خنثی شدن یک طرح تروریستی در کرکوک، ترور مسئول ارشد جریان صدر، تخلیه قسمتی از پایگاه نظامی عین الاسد

به گزارش تور هند ارزان، خبرگزاری خبرنگاران- سرویس اطلاعات عراق طی بیانیه ای، از خنثی کردن یک طرح تروریستی برای ترور نیروهای سازمان الحشد الشعبی در کرکوک اطلاع داد.

خنثی شدن یک طرح تروریستی در کرکوک، ترور مسئول ارشد جریان صدر، تخلیه قسمتی از پایگاه نظامی عین الاسد

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری خبرنگاران، در این بیانیه که نسخه ای از آن در خبرگزاری رسمی عراق (واع)، منتشر شد، آمده است: بر اساس دستورات مراجع عالی رتبه مبنی بر پیگرد و تعقیب تروریست ها، گروه های مختلف دستگاه اطلاعات دولت فدرال در وزارت کشور، دو تروریست را بر اساس ماده 4 قانون مشاخصه با تروریسم به دلیل عضویت در گروه تروریستی داعش، دستگیر کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است که این دو تروریست در بازپرسی های اولیه اعتراف کردند که به وسیله یکی از سرنموده های داعش، در سال 2020 به باندهای جنایتکار تروریستی پیوسته اند و ماموریت آنها، رصد و تعقیب بعضی اعضای الحشد الشعبی و سرویس های امنیتی با هدف ترور و پاکسازی آنها بود. این دو تروریست همچنین اعتراف کردند که شماری از جوانان را در کرکوک جذب باندهای تروریستی نموده اند.

بنا بر این گزارش، اعترافات این تروریست ها ثبت و در اختیار دستگاه قضایی قرار گرفته است تا قاضی تحقیق اقدامات قانونی لازم در حق این دو تروریست را انجام دهد.

ترور مسئول ارشد جریان صدر در استان ذی قار

یک منبع امنیتی عراق از ترور یکی از رهبران ارشد جریان صدر در استان ذی قار اطلاع داد.

این منبع امنیتی اعلام کرد: مسئول دفتر عشایر جریان صدر در استان ذی قار به نام علی الزیرجاوی در جاده سید دخیل و در نزدیکی زندان الاصلاحی در ناصریه ترور شد. بر اساس اطلاعات اولیه این ترور به دلایل اختلافات عشایری اتفاق افتاده است.

دستگیری سرنموده شاخص داعشی در بغداد

منابع امنیتی عراقی از دستگیری سرنموده شاخص داعشی در بغداد اطلاع دادند و اعلام کردند: وی در جریان مراجعه به بخش جانبازان سازمان بازنشستگی عراق دستگیر شد. پس از آنالیز سابقه کیفری او معین شد که وی یکی از داعشی های برجسته است و دستور بازداشت و دستگیری وی صادر و دستگیر شد.

دفع حمله داعش به ارتش عراق در صحرای الانبار

یحیی رسول سخنگوی نیروهای مسلح عراق از دفع حمله داعش به مرکز وابسته به ارتش عراق در صحرای الانبار اطلاع داد و گفت: در جریان دفع حمله داعش علاوه بر انهدام یک خودرو تکفیری ها مقادیری سلاح میان برد هم از تروریست ها به دست آمد.

کشف مخفیگاه های خطرناک داعشی در شمال شرق دیالی

صادق الحسینی سخنگوی محور دیالی حشد شعبی عراق گفت: نیروهای حشد شعبی در جریان عملیات جستجو در مناطق زور الاصلاح در نزدیکی ناحیه جلولا در استان دیالی سه مخفیگاه مهم و خطرناک داعشی را کشف کردند که مرکز برنامه ریزی و اجرای اقدامات تروریستی این گروه محسوب می شد و در آن ابزارهای الکترونیکی و ارتباطاتی و مواد لجستیک بسیاری کشف و ضبط شد.

وی اضافه نمود: داعش برای حضور طولانی مدت در منطقه زور الاصلاح با بهره برداری از شرایط جغرافیای صعب العبور منطقه برنامه ریزی می کرد تا این منطقه را به مرکز آموزشی و مرکز حمله و اقدامات جنایتکارانه خود قرار دهد.

الحسینی اعلام کرد: عملیات حشد شعبی، داعش را غافلگیر کرد زیرا هرگز فکرش را نمی کرد که نیروهای حشد شعبی بتوانند به مناطقی برسند که هیچ نیرویی طی سالیان دراز به آنجا پایش نرسیده است.

وی گفت: تسلط و تامین منطقه زور الاصلاح و حومه آن در حفاظت و تامین امنیت بزرگترین ناحیه آزاد شده از لوث داعش یعنی جلولاء نقش بسزایی دارد.

منطقه زور الاصلاح یکی از مناطق بسیار خطرناک قبل از اینکه حشد شعبی دست به عملیات بزند، محسوب می شد.

حمله هوایی ترکیه به مناطق کوهستانی استان دهوک

پهپاد های جنگی با پشتیبانی جنگنده های اف 16 ارتش ترکیه، مناطق کوهستانی در شمال استان دهوک در منطقه کردستان عراق را هدف قرار دادند.

به گزارش پایگاه خبری صابرین نیوز، پهپاد های جنگی با پشتیبانی جنگنده های اف 16 ارتش ترکیه، ساعت 11 و 50 دقیقه روز دوشنبه به وقت محلی منطقه کوهستانی دیشیش در ناحیه کانی ماسی از توابع شهر العمادیه در شمال استان دهوک در منطقه کردستان عراق را هدف قرار داد.

ترکیه پیشتر نیز به بهانه عملیات علیه مواضع پ ک ک بعضی از مناطق کوهستانی دهوک را هدف حملات هوایی قرار داد که تصور می نماید این مواضع متعلق به حزب کارگران کردستان است.

لازم به ذکر است این حملات به بهانه عملیات علیه مواضعی که ترکیه آن ها را مقر های حزب کارگران کردستان (پ ک ک) می داند انجام می گردد. ترکیه چندی پیش نواری مرزی به عمق بیش از 17 کیلومتر را در داخل خاک عراق تقریبا اشغال نموده بود. وزارت دفاع ترکیه اخیرا از شروع عملیات جدید در سلسله کوه های کارا در استان دهوک شمال عراق اطلاع داده و اعلام نموده بود: عناصر پ ک ک خسارات زیادی متحمل شده اند. این وزارتخانه اعلام نموده بود: عملیات ارتش ترکیه با استناد به حق این کشور برای دفاع از خود که در قوانین بین المللی نیز به رسمیت شناخته شده است انجام می گردد.

گفتنی رئیس کمیته امنیتی و دفاعی مجلس عراق پیشتر در واکنشی به اقدام ترکیه اعلام کرد: سال 2008 توافقنامه ای با دولت ترکیه به دست آمد که بر تعقیب گروه های تروریستی در داخل عراق برای مسافت و مدت محدود تصریح دارد که از دو هفته تجاوز نمی نماید؛ اما دولت ترکیه به این توافقنامه پایبند نماند. ترکیه بعضی مواضع شمال عراق را پیوسته هدف حملات هوایی قرار می دهد و سال گذشته تشدید چنین حملاتی به بحران دیپلماتیک بین بغداد و آنکارا منتهی شد.

ترکیه همچنین از اواسط ژوئن گذشته دو عملیات نظامی در مناطق شمالی عراق شروع کرد که خسارات و تلفات زیادی در روستا های مرزی عراق به جای گذاشته است.

تخلیه قسمتی از پایگاه نظامی عین الاسد

سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق از تخلیه قسمتی از پایگاه عین الاسد و تحویل آن به ارتش عراق توسط نیروهای ائتلاف آمریکایی اطلاع داد.

به گزارش امروز (سه شنبه) ایرنا، سرلشکر یحیی رسول سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور، از ائتلاف بین المللی تعدادی تجهیزات، برج های مراقبت، کنترل دوربین های حرارتی و چند ژنراتور در پایگاه هوایی عین الاسد را تحویل گرفته اند.

بخشی از تجهیزات تحویل داده شده

سه روز پیش نیز چند برج مراقبت در قسمت هایی از این پایگاه و حدود دو هفته قبل هم بخشی از تجهیزات و چند خودرو به نیروهای عراقی واگذار و تحویل داده شد.

ارزش این وسایل و تجهیزات آمریکایی براساس گفته مسوولان ارتش عراق حدود 5 میلیون دلار است.

در روزهای گذشته حملات مداومی کاروان های آمریکایی و یا محل استقرار نیروهای ائتلاف آمریکایی را در نقاط مختلف عراق هدف قرار داد.

حمله به کاروان نظامیان آمریکایی در جنوب بغداد

شبکه تلویزیونی المیادین از انفجار بمب در راستا کاروان نظامیان آمریکایی در منطقه الیوسفیه در جنوب بغداد اطلاع داد.

در همین حال پایگاه خبری صابرین نیوز اعلام کرد گروه مقاومت قاصم الجبارین مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.

هشدار درباره فریبکاری آمریکا در تبادل نظر های راهبردی خروج از عراق

بعضی محافل مجلسی عراق به هیئت عراقی مذاکره نماینده در تبادل نظر های راهبردی آمریکا درباره چشم پوشی از پرونده بیرون راندن نظامیان اشغالگر آمریکایی هشدار دادند.

به گزارش تلویزیون الاتجاه، بعضی طرف ها در مجلس نمایندگان عراق به هیئت عراقی مذاکره نماینده در تبادل نظر های راهبردی آمریکا درباره چشم پوشی از پرونده بیرون راندن نظامیان اشغالگر آمریکایی از این کشور هشدار دادند.

این هشدار پس از آن مطرح شد که زمان دور جدید تبادل نظر های موسوم به تبادل نظر های راهبردی بین واشنگتن و بغداد نزدیک شده است.

بعضی محافل سیاسی بر لزوم مجبور کردن آمریکایی ها برای آنکه تضمین نمایند موضوع خروج نیرو های اشغالگر آمریکایی از خاک عراق در دستور کار مذاکرات گنجانده می گردد، تأکید کردند.

آنان بر اهمیت پایبندی به مصوبه مجلس در مورد اخراج همه نیرو های خارجی از کشور نیز تأکید کردند.

خروج نظامیان آمریکایی، محور تبادل نظر های بغداد و واشنگتن

بیرون راندن نظامیان اشغالگر آمریکایی از عراق از برجسته ترین موضوعات مطرح در تبادل نظر های راهبردی بین آمریکا و عراق است که اواخر این هفته برگزار خواهد شد.

به گزارش شبکه تلویزیونی الاتجاه عراق، کمیسیون امنیت و دفاع در مجلس نمایندگان عراق تأیید کرد آنچه که تبادل نظر های راهبردی بین آمریکا و عراق نامیده می گردد اواخر این هفته انجام خواهد شد.

کاطع الرکابی عضو این کمیسیون گفت محور های متعددی در سطح تبادل نظر های راهبردی مطرح است که برجسته ترین آن ها نیز بیرون راندن نیرو های آمریکایی از عراق است.

وی اعلام نمود مصوبه مجلس عراق در پنجم ژانویه سال 2020 میلادی دولت را ملزم نموده است که نیرو های آمر یکایی را از کشور بیرون کند.

عضو ائتلاف الفتح: حضور نیرو های رزمی خارجی برای امنیت عراق خطرناک است

یکی از نمایندگان مجلس عراق گفت حضور نیرو های رزمی خارجی در این کشور تهدیدی مستقیم برای امنیت عراق است.

به گزارش شبکه تلویزیونی الاتجاه، محمد البلداوی نماینده مجلس عراق از ائتلاف الفتح اضافه نمود وظیفه دولت کنونی آن است که کار دولت سابق یعنی خارج کردن نیرو های آمریکایی را از عراق ادامه دهد.

وی تأکید کرد نیرو های امنیتی می توانند مسؤلیت امنیتی را به عهده بگیرند و هرگونه خطر باند های تروریستی را دفع نمایند.

خروج نظامیان آمریکایی از عراق باید محور گفت وگوهای راهبردی باشد

عضو دفتر سیاسی عصائب اهل الحق عراق تاکید نمود که همه اهتمام الکاظمی در تبادل نظرهای راهبردی با آمریکا باید بیرون راندن نظامیان آمریکایی از عراق باشد.

سعد السعدی عضو دفتر سیاسی عصائب اهل الحق عراق از الکاظمی خواست که در تبادل نظرهای راهبردی فقط به دنبال بیرون راندن نظامیان آمریکایی باشد.

وی اضافه نمود: هدف قرار دادن آمریکایی ها به مثابه پیغام مخالفت همه عراقی هاست.

السعدی تاکید نمود: مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در برابر دیکته های آمریکا ناتوان است.

وی اضافه نمود: دولت الکاظمی به گروه های سیاسی و مرجعیت تعهد بیرون راندن آمریکایی ها را داده است و دولت عراق باید در مذاکره با واشنگتن اساس را بر اخراج نظامیان آمریکایی قرار دهد.

این عضو عصائب اهل الحق عراق گفت: درخواست خروج نیروهای خارجی شامل نیروهای ترکیه و پ ک ک هم می گردد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 3 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1400 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1660

به "خنثی شدن یک طرح تروریستی در کرکوک، ترور مسئول ارشد جریان صدر، تخلیه قسمتی از پایگاه نظامی عین الاسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خنثی شدن یک طرح تروریستی در کرکوک، ترور مسئول ارشد جریان صدر، تخلیه قسمتی از پایگاه نظامی عین الاسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید