وزارت بهداشت: داروهای بدون نسخه افزایش قیمت نخواهند داشت

به گزارش تور هند ارزان، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با اجرای طرح دارویار، توزیع یارانه دارو متناسب با احتیاج بیماران فارغ از سطح عایدی آنها انجام می گردد.

وزارت بهداشت: داروهای بدون نسخه افزایش قیمت نخواهند داشت

به گزارش مهر، پدرام پاک آئین، با بیان اینکه با اجرای دارویار، پرداخت از جیب بیماران ثابت می ماند، اضافه کرد: در مواردی با توجه به افزایش پوشش بیمه ای دارو و پرداخت یارانه سلامت، شاهد کاهش پرداختی از جیب مردم خواهیم بود.

وی ادامه داد: قبل از اجرای طرح دارویار، 6 میلیون از افراد فاقد بیمه، شناسایی شده و به صورت رایگان تحت پوشش بیمه همگانی سلامت قرار گرفتند. در این طرح برای داروهایی که پیش از این تحت شمول حمایت های بیمه ای نبودند، پوشش بیمه ای برقرار شد.

دستیار رسانه ای وزیر بهداشت توضیح داد: بنا به نظر صاحبنظران حوزه دارو، با اجرای دارویار کمبودهای دارویی کشور به طور چشمگیری کاهش می یابد، الگوی مصرف دارو اصلاح و تقاضای القایی دارو کمتر می گردد.

پاک آئین با بیان اینکه تغییر قیمت دارو فقط برای دولت و بیمه ها اعمال می گردد و متوجه بیمار نخواهد بود، یادآور شد: در صورت مراجعه بیمار با نسخه پزشک، اندازه پرداختی وی نسبت به قبل تغییری نمی نماید. در واقع در این طرح، قیمت داروها افزایش می یابد ولی ساز و کار حمایتی به گونه ای طراحی شده که این افزایش قیمت تماماً به وسیله بیمه ها پوشش داده می گردد.

وی گفت: شرایط پرداخت از جیب مردم برای داروهایی که در حال حاضر تحت پوشش بیمه هستند، تماماً به وسیله بیمه ها جبران خواهد شد. بعلاوه برای اولین بار، مبنای پوشش بیمه که تا پیش از این حداقل قیمت دارو در بازار بود، به قیمتی که بیشترین سهم بازار را دارد، تغییر نموده است که در نتیجه پرداخت از جیب مردم برای این دسته داروها ثابت مانده و در بعضی اقلام، کاهشی می گردد. به عنوان مثال در داروی تراستوزومب یا در داروی کپسیتابین که برای بیماران شیمی درمانی استفاده می شوند، پرداختی بیمار به صورت قابل توجهی نسبت به قبل کاهش پیدا نموده است.

سخنگوی وزارت بهداشت اعلام نمود: در حوزه داروهایی که در حال حاضر تحت پوشش بیمه نیستند هم برای 366 قلم داروی ضروری و پرمصرف، پوشش بیمه ای طوری معین شد که پرداختی بیماران در هنگام تهیه این داروها پس از اجرای طرح نسبت به قبل از اجرای آن، ثابت بماند.

پاک آئین ادامه داد: در خصوص داروهایی که تهیه آن احتیاج به نسخه پزشک ندارد(OTC) هم با توجه به اینکه از قبل هم ارز دولتی به این داروها تخصیص داده نمی شد، بنابراین این داروها افزایش قیمتی نخواهند داشت. از سوی دیگر، 119 قلم از این داروها که مصرف بیش تری دارند، با تأیید شورای عالی بیمه، تحت پوشش بیمه قرار می گیرند؛ بنابراین پرداخت از جیب مردم برای این داروها با ارائه نسخه پزشک و در جهت بیمه ای، کاهش پیدا می نماید.

منبع: فرارو
انتشار: 5 مرداد 1401 بروزرسانی: 5 مرداد 1401 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 2188

به "وزارت بهداشت: داروهای بدون نسخه افزایش قیمت نخواهند داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزارت بهداشت: داروهای بدون نسخه افزایش قیمت نخواهند داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید