احتمال موافقت کابینه هند با سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری در توسعه بندر چابهار ایران

به گزارش تور هند ارزان، خبرنگاران:پایگاه خبری ایندیا تایمز با اشاره به احتمال تصویب سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری هند در توسعه بندر چابهار ایران طی هفته جاری در کابینه این کشور نوشت وزیر خارجه هند نیز برای بحث در این مورد و همکاری های مالی دیگر آدینه به تهران می آید.

احتمال موافقت کابینه هند با سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری در توسعه بندر چابهار ایران

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری ایندیا تایمز، کابینه هند احتمالا این هفته با سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری این کشور در طرح توسعه بندر چابهار ایران موافقت خواهد نمود.

سلمان خورشید، وزیر امور خارجه هند قرار است روز آدینه با سفر به تهران در مورد جزئیات نهایی این پروژه با مقامات ایرانی گفت وگو کند.

خورشید همچنین در تهران در زمینه موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی با ایران و افغانستان به بحث و گفتگو خواهد پرداخت. انعقاد این موافقتنامه برای استفاده از ظرفیت بندر چابهار بسیار مهم است.

ایران وعده داده که ظرفیت بندر چابهار را در 5 فاز تا سال 2020 به 20 میلیون تن افزایش دهد. اما تحریم های امریکا علیه ایران تامین منبع اقتصادی اجرای این پروژه از سوی هند را با مشکلاتی روبرو ساخته است. تحریم ها همچنین موجب شده که بخش هایی از دولت هند، نظیر وزارت حمل و نقل دریایی این کشور از گرفتار شدن در دام تحریم ها واهمه داشته باشند. ملاحظات مشابهی در مورد این پروژه از سوی وزارت دارایی هند نیز مطرح شده است.

زمان زیادی طول کشید تا وزارت امور خارجه هند و شیوشانکار منون، مشاور امنیت ملی این کشور بتوانند بخش های مختلف دولتی را برای اجرای این پروژه متقاعد نمایند. این تاخیر از سوی طرف هندی، اعتراض طرف ایرانی را برانگیخت، به نحوی که آنها اعلام کردند که آمادگی دارند آن بخش از پروژه را که سهم ایران است، اجرایی نمایند.

هند همچنین در مورد ایده استفاده از پول نفت ایران که به روپیه در یکی از بانک های این کشور سپرده گذاری شده را مورد آنالیز قرار داد. اما این ایده مورد موافقت ایران قرار نگرفت.

هدف از اجرای این پروژه فراهم کردن امکان دسترسی به افغانستان و آسیای میانه به وسیله ایران برای هند است، زیرا راستا ترانزیتی پاکستان برای هند قابل استفاده نیست. مطالعات انجام شده نشان می دهد که کالاهای صادراتی به وسیله بندر چابهار مدت زمان انتقال کالا را چند روز کاهش می دهد و این به معنای صرفه جویی قابل توجهی در هزینه ارسال کالا برای هند و افغانستان است. از سوی دیگر، این راستا، به افغانستان امکان خواهد داد تا به راحت تر به آب های آزاد دسترسی داشته باشد و وابستگی اش به پاکستان برای دسترسی به آبهای آزاد به وسیله بندر کراچی را کاهش دهد.

همچنین با توجه به تحویل کنترل بندر گواتر پاکستان به چینی ها، اهمیت استراتژیک بندر چابهار ایران برای هند بیش از گذشته افزایش یافته است.

75

منبع: تسنیم
انتشار: 21 دی 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 650

به "احتمال موافقت کابینه هند با سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری در توسعه بندر چابهار ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال موافقت کابینه هند با سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری در توسعه بندر چابهار ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید