فراوری محصولات دخانی سلامت محور، تحریم ها تاثیری در حضور شرکت های خارجی نداشت، از تحقیق و تفحص مجلس استقبال می کنیم

به گزارش تور هند ارزان، مدیرعامل شرکت دخانیات ایران گفت: به دنبال فراوری محصولات سلامت محور هستیم تا مصرف کننده آسیب کمتری ببیند. سال گذشته توافق خوبی با یک شرکت اروپایی در خصوص محصولات سلامت محور داشتیم تا با استفاده از فیلترهای توسعه یافته بخش عمده ای از زیان های سیگار را کاهش دهیم.

فراوری محصولات دخانی سلامت محور، تحریم ها تاثیری در حضور شرکت های خارجی نداشت، از تحقیق و تفحص مجلس استقبال می کنیم

سیاوش افضلی در نشست خبری امروز خود اظهار کرد: شرکت دخانیات ایران در یک دهه گذشته شرایط مناسبی نداشته است اما بر اساس اقداماتی که در سال 98 و 99 صورت گرفت این شرکت احیا شد و این اتفاق با تکیه بر توانایی های خود بوده است.

وی با اشاره به خصوصی سازی صورت گرفته در سال های گذشته گفت: بر اساس تصمیم غیرکارشناسی که گرفته شده شرکت دخانیات ایران متحمل هزینه زیادی شد اما امروز رویکرد متفاوت داریم و پذیرفته ایم که بر اساس بازار رقابتی کار کنیم.

افضلی با اعلام خبر فراوری محصولات سلامت محور توضیح داد: به دنبال فراوری محصولات سلامت محور هستیم تا مصرف نماینده آسیب کمتری ببیند. سال گذشته توافق خوبی با یک شرکت اروپایی در خصوص محصولات سلامت محور داشتیم تا با استفاده از فیلترهای توسعه یافته بخش عمده ای از زیان های سیگار را کاهش دهیم.

وی اضافه نمود: در سال 99 نسبت به سال 98، 50 درصد افزایش فراوری، 65 تا 70 درصد افزایش سهم در بازار و 23 درصد افزایش فروش داشته ایم. سمت و سوی شاخص ها در شرکت دخانیات ایران طی سال گذشته تغییر نموده و اعتماد به نفسی که از این شرکت گرفته شده بود احیا شد.

افضلی با اشاره به ارزش صنعت دخانیات اظهار داشت: امروز ارزش صنعت دخانیات در ایران 40 هزار میلیارد تومان است که شامل بخش های مختلف مانند کشاورزی، عمل آوری، فراوری و ... می گردد. سهم شرکت دخانیات ایران از نظر ریالی از این ارزش حدود پنج درصد است. سهم بازار این شرکت نیز در سال 99، 14 درصد بود اما هزینه این صنعت را چه کسی می دهد همه قراردادهای کشاورزی بر عهده شرکت دخانیات است اشتغال نیز شرایط مشابهی دارد، حلقه های سودده این شرکت به شرکت های خارجی داده شده اما حلقه هایی که هزینه بر است به شرکت دخانیات ایران سپرده شده است. چند درصد از مجموعه هایی که از صنعت دخانیات کشرو منتفع می شوند ایرانی هستند و چه میزان در این صنعت هزینه می نمایند.

افضلی در ادامه اعلام کرد: سیاست گذاری دخانیات بر عهده وزارت صمت است سیاست گذاری ها باید به شکلی باشد که زیرساخت ها و شرکت های ملی بیشترین بهره را ببرند من مخالف حضور شرکت های خارجی نیستم اما اولویت باید با زیرساخت داخلی باشد. میزان مصرف توتون داخلی را 40 درصد افزایش داده ایم و از کشاورزان در این مورد حمایت می کنیم. شرکت دخانیات با 12 هزار کارگر و کشاورز و همین طور بر عهده دریافت خریداری همه توتون داخلی امکان رقابت ندارد، قرار بر این بود که خارجی ها در رده هایی فعالیت نمایند که ما در داخل توان فراوری آن را نداریم، اگر این صنعت سودده است هزینه هم دارد و دیگر شرکت ها به همان میزان سود می نمایند باید هزینه هم پرداخت نمایند.

افضلی با اشاره به میزان مصرف سیگار در کشور گفت: سالانه در کشور 75 میلیارد نخ سیگار مصرف می گردد که 25 میلیارد نخ فراوری داخل و 20 میلیارد نخ قاچاق است که باید توجه داشت که سیگارهای قاچاق عمدتا رقیب سیگارهای داخلی هستند. شرکت دخانیات ایران در سال 99 به میزان 9 میلیارد و 100 میلیون نخ سیگار فراوری نموده است اما توانایی فراوری 25 میلیارد تا 30 میلیارد نخ را نیز دارد. دو شرکت خارجی JTI و EAT که یکی از آنها ژاپنی و دیگری آمریکایی انگلیسی است سهم 70 درصدی از ارزش 40 هزار میلیارد تومانی این صنعت در کشور در اختیار دارند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه ورود شرکت های خارجی به کشور گفت: بر اساس سیاست های مالی در دهه 80 و مبارزه با قاچاق شرکت های خارجی را مجاب کردند تا از زیرساخت های شرکت دخانیات استفاده نموده، محصولات کلاس A و B را فراوری نمایند و به اندازه فراوری آنها نیز تعرفه محاسبه و باید حق العمل پرداخت می کردند ولی بعد از گرفته شدن وظایف و اختیارات حاکمیتی از شرکت دخانیات ایران دیگر این مبلغ را پرداخت نمی نمایند، تعرفه ای که امروز پرداخت می نمایند تفاوت زیادی با آن مبلغ دارد.

افضلی در خصوص صادرات این شرکت اظهار کرد: صادرات شرکت دخانیات ایران بیشتر توتون و تنباکو است و در چند سال گذشته به علت شرایط حاکم بر این شرکت چندان پیروز نبود. به روسیه و کشورهای عربی صادرات توتون و تنباکو از سال 1400 انجام می گردد این صادرات در پنج بخش و حدود 10 تن تا به امروز بوده است. برنامه ریزی نموده ایم در سال 1400 حضوری بیشتری در بازار بین المللی داشته باشیم اما در خصوص صادرات سیگار به علت اینکه کشورها تعرفه زیادی برای واردات دخانیات از دیگر کشورها دارند صادرات سیگار توجیه مالی نداشته در خصوص صادرات تنباکو هم مذاکراتی صورت گرفته است، اگر هم بتوانیم احتیاج داخل را تامین کنیم یکی از برنامه هایمان صادارت سیگار است.

وی در خصوص تاثیر تحریم ها بر حضور شرکت های خارجی در کشور اعلام کرد: تحریم ها هیچ تاثیری برای حضور شرکت های خارجی در ایران نداشتند اما برای شرکت دخانیات ایران و تامین مواد اولیه شرایط بسیار سختی حاکم بود. شرکت های خارجی تعهدات دیگری مانند کشاورزی ماشین آلات تکنولوژی و ... داشتند که الان دیگر هیچ یک از این تعهدات را ندارند.

افضلی با اشاره به طرح تحقیق و تفحص مجلس گفت: تحقیق و تفحص تصویب شده اما هنوز به شرکت دخانیات ایران مراجعه نکردند. این یک فرصت است که به شفافیت یاری می نماید انتظار ما این است که تحقیق و تفحص از صنعت دخانیات باشد نه تنها از شرکت دخانیات که سهم 5 درصدی از آن صنعت دارد.

وی در سرانجام افزود: وقتی می گوییم سهم مان از بازار کم شده، نسبت به بازاری است که پیش از این داشته ایم. در این کلاس فراوریی محصولات شرکت دخانیات ایران کیفیت بسیار بالایی دارند موانع صادرات این محصولات مربوط به عدم انسجام شرکت دخانیات در چند سال اخیر مسائل جانبی مانند مسائل قضایی و حقوقی و همچنین انحصاری بودن بازار تنباکو در بازارهای عربی است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 19 تیر 1400 بروزرسانی: 19 تیر 1400 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1786

به "فراوری محصولات دخانی سلامت محور، تحریم ها تاثیری در حضور شرکت های خارجی نداشت، از تحقیق و تفحص مجلس استقبال می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری محصولات دخانی سلامت محور، تحریم ها تاثیری در حضور شرکت های خارجی نداشت، از تحقیق و تفحص مجلس استقبال می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید