موزه شیشه کورنینگ؛ جامع ترین موزه درباره شیشه (قسمت سوم)

به گزارش تور هند ارزان، موزه شیشه کورنینگ در آمریکا، نه تنها دارای گالری های مختلف درباره شیشه است، بلکه فعالیت های جانبی با موضوع این ماده را نیز به همراه دارد.

موزه شیشه کورنینگ؛ جامع ترین موزه درباره شیشه (قسمت سوم)

موزه شیشه کورنینگ که در کشور آمریکا واقع شده است، با هدف آشنایی مردم و مخاطبان با تاریخ و هنر شیشه و شیشه گری، در سال 1951 افتتاح شده و امروزه به بزرگ ترین، مجهزترین و جامع ترین موزه درباره شیشه، تبدیل شده است. این موزه علاوه بر داشتن گالری های تاریخی و هنری با موضوع شیشه، برای بازدیدکنندگان این امکان را فراهم می سازد تا فرآیند ساخت شیشه را از نزدیک مشاهده نموده و در بخش فعالیت های موزه، شیشه های مورد نظر خود را نیز فراوری کنند.

شیشه های مدرن

گالری شیشه های مدرن موزه کورنینگ، هنرهای تزئینی بین المللی، طراحی ها، شیشه های رنگ آمیزی شده و مجسمه های ساخته شده در طول سال های 1900 تا 1975 را به نمایش می گذارد.

پس از دهه 1900، هنرهای زیبا و طراحی در تمام بخش ها از جمله شیشه، دچار تحولات اساسی شد. در اواخر قرن 19 میلادی، اکتشافاتی که از طریق طراحان انجام شده بود و پیشرفت هایی که در صنعت اتفاق افتاده بود، تصورات مربوط به طراحی شیشه و استفاده از آن را به عنوان هنر، تغییر داد. در این دوره، فنون قدیمی شیشه گری بار دیگر احیا و تجربیات تازه با رنگ های نو انجام شد. پیشرفت هایی از این دست، شیشه گران را به ابزاری مجهز کرد تا قرن نو را با نوآوری در عرصه شیشه ، شروع کنند. موزه کورنینگ در گالری شیشه های مدرن، به نمایش این قبیل آثار پرداخته است. بعلاوه، شیشه های آرت دکو که در فاصله بین دو جنگ دنیای و در اشکال شیشه های توخالی، مجسمه و تزئینات ساخته شده بود نیز، در این بخش از موزه قابل مشاهده است.

پس از سال 1945 میلادی، سبک های مختلف در هنر، معماری و هنرهای تزئینی، حتی بیش از پیش دنیای شدند. تنوع سبک های هنری و سلیقه های تازه در طراحی این دوره، نشان دهنده طیف وسیع هنر شیشه گری پس از جنگ بود. این طیف دربرگیرنده شیشه های تجاری با فراوری انبوه و شیشه هایی در فراوری محدود از هنرمندان مختلف از جمله پابلو پیکاسو و ژان کوکتو بود.

گالری شیشه معاصر

این گالری که در سال 2015 افتتاح شده، بزرگ ترین فضایی است که تا به امروز به نمایش هنر معاصر شیشه گری و شیشه هایی با طراحی های معاصر، اختصاص یافته است. نورپردازی های پیشرفته این بخش، امکان مشاهده آثار شیشه ای را در برترین حالت خود، برای بازدیدکنندگان مهیا نموده است.

گالری شیشه معاصر، بیش از 70 اثر از مجموعه دائمی موزه به همراه محصولات اخیر و آثاری در ابعاد بزرگ را که تا پیش از این دیده نشدند، به نمایش گذاشته است.

گالری فردریک کاردر

این گالری که به آثار هنرمند انگلیسی، فردریک کاردر (1863 تا 1963) اختصاص دارد، نمایش دهنده آثاری است که طی 30 سال نظارت او بر ساخت هنری و صنعتی شیشه های کارخانه کورنینگ، تهیه شده است. علاوه بر آن، این بخش دارای آثار این هنرمند از سال های 1880 (آثار اولیه) تا 1950 نیز هست.

در مجموع، موزه شیشه کورنینگ دارای بخش هایی است که در آن، به صورت چرخشی، آثاری از هنرمندان شیشه گر سرتاسر دنیا به نمایش درآمده و در معرض عموم قرار می گیرند.

مرکز خلاقیت

در مرکز خلاقیت موزه شیشه کورنینگ، بازدیدکنندگان می توانندنحوه دگرگونی دنیا از طریق شیشه را مشاهده کنند.. بخش های مختلف این موزه به بازدیدکنندگان اجازه می دهد تا با تعامل با اشیا، نه تنها نور و شیشه را خم کنید، بلکه تخیلات خود را نیز توسعه دهید. سه گالری مجزا، مرکز خلاقیت موزه شیشه کورنینگ را تشکیل می دهند. بعلاوه در این مجموعه، بازدیدکنندگان با مخترعانی آشنا می شوند که ایده ، بینش سخت گیرانه، کار سخت و گاهی وقت ها نیز خوش شانسی، باعث شده تا محصول نهایی آنها، دنیا را تغییر دهد.

گالری عدسی ها

یکی از ویژگی های مجذوب کننده شیشه، نحوه کار آن با نور است. داستان عدسی ها به ما می گوید که از تلسکوپ های اولیه تا فیبرهای نوری اخیر، مخترعان چگونه توانسته اند نور را دستکاری کنند. در گالری عدسی ها، بازدیدکنندگان با مخترعانی آشنا می شوند که افق های دنیا را به روی ما گگردده و سفر را برای ما امن تر نموده اند.

علاوه بر آن، نخستین صفحه معروف 5 متری که برای تلسکوپ هیل در کوه های پالومار ریخته گری شده بود، در مرکز این گالری واقع شده است. تفاوت تلسکوپ های شکستی و تلسکوپ های بازتابی و بعلاوه نمای موزه کورنینگ از یک پیروسکوپ، از دیگر مباحث آموزشی این بخش است.

گالری شیشه های توخالی

این گالری که به انواع و اقسام شیشه های توخالی، جهت نگهداری از ماده های مختلف مانند، مواد روزانه، ماده های الکترونیکی و ظروفی که در مقابل گرما و مواد شیمیایی مقاوم هستند، اختصاص دارد. شیشه به عنوان ماده ای ایده آل برای نگهداری از مواد، مدت زمانی طولانی مورد توجه بوده، که یکی از علل این امر، خلا پذیری شیشه، در کنار عدم تغییر مزه خوراکی ها است. جالب است بدانید تا اواخر قرن 19، شیشه ها و ظروف مربا از طریق دست ساخته می شدند.

در این بخش از موزه شیشه کورنینگ، بازدیدکنندگان می توانند با قهرمان بی قید و شرطی که صنعت شیشه را در جهت مکانیزیسون قرار داد، آشنا شوند. علاوه بر آن، آنها متوجه خواهند شد که چگونه جستجو کردن برای ساخت یک دماسنج دقیق، منجر به کشف شیشه مقاوم در برابر حرارت شد. بعلاوه، آشنایی با زنی خانه دار، معین می نماید که چگونه شکستن یک ظرف غذاخوری ، منجر به ساخت شیشه پیرکس شد.

بازدیدکنندگان در این بخش نه تنها می توانند با شیشه به آزمایش های شیمیایی بپردازند، بلکه می آموزند که شیفتگی دانشمندان به کریستال ها، این دشمن شیشه گران، چگونه به ساخت شیشه های نشکنی که در مقابل نور واکنش می دهند، انجامید.

گالری شیشه های توخالی دارای هر نوع شیشه ، از حباب لامپ گرفته تا صفحه تلویزیون، عایق های فایبرگلاس و کلاهک مخروطی موشک است و علاقه مندان را با دنیای نوی از شیشه آشنا می نماید.

گالری پنجره ها

گالری پنجره ها، به داستان مبارزه هر روزه برای ساخت یک پنجره به ظاهر ساده می پردازد. داستانی که از 100 سال پیش و ساخت صفحات شیشه ای دست ساز شروع شده و به شیشه های با کیفیت و دوجداره امروز، در فراوری انبوه رسیده است. پنجره ای که به نظر ما، قطعه تخت و ساده از یک شیشه به نظر می رسد، در گذشته به سادگی تهیه نمی شده است.

اما چگونه پنجره از یک کالای گران و تجملی، به کالایی روزمره و مقرون به صرفه قیمت تحول یافت؟ در این بخش از موزه، بازدیدکنندگان می توانند با مخترعانی آشنا شوند که کوشش هر روزه آنها برای ساخت شیشه های بزرگ تر، تخت تر و هموارتر، این امکان را فراهم نموده است. آنها بعلاوه با روش های نوآورانه ای که این نوابغ برای ایجاد شیشه های مسطح استفاده می نموده اند، نیز آشنا می شوند.

اما شیشه های بزرگتر و بیشتر به معنای شیشه های بیشتری برای شکستن هستند، در این بخش از موزه کورنینگ، علاقه مندان بعلاوه متوجه خواهند شد که شیشه های نشکن جلوی اتومبیل، شیشه درها و شیشه های نمای خارجی ساختمان ها، چگونه نشکن می شوند. علاوه بر آن، در این بخش بازدیدکنندگان می توانند شیشه حرارت دیده را آزمایش نموده، و اگر جرات داشته باشند، در حالی که ویدئویی از نحوه شکستن شیشه مشاهده می کنند، روی زمینی شیشه ای می ایستند.

فعالیت های موزه

نمایش کار با شیشه داغ

نمایش کار با شیشه داغ، با شرحات همزمان شیشه گران در خصوص کار و به صورت زنده، همه روزه در موزه شیشه کورنینگ انجام می گردد. هر نمایش در این بخش میانگین 30 دقیقه به طول می انجامد، که برای نمایش های مختلف ممکن است کمی متفاوت باشد.

در این بخش، بازدیدکنندگان مشاهده خواهند کرد که استادکاران شیشه گری، چگونه گوی های شیشه ای از شیشه مذاب را در سر لوله دم قرار داده و با مهارت خاص خود، آنها را به ظروف توخالی، حباب یا مجسمه تبدیل می کنند. همزمان با این فرآیند، یک سخنگو درباره نحوه کار شرح داده و دوربین هایی در دمای 2 هزار و 300 درجه فارنهایت، اجازه نمی دهند که شما حتی بخش کوچکی از نمایش را از دست دهید. مشاهده این نمایش، به شما دیدی از نحوه کار منحصر بفرد، ماهرانه و هنرمندانه شیشه گری ارائه می دهد.

این نمایش ها به دسته های زیر تقسیم بندی می شوند:

  • نمایش کار با شیشه داغ در موزه
  • نمایش کار با شیشه داغ که با استفاده از وسایل و تجهیزات پیشرفته، به صورت سیار به مکان های مختلف برده می گردد.
  • نمایشکار با شیشه داغ در بخش دیگری به نام گلس برگ (Glassbarge)
  • نمایش نحوه کار با مشعل شیشه گری
  • نمایش نحوه کار فیبر نوری
  • نمایش چرایی و چگونگی شکست شیشه

فعالیت های تعاملی با موزه

طراحی از شما، ساخت از ما

در این بخش، بازدیدکنندگان علاقه مند به کار موزه، از هر گروه سنی، می توانند طرح های مورد نظر خود را بر روی کاغذ کشیده و با پرداخت هزینه، نمونه ساخته شده آن را با جنس شیشه، تحویل گیرند. بعلاوه، طراحی های منتخب به صورت زنده در معرض دید بازدیدکنندگان ساخته خواهد شد. این بخش از موزه تنها در دسترس بازدیدکنندگان از موزه شیشه کورنینگ بوده و علاوه بر نپذیرفتن درخواست های آنلاین، طرح هیچ گونه سلاحی را نیز فراوری نخواهد کرد.

شیشه مورد علاقه خود را بسازید

بازدیدکنندگان با استفاده از امکانات این بخش، می توانند در کارگاه های 20 تا 40 دقیقه ای شیشه گری شرکت نموده، و در هر گروه سنی، کار با شیشه داغ، کار با مشعل شیشه گری، سندبلاست و ... را به صورت شخصی تجربه کنند. این فعالیت مجهز به لوازم امنیتی بوده و در صورت فعالیت بچه ها، حضور والدین یا سرپرست بخش نیز لازم است.

کتابخانه موزه شیشه کورنینگ

کتابخانه موزه شیشه کورنینگ، برترین و جامع ترین کتابخانه در خصوص تاریخ و هنر شیشه و شیشه گری است. یکی از اهداف این کتابخانه، جمع آوری هر کتابی، در هر شکل و زبانی با موضوع شیشه است.

منبع عکس: گوگل مپ و سایت موزه شیشه کورنینگ

منبع: کجارو / cmog.org
انتشار: 18 اسفند 1400 بروزرسانی: 18 اسفند 1400 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 2067

به "موزه شیشه کورنینگ؛ جامع ترین موزه درباره شیشه (قسمت سوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه شیشه کورنینگ؛ جامع ترین موزه درباره شیشه (قسمت سوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید