محرابیان: مصارفمان را باید در بخش شرب، صنعتی و به ویژه کشاورزی مدیریت کنیم

به گزارش تور هند ارزان، وزیر نیرو با اشاره به تامین آب مورد احتیاج مردم با رصد دائمی و مدیریت مصرف گفت: مصمم هستیم شرایط آب کشور را واضح و شفاف با مردم در میان بگذاریم و با همراهی آن ها نگذاریم کشور دچار مشکل گردد.

محرابیان: مصارفمان را باید در بخش شرب، صنعتی و به ویژه کشاورزی مدیریت کنیم

به گزارش گروه مالی خبرنگاران به نقل از وزارت نیرو، علی اکبر محرابیان که صبح امروز برای بازدید از پروژه های آبی استان همدان، به این استان سفر نموده در حاشیه بازدید از سد اکباتان در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره شرایط منابع آبی کشور اظهار کرد: در ابتدای سال آبی تازه بایستی شرایط منابع و شرایط آبی کشور تشریح و برای مردم بیان گردد. بعلاوه راهبرد وزارت نیرو نیز این است که با تسلط و اشراف بر شرایط آب کشور و داشتن برنامه مدون برای مواجهه با شرایط این سال آبی، گام به گام و همراه با مردم برای مدیریت منابع از یک سو و مدیریت تقاضا و مصرف از سوی دیگر به سمت سال آبی آینده پیش ببریم.

وی افزود: سال آبی گذشته نسبت به سال آبی قبل از آن 50 درصد کاهش نزولات داشتیم و نسبت به میانگین بلندمدت 37 درصد بارندگی کمتر بود به طوری که شاهد خشک ترین سال نیم قرن اخیر بودیم.

محرابیان ادامه داد: با وجود کاهش بارش ها و افزایش چشمگیر مصارف آبی کشور، کوشش خواهیم کرد با رصد و نظارت دایمی شرایط منابع آب استان ها و حوضه های آبریز، آب موردنیاز مردم به ویژه در بخش شرب را به صورت مطمئن و پایدار تامین کنیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه پیش بینی ها نشان می دهد در سال آینده هم شرایط به گونه ای نیست که بارندگی ها جبران گذشته باشد، ادامه داد: از طرفی در سال های گذشته به سبب توسعه شبکه آبرسانی آب شرب، توسعه صنعت و توسعه کشاورزی، مصرف آب به شدت افزایش یافته به طوری که کل مصرف آب در کشور از 78 میلیارد متر مکعب در سال 1380 به 100 میلیارد مترمکعب در سال 1399 رسیده است.

محرابیان با اشاره به کاهش شدید بارش ها و افزایش مصارف در کشور اظهار داشت: باید توجه داشت که اغلب منطقه ها کشور ایران در منطقه خشک قرار گرفته و شرایط موجود می طلبد که مصارفمان را در همه مصارف شرب، صنعتی و به ویژه کشاورزی مدیریت کنیم.

وی افزود: اصلاح الگوی کشت، اصلاح روش های آبیاری و پرهیز از کشت محصولات آب بر در منطقه ها کم آب و مصرف بهینه از جمله راه حل ها در حوزه کشاورزی و مصارف شرب و صنعتی است.

محرابیان در سرانجام گفت: با توجه به کمبود منابع آبی، مجموعه وزارت نیرو در حال مدیریت شرایط آبی کشور بوده و مصمم هستیم که اطلاعات و آمار را واضح با مردم در میان بگذاریم و با همراهی مردم، صنعتگران، کشاورزان و نخبگان و تشکل ها نگذاریم کشور دچار مشکل گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 آبان 1400 بروزرسانی: 17 آبان 1400 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1941

به "محرابیان: مصارفمان را باید در بخش شرب، صنعتی و به ویژه کشاورزی مدیریت کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محرابیان: مصارفمان را باید در بخش شرب، صنعتی و به ویژه کشاورزی مدیریت کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید