شاهد ایرانی معجزه واکسن

به گزارش تور هند ارزان، آنالیز آمارها و پژوهش های معتبر بین المللی نشان می دهد واکسیناسیون اثر قابل توجهی بر موج شکنی پیک های کرونایی و کاهش ابتلا و مرگ ومیر ناشی از کرونا داشته است. بر اساس تجربه کشورهای خارجی، احتمال ابتلای افراد واکسینه نشده 1/ 8برابر بیشتر از احتمال ابتلا در افراد کاملا واکسینه شده است. در داخل شاهد این آنالیز را می توان سیستان وبلوچستان اسم کرد که آمار مرگ ومیر در آن پس از واکسیناسیون به صفر رسیده است. آمار واکسیناسیون در ایران نشان می دهد تا به امروز 27میلیون نفر حداقل یک دز واکسن تزریق نموده اند.

شاهد ایرانی معجزه واکسن

به گزارش جهانی اقتصاد، آمارها نشان می دهد که سیستان وبلوچستان بعد از سپری کردن پیک نو کرونا، روز یکشنبه فوتی کرونایی نداشته است. در این استان، از مردادماه افراد بالای 40 سال آغاز به دریافت واکسن کردند و از 30 مرداد افراد بالای 35 سال هم به جرگه دریافت نمایندگان واکسن اضافه شده اند. همه اینها نشان می دهد که یکی از دلایل مهار کرونا در استان سیستان وبلوچستان، تسریع در واکسیناسیون است. تاثیر واکسیناسیون در سایر کشورهای جهان هم مشاهده شده است. به اسم مثال، آنالیز داده ها در اونتاریو (یکی از شهرهای کانادا) نشان می دهد که احتمال ابتلای افراد واکسینه نشده 1/ 8 برابر بیشتر از احتمال ابتلا در افراد کاملا واکسینه شده است. بعلاوه احتمال بستری شدن افراد (بالاتر از 60 سال) واکسینه نشده 2/ 14 برابر بیشتر از افراد واکسینه شده در این بازه سنی است. همه اینها لزوم تسریع در واکسیناسیون را در جهت کاهش فوتی ها و بستری ها و بعلاوه برطرف نااطمینانی ها یادآوری می نماید.

راز مهار کرونا در سیستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان روز شنبه هفته جاری اطلاع داد که در منطقه تحت پوشش این دانشگاه، 166 بیمار نو مبتلا به کرونا بستری شده و تعداد 2 فوتی در این بازه زمانی در مراکز درمانی استان سیستان وبلوچستان ثبت شده است.او اضافه نمود: با احتساب تعداد بیماران بستری نو در این استان، در 24 ساعت گذشته، تعداد کل بیماران بستری در استان سیستان وبلوچستان به 397 نفر رسیده است. خبرها از روز یکشنبه این استان حکایت از آن دارد که تعداد فوتی ها و بستری های این استان به کمترین اندازه خود رسیده است. بعضی از گزارش ها حکایت از آن دارد که تعداد فوتی های روز یکشنبه این استان به صفر رسیده است. همه این آمار حکایت از آن دارد که این استان در جنوب شرقی ایران توانسته از پیک پنجم کرونا عبور کند. حال سوال اصلی این است که چرا این استان سریع تر از بقیه استان ها از پیک پنجم کرونا گذر نموده است.

بعضی افراد در پاسخ به این سوال این طور استدلال می نمایند که کمتر شدن تعداد تلفات در استان سیستان وبلوچستان صرفا به علت رد شدن این استان از پیک خود بوده و به زودی بقیه نقاط کشور هم به این شرایط خواهند رسید. این در حالی است که با مقایسه این استان با سایر استان ها می توان متوجه شد که یکی از نقاط تمایز، واکسیناسیون فراگیر در نقاط مختلف این استان است. از اواسط مردادماه فرایند واکسیناسیون در این استان شدت گرفته بود، به طوری که در این ماه تمام افراد بالای 40 سال و بعلاوه افراد در معرض خطر بالای 18 سال هم می توانستند واکسن دریافت نمایند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان 25 مرداد در مصاحبه ای با صدا و سیما از فرایند واکسیناسیون در این استان اظهار رضایت کرد.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زاهدان، پوشش واکسیناسیون در گروه سنی بالای 40 سال تا به امروز حدود 37 درصد بوده و در گروه سنی بالای 60 سال حدود 50 درصد پیشرفت داشته است. بعد از این تاریخ هم همچنان فرایند واکسیناسیون این استان بسیار مطلوب بوده، به طوری که 30 مرداد مقامات زاهدان اطلاع دادند که تمام جمعیت 35 سال به بالا می توانند واکسن دریافت نمایند. به گفته مقامات این استان با توجه به شرایط منطقه، از تاریخ 31 مرداد، جمعیت سنی بالای 35 سال، یعنی متولدین 65 و قبل از آن می توانند برای دریافت واکسن کرونا به مراکز تجمیعی واکسیناسیون مراجعه نمایند. فرایند واکسیناسیون در این استان موجب شده، این منطقه از کشور بتواند در تاریخ 7 شهریور فوتی کرونایی نداشته باشد. فرایند واکسیناسیون مطلوب در این استان و نتیجه بخش بودن اثرات این واکسن بر تعداد فوتی ها و بستری ها می تواند شاهدی بر این مدعا باشد که تسریع در واکسیناسیون یکی از الزامات سیاستگذاری برای مهار کرونا محسوب می گردد.

در زمینه فرآیند واکسیناسیون و لزوم تسریع در فرایند آن، خوب است به تجربه سایر کشورها هم توجه گردد. به تازگی، آماری از واکسیناسیون در اونتاریو منتشر شده که بسیار جالب توجه است. در این آمار به خوبی می توان متوجه شد که واکسیناسیون تا چه اندازه می تواند پیروزیت آمیز باشد. داده های آنالیز شده از این شهر نشان می دهد از 14 دسامبر سال گذشته تا 7 آگوست امسال، حدود 10 میلیون و 553 هزار نفر پیروز به دریافت حداقل یک دز واکسن کرونا شده اند. از این تعداد حدود 9 میلیون و 320 هزار نفر دو دز واکسن کرونا دریافت نموده اند و بیش از دو هفته از دریافت دز دوم واکسن آنها می گذرد. این گزارش این 9 میلیون نفر را کاملا واکسینه شده نامیده و سایر افراد واکسینه شده را نسبتا واکسینه شده (پیروز به دریافت واکسن شده، اما هنوز ایمنی کامل پیدا ننموده اند) نامیده است.

از میان افراد کاملا واکسینه شده (بیش از 9 میلیون نفر)، صرفا 2 هزار و 455 نفر مبتلا به کرونا شده اند. این رقم صرفا 4/ 6 درصد از کل افراد مبتلا در این مدت (از 14 دسامبر تا 7 آگوست) بوده است. ضمناً این داده ها نشان می دهد که احتمال ابتلای افراد واکسینه نشده 1/ 8 برابر بیشتر از احتمال ابتلا در افراد کاملا واکسینه شده و احتمال بستری شدن افراد (بالاتر از 60 سال) واکسینه نشده 2/ 14 برابر بیشتر از افراد واکسینه شده در این بازه سنی است. البته از 14 دسامبر سال گذشته، افراد واکسینه نشده حدود 2/ 95 درصد کل مبتلایان و دارندگان علائم بیماری را تشکیل داده اند، در حالی که این رقم برای افراد کاملا واکسینه شده، 6/ 0 درصد و برای افراد نسبتا واکسینه شده 2/ 4 درصد گزارش شده است. بعلاوه در همین بازه، 5/ 92 درصد کرونایی های بستری شده و 1/ 92 درصد فوتی های کرونایی، پیروز به دریافت واکسن نشده اند. در همین حال افراد کاملا واکسینه شده 8/ 0 درصد از بستری های کرونایی و 2/ 1 درصد از فوتی های کرونایی را تشکیل می دهند.

سرعت واکسیناسیون

به باور بسیاری از صاحب نظران اپیدمیولوژیست، در خصوص واکسن کرونا دو مولفه اهمیت بسیاری برای کاهش فرایند پاندمی کرونا در میان کشورها دارد: سرعت واکسیناسیون افراد و اندازه اثربخشی هر کدام از واکسن ها. به طور کلی میان این دو مولفه یک بده بستان (trade-off) وجود دارد، به این معنا که واکسن هایی که اثربخشی بیشتری دارند، به علت اینکه تقاضای بیشتری برای آنها در سطح جهان وجود دارد، به یک معنا نادرترند. همین امر سرعت واکسیناسیون را کاهش می دهد. در مقابل، واکسن هایی که اثربخشی کمتری دارند، به وفور یافت می شوند و می توان با استفاده از آنها فرایند واکسیناسیون را سریع تر کرد.

آنالیز مدل های ریاضی نشان می دهد، سرعت بیشتر فرایند واکسیناسیون از اهمیت بیشتری نسبت به اثربخشی واکسن برخوردار است. این امر به آن معناست که باید اولویت سیاستگذار تسریع در فرایند واکسیناسیون باشد. به هر روی تسریع در فرایند واکسیناسیون همگام با سایر کشورهای جهان می تواند تعداد فوتی های کرونایی و بستری ها را کاهش دهد. بعلاوه هزینه های اقتصادی سیاسی و اجتماعی مرتبط با پاندمی را تا حدودی تعدیل کند و در آخر اقتصاد را از نااطمینانی برون زا در زمینه بعضی از کسب وکارها نجات دهد.

منبع: فرارو
انتشار: 10 شهریور 1400 بروزرسانی: 10 شهریور 1400 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1867

به "شاهد ایرانی معجزه واکسن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاهد ایرانی معجزه واکسن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید