تضعیف اتاق بازرگانی، ضربه زدن به اقتصاد بخش خصوصی است

به گزارش تور هند ارزان، لطفعلی بخشی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با انتقاد از حملات سازمان یافته علیه اتاق ایران گفت: یکی از مهم ترین عامل رونق اقتصاد کشورهای پیشرفته، وجود نهادهای مدنی مستقل از دولت است که در طول سال ها کار می کنند. دولت ها از این نهادها حمایت می کنند و نتیجه این حمایت ها کمک به اقتصاد کشور است.

تضعیف اتاق بازرگانی، ضربه زدن به اقتصاد بخش خصوصی است

بخشی در گفت گو با اتاق ایران آنلاین ادامه داد: متاسفانه در ایران نگاه دولت به اقتصاد و جایگاه بخش خصوصی، نگاه حمایت گرانه نیست، بلکه دولت در پی تصدی گری بیشتر در امور اقتصاد است. برای همین دولت نگاه مثبتی به نهادهای مدنی بخش خصوصی، اقتصاد بخش خصوصی و سایر نهادهای مدنی ندارد. اگر دولت ها در ایران با این نهادها تا حدی کار می کنند، ظاهر قضیه است تا به دنیا نشان دهد که در ایران هم بخش خصوصی فعال است ولی واقعیت این است که آن ها در عمل اعتمادی به بخش خصوصی ندارند و اجازه رشد به آن را نداده اند.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی شرح داد: تنها نهاد بخش خصوصی که در طول زمان از دست دخالت های دولت در امان مانده، اتاق بازرگانی است؛ البته در این نهاد هم دولت 20 عضو اصلی دارد و دخالت های گاه و بیگاه دولت در آن مشاهده شده است.

او ادامه داد: یکی از مسائلی که باید به آن اشاره شود، شفافیت است؛ نبود شفافیت در هر نهاد و سازمانی مشکلاتی را به وجود آورده و اتاق بازرگانی هم از آن استثنا نیست. البته در خیلی از دستگاه های دولتی و نهادها و بانک های دولتی فساد گسترده ای رخ داده ولی هرگز، کسی در پی انحلال آن بانک یا سازمان یا نهاد دولتی نبوده است. بلکه در هر جایی هدف اصلاح، شفافیت و رفع زمینه های فساد بوده و اتاق بازرگانی هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر مسئله ای در اتاق بازرگانی وجود دارد، باید بدون غرض و با شفافیت به آن رسیدگی شود.

بخشی تاکید کرد: باید بخش خصوصی و اتاق بازرگانی الگوی شفافیت و مبارزه با فساد در میان نهادهای مدنی و اقتصاد بخش خصوصی باشد. در این صورت این نهاد الگویی برای دستگاه های دولتی خواهد بود و محملی برای اعتماد مردم. نباید مسئله شفافیت دست کم گرفته شود تا بهانه به دست افرادی دهد که با نهاد مدنی و بخش خصوصی مخالف هستند.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: نباید جایگاه اتاق بازرگانی در اقتصاد ایران تضعیف شود، اما اتاق بازرگانی هم باید شفافیت عمل کند و مبارزه با فساد را در دستور کار خود قرار دهد. اتاق بازرگانی می تواند در اقتصاد کشور اثرگذار باشد؛ اتاق بازرگانی باید به واقع جایگاه مجلس بخش خصوصی را در اقتصاد کشور احیا کند و تضعیف این حوزه درنهایت ضربه زدن به اقتصاد بخش خصوصی است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 27 خرداد 1401 بروزرسانی: 27 خرداد 1401 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 2153

به "تضعیف اتاق بازرگانی، ضربه زدن به اقتصاد بخش خصوصی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تضعیف اتاق بازرگانی، ضربه زدن به اقتصاد بخش خصوصی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید