پس لرزه های دو نرخی شدن بلیت هواپیما

به گزارش تور هند ارزان، رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران گفت: دو نرخی شدن سبب نارضایتی گردشگران خواهد شد و به نوعی افزایش نرخ هواپیما و هتل ها تنها منافع صنفی را تامین خواهد کرد و در تامین منافع جمعی تاثیری نخواهد داشت.

پس لرزه های دو نرخی شدن بلیت هواپیما

فرید جواهرزاده در گفت وگو با ایسنا در مورد دو نرخی شدن محصولات جهانگردی اظهار کرد: ادعای افرادی که مصمم به عملیاتی کردن 2 نرخی شدن هستند این است که رضایت جهانگردان خارجی را به همراه خواهد داشت. همچنین این افراد معتقدند که این دو نرخی شدن به این علت است که جهانگردان خارجی با نوسانات ارزی رو به رو و در بحث تبدیل ارز دچار مشکل هستند که از این بابت شاید در دام افراد سودجو افتاده و نارضایتی هایی برایشان به وجود آید و در ادامه باعث یک تبلیغ منفی برای کشور شود.

وی افزود: دو نرخی شدن سبب نارضایتی جهانگردان خواهد شد و به نوعی افزایش نرخ هواپیما و هتل ها تنها منافع صنفی را تامین خواهد کرد و در تامین منافع جمعی تاثیری نخواهد داشت. به همین علت بر اساس مقررات کلی دریافت وجه از جهانگردان داخلی و حتی خارجی باید بر مبنای واحد پول رایج کشور باشد؛ پس دریافت دلار از جهانگردان مبنای حقوقی ندارد.

عدم تطابق دو نرخی شدن با کدهای اصول حقوق جهانگردی

این کارشناس جهانگردی گفت: در اصول حقوق جهانگردی اصلی به نام کدهای جهانی اخلاق وجود دارد که این کد جهانی عدم تبعیض بین جهانگردان و شهفرایندان را مدنظر دارد که بحث دو نرخی شدن محصولات جهانگردی در کشور ما با این اصل در تعارض است.

جواهرزاده گفت: ممکن است در این موضوع برخی تصور کنند هزینه ها باید بر مبنای قیمت های جهانی باشد. اگر قرار است هزینه حمل و نقل بر اساس قیمت های جهانی باشد آیا باقی هزینه ها مانند قیمت سوخت، نیروی انسانی و مواد غذایی نیز به نرخ جهانی است؟ در نتیجه دو نرخی شدن حمل ونقل هوایی موجب آشفتگی و درخواست مشابه سایر کسب و کارها خواهد شد.

وی ادامه داد: برای مثال فروشندگان صنایع دستی، تاکسی ها، رستوران ها و ... نیز ممکن است در خواست کنند تا محصولات و خدمات خود را دو نرخی کرده و از جهانگردان خارجی دلار و یورو دریافت کنند که با این کار دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.

کاهش جذابیت ایران برای جهانگردان خارجی با بالا رفتن نرخ ها

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران افزود: بنابراین باید به این موضوع توجه کنیم و بدانیم که به طور کلی بالا بردن نرخ ها جذابیت را برای ورود جهانگرد به ایران کاهش می دهد و این موضوع لطمه بزرگی به فرایند جذب جهانگرد وارد می کند؛ ما باید جهانگردی را یک زنجیره ببینیم و این رویکرد را داشته باشیم که محصولات جهانگردی تنها مخصوص یک صنف نیست و باید منافع جمعی نیز در نظر گرفته شود؛ به عقیده من یکی از دلایل عدم موفقیت صنعت گرشگری در کشور این موضوع خواهد بود.

جواهرزاده در مورد ادعای مدیرکل دفتر توسعه جهانگردی داخلی وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی در پیگیری موضوع دو نرخی شدن محصولات جهانگردی شرح داد: صحبت های دکتر فاطمی راضی کننده بود و اینکه وزارتخانه پیگیر این موضوع است قدمی مثبت به نظر می آید. اما باید این نگرانی را داشته باشیم که وزارت جهانگردی به عنوان بخش کوچکی در فرایند زنجیره تامین جهانگردی کشور نمی تواند خیلی تاثیر مثبتی بر این زنجیره داشته باشد، البته امیدوارم طی رایزنی هایی به حل و فصل این موضوع بپردازد.

دو نرخی شدن محصولات جهانگردی در اصطلاح جهانی نوعی راهزنی است

وی ادامه داد: واقعیت این است مبالغی که جهانگرد خارجی برای کالا و خدمات می پردازد باید با مبالغی که سایر شهفرایندان در کشور پرداخت می کنند، یکسان باشد. در بیشتر کشورهای جهان اختلاف در پرداخت میان جهانگرد داخلی و خارجی مرسوم نیست؛ البته ممکن است در برخی از کشورها که اقتصادی شبیه به اقتصاد ما داشته و یا به نوعی با تورم های سرسام آور سر و کار دارند از این روش برای جبران هزینه ها استفاده کنند، که کاری نادرست است. در اصطلاح جهانی به این روش راهزنی از جهانگرد خارجی گفته می شود.

این کارشناس جهانگردی بیان نمود: زمانی که هرینه ها بالا رود دو نرخی بودن ایجاد می شود که در حال حاضر نیز این دو نرخی بودن در فروش بلیت های هواپیما وجود دارد که باعث آشفتگی شده است و تفکیک جهانگرد خارجی و داخلی را برای ایرلاین ها به وجود آورده است و این اتفاق باعث می شود دود این ماجرا به چشم جهانگردی داخلی رود و فرایندی است که نمی توان نگاه مثبتی به آن داشت.

جواهرزاده مدعی شد: نباید هزینه های محصولات در داخل یک کشور به نرخ های جهانی ارزیابی شود، چرا که بخشی از اقتصاد کشور را نمی توان به نرخ جهانی معادل سازی کرد و باقی اقتصاد به نرخ داخلی باشد، چرا که این امر یک اعوجاج اقتصادی در کشور به وجود خواهد آورد و این نوع نرخ گذاری تابع هیچ منطقی نیست و باعث می شود هر فردی با سلیقه خود به معین نرخ اقدام کند.

سیاست های تشویقی و حمایتی راه حلی برای جلوگیری از دو نرخی شدن

وی در مورد راهکارهایی برای جلوگیری از دو نرخی شدن ها در صنعت جهانگردی گفت: بهترین راه حل برای جلوگیری از دو نرخی شدن اجرای سیاست های تشویقی و حمایتی از دست اندرکاران جهانگردی به ویژه هتلداران است. برای مثال معافیت های اقتصادیاتی دست اندرکاران جهانگردی می تواند یکی از روش ها باشد.

جواهرزاده با اشاره به ادعای دو نرخی بودن قیمت بلیت موزه ها در برخی از کشورها عنوان کرد: این مورد نیز تابع یک چهارچوب علمی است، برای مثال عددی که برای بلیت موزه در نظر گرفته می شود ثابت است و کاهشی بودن آن مربوط به تخفیفاتی است که شامل حال قشرهای مختلف شهفرایندان می شود و کاملا با دو نرخی بودن در تضاد است.

وی شرح داد: موردی که در حال حاضر می تواند بسیار قابل توجه باشد این است که این فرایند دو نرخی شدن در کشور با هشدار کشورهای اروپایی و غربی برای اتباع خود در سفر به ایران همزمان شده است که به عقیده من همزمانی این 2 مورد بسیار خطرناک است که به شدت در آمار جهانگرد ورودی به کشور تاثیر خواهد داشت.

این استاد دانشگاه به انتقاد از وزارت راه و شهرسازی به ویژه سازمان هواپیمایی کشوری پرداخت و تشریح کرد: بر اساس بند مفاد بند 4 سند راهبردی توسعه جهانگردی، وزارت راه و شهرسازی و سازمان هوایپمایی کشوری موظفند سیاست های حمایتی را در حوزه حمل و نقل مسافری خود با لحاظ سیاست های توسعه ای صنعت جهانگردی معین و اجرا کنند. در نتیجه روالی که در حال انجام است در تعارض با این وظیفه قانونی است که بر دوش این نهاد است.

منبع: فرارو
انتشار: 31 تیر 1401 بروزرسانی: 31 تیر 1401 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 2184

به "پس لرزه های دو نرخی شدن بلیت هواپیما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پس لرزه های دو نرخی شدن بلیت هواپیما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید