خبرنگاران تبرئه داسیلوا، مجوز شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 2022 برزیل

به گزارش تور هند ارزان، تهران - خبرنگاران - لولا داسیلوا رئیس جمهوری سابق برزیل که دو سال پیش بعد از تحمل 18 ماه زندان آزاد شده بود توانست با پیروزی در دیوان عالی این کشور، خود را از اتهام فساد اقتصادی مبرا نموده و راه برای نامزدی احتاقتصادی در انتخابات سال آینده برزیل را هموار کند.

خبرنگاران تبرئه داسیلوا، مجوز شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 2022 برزیل

با تور برزیل ارزان از کشور زیبای فوتبالیست ها دیدن کنید و شهرهای زیبای ریو و برازیلیا را ببینید.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگاران به نقل از تارنمای شبکه تلویزیونی تله سور، اِدسون فاچین قاضی دادگاه عالی برزیل با صدور بیانیه ای رسمی، لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهوری پیشین این کشور را از همه اتهام های اقتصادی مبرا دانست؛ به این ترتیب نامزدی داسیلوا در انتخابات ریاست جمهوری آینده (2022) بلامانع خواهد بود.

فاچین بیان کرد که دادگاه شهر جنوبی کوریتیبا صلاحیت محاکمه لولا به اتهام فساد را نداشته و او باید در دادگاه های فدرال شهر برزیلیا، پایتخت برزیل، محاکمه می شده است.

لولا داسیوا 75 ساله که از سال 2003 تا 2010 رئیس جمهوری برزیل بود، قرار بود در انتخابات ریاست جمهوری 2018 نیز شرکت کند اما با وجود شانس بالای او برای پیروزی در انتخابات، در سال 2018 وی به رشوه خواری متهم شد و یک سال و نیم را در زندان گذراند.

رئیس جمهوری سابق برزیل پیشتر اعلام نموده بود که اهداف سیاسی، پشت پرده صدور حکم علیه وی به اتهام فساد اقتصادی بوده چون راست گراها قصد داشتند با طرح این پرونده اجازه ندهند وی به عرصه سیاست بازگردد.

سال 2014 به دنبال شروع آنالیز پرونده فساد اقتصادی در شرکت نفتی دولتی پتروبراس در برزیل، شمار زیادی از مقامات این کشور با اتهامات فساد اقتصادی روبرو شدند.

این پرونده جنجال های بسیاری را در این کشور منطقه آمریکای جنوبی به همراه داشت. داسیلوا نیز در حالی به دریافت رشوه از یک شرکت ساختمانی به نام او ای اس محکوم شد که براساس اعلام دادستان ها هدف از این کار تسهیل قرارداد این شرکت ساختمانی به شرکت پتروبراس بود.

از زمان زندانی شدن داسیلوا برای گذراندن محکومیت 12 ساله، حامیان وی بارها به این حکم اعتراض نموده و خواستار آزادی او شده بودند.

سر انجام در نوامبر 2019 (آبان 98) دیوان عالی حکم داد که او می تواند بدون آن که در زندان باشد درخواست تجدیدنظر بدهد.

به دنبال انتشار خبر تبرئه لولا داسیلوا، شماری از روسای جمهوری و سیاستمداران دنیا واکنش نشان دادند. آلبرتو فرناندز رئیس جمهوری آرژانتین در صفحه توییترش نوشت: خوشحالم که لولا تمام حقوق سیاسی اش را دوباره به دست آورد. همه اتهام هایی که با هدف آزار و حذف او از فعالیت سیاسی صادر شده بود، لغو شد. عدالت به اجرا درآمد.

پابلو ایگلسیاس دبیر کل حزب پودِموس اسپانیا نیز بیان کرد، طرح اتهام علیه لولا برای ممانعت از نامزدی او در انتخابات و باز کردن جهت برای راست افراطی، نمونه ای از عملکرد جدید قدرت های عظیم است. به امید پیروزی لولا داسیلوا.

اوو مورالس رئیس جمهوری سابق بولیوی نیز ضمن ابراز مسرت از تبرئه داسیلوا نوشت: دادگاه عالی، احکام علیه او را باطل کرد و بدین ترتیب حقوق سیاسی به داسیلوا بازگردانده شد.

این در حالی است که ژائیر بولسونارو رئیس جمهوری راستگرای افراطی برزیل در واکنش به پیروزی داسیلوا در دادگاه عالی گفت، مردم برزیل از نامزدی لولا در انتخابات 2022 استقبال نخواهند کرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 7 فروردین 1400 بروزرسانی: 7 فروردین 1400 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1609

به "خبرنگاران تبرئه داسیلوا، مجوز شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 2022 برزیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تبرئه داسیلوا، مجوز شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 2022 برزیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید