بسیاری می گردد. قرار گرفتن بدن در معرض اشعه ایکس، دود سیگار و آلاینده های شیمیایی صنعتی فراوری رادیکال های آزاد در بدن را بالا می برد.

آسیب وارده

فراوری رادیکال های آزاد در بدن، یک فرایند مداوم و طبیعی است. آنها به عنوان محصولات حاصل از فرایندهای شیمیایی و آنزیمی تشکیل می شوند. میزان بیش از حد رادیکال های آزاد به بدن آسیب می رساند. مطالعات نشان داده اند که آنها سهمی در پشت بیماری های خطرناکی مانند سرطان و تصلب شرایین دارند. جنبش یا حرکت رادیکال های آزاد در بدن باعث تشکیل تومور می گردد. بعلاوه این باور وجود دارد که این رادیکال های آزاد بیماری هایی مانند آسم، دیابت، زوال عقل پیری و بیماریهای دژنراتیو چشم را رواج می دهند. علاوه بر این، باعث پیری بیولوژیکی به علت آسیب رسیدن به بافت ها می شوند. آنها گاهی اوقات در نتیجه قرار گرفتن بیش از حد بدن در معرض اشعه UV خورشید، که به طور بالقوه می تواند به DNA آسیب برساند، فراوری می شوند. گفته شده است که، این عناصر همواره به بدن صدمه نمی زنند. رادیکال های آزاد اکسیژن برای فرایند بلوغ سلولها لازم است، و باید یک تعداد مورد احتیاج از این عناصر در بدن وجود داشته باشند. بعلاوه هنگامی که سلول های سفید خون آنها را جهت از بین بردن حملات بیماری زا، به عنوان بخشی از سیستم دفاعی بدن آزاد می نماید، فراوری می شوند.

آنتی اکسیدان ها برای مقابله با رادیکال های آزاد

تعداد آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد باید متعادل باشد. جهت مقابله با اثرات رادیکال های آزاد، بدن باید به میزان کافی از آنتی اکسیدان ها فراوری کند. آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که اثرات رادیکال های آزاد را خنثی می نمایند، در نتیجه از بدن در مقابل آسیب رادیکال های آزاد محافظت می نمایند. آنتی اکسیدان ها در نتیجه فرآیندهای متابولیک در بدن فراوری می شوند، به غیر از آن، میوه و سبزیجات منابع خوبی از آنها نیز به حساب می آیند. ویتامین C، کاروتنوئیدها، و ویتامین E به وفور در میوه و سبزیجات یافت می شوند. خوردن میزان زیادی از مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان، از بدن در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت نموده، و نگرانی را دور می سازد. بنابراین، موادغذایی سرشار از آنتی اکسیدان را به رژیم غذایی خود وارد ساخته، و یک زندگی سالم را در پیش گیرید.

وجود بیش از حد رادیکال های آزاد در بدن خطرناک می باشد، خطراتی که دارد از کدر و مات کردن پوست گرفته تا افزایش احتمال ابتلا به سرطان را شامل می گردد. رژیم غذایی خود را با مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان جهت مقابله با آسیب رادیکال های آزاد تکمیل کنید.

منبع: راسخون
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1949

به "چگونه رادیکال های آزاد بر بدن تأثیر می گذارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه رادیکال های آزاد بر بدن تأثیر می گذارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید