ماجرای جالب آشنایی الکنو با مترجمش، تکواندوکاری که پدرش شاعر است

به گزارش تور هند ارزان، به گزارش خبرنگاران، حضور مانلی کسرایی به عنوان مترجم در کنار سرمربی تیم ملی با حاشیه هایی همراه بود و شائبه هایی پیرامون انتخاب او شکل گرفت؛ از جمله اینکه کسرایی با رابطه در تیم ملی حاضر شده و جای مربی ایرانی را گرفته است.

ماجرای جالب آشنایی الکنو با مترجمش، تکواندوکاری که پدرش شاعر است

خبرنگاران در همین ارتباط با مانلی کسرایی و چگونگی حضورش به عنوان مترجم در کنار الکنو مصاحبه ای انجام داد.

کسرایی در تبادل نظر با خبرنگاران درباره حضورش در کنار الکنو گفت: مانند 37 سال گذشته زندگی آرامی در روسیه داشتم و هیچ وقت فکرش را نمی کردم روزی سر از والیبال در بیاورم. دکترای اقتصاد از دانشگاه دولتی مسکو دارم و در همین دانشگاه به تدریس مشغول می باشم. همچنین از 6 عصر تا 10 شب در تیم دینامومسکو به کار مربیگری مشغولم. در کنار آن، کار آزاد هم دارم. حدود 27 سال تکواندو تدریس می کنم. البته تکواندو را در کره و روسیه آموخته ام.

مترجم سرمربی تیم ملی والیبال تاکید نمود: حدود یک ماه پیش از آمدنم به ایران، الکنو با من تماس گرفت و گفت: من ولادیمیر هستم. ابتدا فکر کردم یک تبلیغ است و تماس را قطع کردم. مجدد الکنو با من تماس گرفت و من با لحن بدی به او گفتم که چه می خواهد؟ او خود را به طور کامل معرفی کرد و دوباره گفت: من ولادیمیر الکنو هستم. زمانی که این را شنیدم خبردار ایستادم و گفتم در خدمتم! الکنو به واسطه یک دوست مشترک به من معرفی گردید چرا که او پس از عقد قرارداد با تیم ملی ایران این مشکل را داشت که هیچ اطلاعی از ایران ندارد و حضورش در ایران به واسطه عدم تسلط به زبان سخت خواهد بود. به واسطه دوست مشترکمان به الکنو معرفی گردیدم.

وی در ادامه تاکید نمود: سوال نخستم از الکنو این بود که قرارداد شما چند ساله است؟ که او گفت قرارداد حدود 5 ماهه خواهد بود. به همین دلیل موافقت کردم و گفتم این پیشنهاد را می پذیرم چرا که من همواره در کنار مربیان بزرگ روسی حضور داشته ام تا نکات خوبی از آنها بیاموزم و در کار مربیگری ام در تکواندو استفاده کنم. الکنو نیز مربی مشهوری در والیبال است. به همین دلیل با کمال میل این پیشنهاد را پذیرفتم اما یک شرط گذاشتم و آن این بود که حتی یک ریال از فدارسیون ایران و او نخواهم گرفت.

مترجم سرمربی تیم ملی والیبال ایران ادامه داد: سپس جلسه ای به صورت مجازی با داورزنی و خوش خبر رئیس فدراسیون و سرپرست تیم ملی برگزار کردیم. صحبت های اولیه مطرح شد و اعلام کردم که پولی برای حضورم در ایران دریافت نخواهم کرد. آنها نیز اعلام کردند شما تا المپیک با ما خواهی بود و در المپیک از شما استفاده نخواهد شد. از ابتدا می دانستم که به المپیک نخواهم رفت و فقط موضوع، بحث حضورم در لیگ ملت ها خواهد بود. پیشنهاد را پذیرفتم. به ایران آمدم و اعلام کردم که هر زمان که من را نخواهید چمدان هایم را خواهم بست و به روسیه برمی گردم.

کسرایی در ادامه تبادل نظریش با خبرنگاران گفت: از روزی که وارد ایران شدم الکنو گفت که اگر من کنار او حضور نداشتم شرایط برایش بسیار سخت می شد و در واقع خدا من را برای او فرستاده است! این را می توانید از الکنو بپرسید. هر رشته ورزشی نیز لغات خاص خود را دارد. مطالعه بسیاری کردم تا با واژه های روسی در والیبال آشنا شوم. فیلم های الکنو در تایم اوت مسابقات را دیدم تا متوجه شوم از نظر فنی چه صحبت هایی می نماید. روزهای اول در اردو بسیار سخت بود اما مربیان خوب ایرانی بویژه بزرگ جزیده بسیار یاری کردند. اکبری، تندروان، مقبلی، یعقوبی نیز به من یاری کردند. رابطه بسیار خوبی با بازیکنان برقرار شد.

مترجم روسی سرمربی تیم ملی والیبال ادامه داد: زمان آغاز تمرینات 10 صبح است اما من به همراه الکنو از ساعت 8 صبح در سالن حاضر هستیم. الکنو تمرینات خود را انجام می دهد و من به تمرینات تکواندو می پردازم. این برای بازیکنان از ابتدا جذاب بود و متوجه شدند که من از خودشان هستم و فقط قرار نیست در کت و شلوار حاضر شوم و کار ترجمه را انجام دهم. رابطه صمیمی با بازیکنان برقرار شد و شاید سخت ترین لحظات، خط خوردن بازیکنان از اردو بود.

کسرایی تاکید نمود: نکته ای که دوست داشتم در نشست خبری گفته گردد اما این فرصت به من داده نشد این بود که قبل از حضورم در ایران حواشی بسیاری مطرح شد. من قبل از اینکه یک مترجم باشم، یک ایرانی هستم. از 14 سالگی از ایران مهاجرت کردم اما معادل هر کلمه روسی سعی کردم کلمه فارسی را نیز یاد بگیرم و در صحبت هایم به فارسی از کلمه روسی استفاده نمی کنم. این افتخار را دارم که پدرم سیاوش کسرایی سراینده شعر آرش کمانگیر در کتاب درسی ایرانی ها است و شعر دیگری به نام درخت در کتابهای درسی از شعرهای پدرم می باشد. همین نسبت خانوادگی باعث شد تا از کودکی، منزل ما محل رفت و آمد شعرا و نویسندگانی مانند احمد شاملو، ابتهاج، مشیری، نادرپور و هنرمندانی مانند شجریان، لطفی و علیزاده باشد. از کودکی با این شور و علاقه به ایران و وطنم بزرگ شدم.

وی گفت: منوچهر نوذری نیز دایی ام بود. به همین دلیل با کارگردان ها و هنرپیشه های بزرگ ایرانی نیز در ارتباط بوده ایم. این شور و علاقه باعث شد که هیچ وقت نتوانم فردی باشم که ایران را دوست نداشته باشم. به ویژه زمانی که خارج از ایران حضور دارید عشق و علاقه چند برابر می گردد. همواره قلبم برای ایران تپیده است و می خواستم کار انجام دهم که فراتر از شعار باشد و حداقل یک بار در عمل این علاقه ام به کشور را نشان دهم. به همین دلیل بدون دریافت پول به ایران آمده ام تا برای وطنم کاری انجام دهم.

مترجم تیم ملی والیبال اضافه کرد: در مدت حضورم در روسیه هر گاه تیم های ایرانی به روسیه آمدند در تمام مدت اقامتشان در کنار آنها حضور داشته ام. می توانید از غلام محمدی، رضا مهماندوست، مرتضی کریمی، فریبرز عسگری و حتی تیم های شمشیربازی و شطرنج جویا شوید. همواره در مدت اقامتشان در روسیه کنارشان حاضر بوده ام چرا که از ایران آمده بودند و بویی از ایران همراهشان بود. زمانی مجبور شدیم از ایران مهاجرت کنیم اما عشق به ایران همراهم باقی ماند. به همین دلیل نمی توانم پولی دریافت کنم.

کسرایی با اشاره به مربیان ایرانی گفت: هیچ گاه جسارت ننموده ام که جای مربی ایرانی را بگیرم. پیمان اکبری از صندلی بالایی در والیبال برخوردار است. رابطه خوبی با او برقرار کردم و اینکه به دلیل محدودیت ها او در لیگ ملت ها کنارمان نیست ناراحت هستم. الکنو تمام سعی خود را می نماید تا برای المپیک سهمیه را به 20 و حتی 21 نفر افزایش دهد تا مربیان بیشتری کنار تیم ملی در المپیک باشند. من نیز اعلام کردم هر زمان که بخواهند چمدان هایم را خواهم بست.

وی اضافه کرد: حضورم در تیم ملی یاری زیادی نموده است و می توانید این را از بازیکنان بپرسید. الکنو هر لحظه از اردو بازیکنی را کنار می کشد و نکات فنی را به او گوشزد می نماید. حسم این است که بازیکنان از این شرایط راضی هستند. از 7 صبح تا 12 شب کنار الکنو هستم.

وی بار دیگر به حواشی اشاره نمود و گفت: اگر می خواهند راجع به فردی مطلبی بنویسند بهتر است اطلاعات کافی را درباره او جمع آوری نمایند. به محض حضورم در ایران اعلام کردند تست کرونای سرمربی منفی است اما تست مترجم مثبت و راهی قرنطینه شد. در حالی تست من در فدراسیون مثبت شد که همان روز و تا 4 روز متوالی نتیجه تستم در یکی از آزمایشگاه های تهران منفی بود. به هر حال این مسائل رخ داد و ناراحت شدم. چرا که من پولی دریافت ننموده ام و به خاطر عشق و علاقه به کشورم حاضر شده ام و فقط برای انجام وظیفه در ایران حضور دارم.

کسرایی در خاتمه درباره حضورش به همراه الکنو در ایران گفت: در یک ماه گذشته به همراه الکنو یک بار به خیابان ویلا رفتیم و الکنو صنایع دستی خرید چرا که از ایتالیا مستقیم به روسیه می رود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 21 تیر 1400 بروزرسانی: 21 تیر 1400 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1791

به "ماجرای جالب آشنایی الکنو با مترجمش، تکواندوکاری که پدرش شاعر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای جالب آشنایی الکنو با مترجمش، تکواندوکاری که پدرش شاعر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید