6 روغن با خواص اعجاب انگیز برای پوست های چرب و مستعد آکنه

به گزارش تور هند ارزان، روغن های گیاهی حاوی اسیدهای چرب ضروری، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها هستند که پوست را تغذیه می نمایند، باعث تقویت سد دفاعی آن می شوند، خاصیت ارتجاعی آن را افزایش می دهند و با آسیب های ناشی از مواد شیمیایی محیطی و اشعه ماوراء بنفش خورشید مقابله می نمایند.

6 روغن با خواص اعجاب انگیز برای پوست های چرب و مستعد آکنه

با این حال، بسیاری از روغن ها و محصولات حاوی آن ها کومدوژنیک هستند و باعث بسته شدن منافذ پوست می شوند که این موضوع به ایجاد جوش منجر می گردد. اما روغن های غیرکومدوژنیک یا غیرکومدون زا (غیرجوش زا) چنین اثری ندارند و کسانی که پوست چرب و مستعد آکنه دارند می توانند از آن ها استفاده نمایند.

مقاله امروز خبرنگاران مگ به معرفی روغن های غیرکومدوژنیک اختصاص دارد. ذکر این نکته ضروری است که روغن ها می توانند تأثیر متفاوتی روی افراد بگذارند. بنابراین، قبل از استفاده باید آن ها را روی ناحیه کوچکی از پوست امتحان کنید.

روغن غیرکومدوژنیک چیست؟

مسدود شدن منافذ پوست به ایجاد جوش های سرسیاه، سرسفید و… منجر می گردد. معمولاً روغن های غیرکومدون زا حاوی چند ویتامین، آنتی اکسیدان و اسید چرب ضروری هستند و بدون مسدود کردن منافذ به هیدراته نگه داشتن پوست و بهبود بافت آن یاری می نمایند.

رتبه بندی کومدوژنیک مقیاسی است که پتانسیل ترکیبات به کار رفته در محصولات مراقبت از پوست را در مسدود کردن منافذ نشان می دهد. از این رتبه بندی که از مقیاس 0 تا 5 بیان می گردد، می توان برای معین کردن کومدون زا بودن روغن ها استفاده کرد:

  • صفر: منافذ را مسدود نمی نماید.
  • یک: احتمال مسدود شدن منافذ بسیار کم است.
  • دو: در بیشتر افراد باعث مسدود شدن منافذ نمی گردد.
  • سه: احتمال مسدود شدن منافذ در حد میانه بوده و به نوع پوست بستگی دارد.
  • چهار: در بیشتر افراد باعث مسدود شدن منافذ پوست می گردد.
  • پنج: احتمال مسدود شدن منافذ بسیار بالا است و تعداد بسیاری کمی از مردم می توانند از این روغن ها استفاده نمایند.

لیست روغن های غیرکومدوژنیک

روغن های غیرکومدوژنیک اغلب به عنوان ماده اولیه در محصولاتی مانند مرطوب نماینده ها و کرم های پوست یافت می شوند. برخی از آن ها را می توان مستقیماً روی پوست مالید یا به عنوان روغن حامل استفاده کرد. روغن حامل می تواند روغن های غیرقابل نفوذ به داخل پوست، نظیر روغن های ضروری، را در خود حل نموده و آن ها را به لایه های زیرین پوست برساند. بعلاوه از بروز مسائل پوستی در اثر استفاده از روغن های ضروری جلوگیری می نماید.

روغن های غیرکومدوژنیک زیادی وجود دارد که در ادامه مطلب به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

1. روغن هسته انگور

رتبه بندی مقیاس کومدوژنیک: 1

روغن هسته انگور سرشار از ویتامین C، ویتامین E، آنتی اکسیدان و لینولئیک اسید است. بعلاوه دارای خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی است که به همین علت برای پوست های مستعد آکنه گزینه ایدئالی محسوب می گردد. این روغن برای برطرف آکنه، مرطوب کردن پوست و مبارزه با علائم پیری مفید است. به علاوه، تحقیقات صورت گرفته روی حیوانات نشان می دهد که می تواند به درمان زخم یاری کند.

رنگ روغن هسته انگور بر اساس نوع انگوری که از آن گرفته شده است فرق دارد. برای اینکه بیشترین بهره را از این روغن ببرید، باید مراقب محل نگهداری آن باشید. روغن ها می توانند فاسد شوند، بنابراین به ماندگاری آن ها توجه کنید و آن ها را در یک مکان تاریک و خنک بگذارید.

2. روغن چریش

رتبه بندی مقیاس کومدوژنیک: 1 تا 2

روغن چریش (Neem) از دانه درخت چریش استوایی که به نام یاس بنفش هندی هم شناخته می گردد، به دست می آید. از این روغن به طور گسترده در طب سنتی چینی برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می گردد. اگرچه روغن چریش بوی تندی دارد، اما سرشار از آنتی اکسیدان، اسید چرب و مواد مغذی دیگر است. بعلاوه دارای خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی است که اثربخشی آن را برای درمان انواع بیماری ها و عفونت های پوستی افزایش می دهد.

از روغن چریش در انواع محصولات زیبایی مانند کرم های پوست، لوسیون های بدن، محصولات مو و لوازم آرایشی استفاده می گردد. این روغن در درمان خشکی پوست و چین و چروک، کاهش اسکار (جای زخم)، التیام زخم و برطرف آکنه مؤثر است. بعلاوه ممکن است بتواند به درمان علائم پسوریازیس، اگزما و سایر اختلالات پوستی یاری کند.

3. روغن شاهدانه

رتبه بندی مقیاس کومدوژنیک: صفر

این روغن غیرکومدوژنیک از دانه های گیاه Cannabis Sativa مشتق می گردد و سرشار از ویتامین های A، C و E و اسیدهای چرب ضروری مختلف مانند لینولنیک اسید است. جالب است که بدانید غالباً اندازه اسید چرب ضروری لینولنیک اسید در پوست افراد مبتلا به آکنه کاهش می یابد که این امر می تواند به انسداد منافذ پوست منجر گردد. روغن هایی که حاوی لینولنیک اسید بالایی هستند، مانند روغن شاهدانه، به برطرف این مشکل یاری می نمایند.

روغن شاهدانه که از نظر غیرکومدون زا بودن در صدر لیست متخصصان واقع شده است، بدون اینکه منافذ پوست را مسدود کند آن را مرطوب می نماید. بعلاوه می تواند علائم درماتیت آتوپیک را کاهش دهد.

4. روغن کرچک

رتبه بندی مقیاس کومدوژنیک: 1

روغن کرچک خواص ضدباکتریایی، آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی دارد و به همین علت می تواند به کاهش تورم و درمان آکنه یاری کند. بعلاوه برای جلوگیری از علائم پیری مناسب است.

5. روغن بادام شیرین

رتبه بندی مقیاس کومدوژنیک: 2

این روغن که رایحه ملایمی دارد، منبع غنی ویتامین E، ویتامین A و اسید چرب به شمار می رود. روغن بادام یک مرطوب نماینده عالی برای افراد دارای پوست خشک است. نتایج یک مطالعه نشان داد که مرطوب نماینده های حاوی روغن بادام شیرین به درمان درماتیت شدید دست یاری می نمایند.

6. روغن جوجوبا

رتبه بندی مقیاس کومدوژنیک: 2

یکی از روغن های غیرکومدوژنیک روغن جوجوبا است که برخلاف سایر روغن ها ساختار موم استری دارد. به عبارت دیگر، شباهت زیادی به سبوم طبیعی پوست دارد و به همین علت به تعادل فراوری چربی در پوست یاری می نماید. علاوه بر این، در مقایسه با سایر روغن ها که معمولاً به سرعت فاسد می شوند، پایدارتر است.

روغن جوجوبا دارای خواص ضدمیکروبی و آنتی اکسیدانی است و به بهبود زخم ها، آفتاب سوختگی ها و… یاری می نماید. این روغن به علت داشتن ویتامین E می تواند اسکار و جای زخم را کاهش دهد.

فواید روغن های غیرکومدوژنیک

شواهد حاکی از آن است که این روغن ها برای پوست فواید زیادی دارند. برای مثال:

  • از آنجا که منافذ را مسدود نمی نمایند، می توان از آن ها برای انواع پوست استفاده کرد. مزیت اصلی استفاده از روغن های غیرکومدون زا روی پوست این است که بدون ایجاد جوش آن را نرم و مرطوب می نمایند.
  • روغن های غیر کومدون زا مانند روغن هسته انگور، روغن کرچک و… به جلوگیری از علائم پیری یاری می نمایند.
  • بیشتر روغن های غیرکومدوژنیک با رتبه پایین (0 تا 2) برای پوست های مستعد جوش مفید هستند. از این روغن ها می توان برای ماساژ کل بدن و پوست سر استفاده کرد.
  • روغن بادام شیرین و سایر روغن های غیرکومدون زا را می توان به عنوان بالم لب روی لب های خشک و ترک خورده مالید.
  • این روغن ها رطوبت را افزایش می دهند و ترک های پوستی اطراف کوتیکول ها و مناطقی از بدن مانند آرنج و زانو را از بین می برند.
  • از روغن های غیرکومدون زای چندمنظوره، مثل روغن جوجوبا، می توان برای پاکسازی صورت استفاده کرد.

اقدامات احتیاطی برای استفاده از روغن های غیرکومدوژنیک

قبل از اینکه هر محصول جدیدی را به صورت یا بدن خود بزنید، تأثیر آن را روی ناحیه کوچکی از پوست آزمایش کنید. برای این کار، اندازه کمی از روغن را روی قسمت داخلی مچ دست بمالید و 24 ساعت صبر کنید تا ببینید پوست تان نسبت به آن واکنش نشان می دهد یا خیر. به علاوه، ضروری است برای انتخاب یک روغن مناسب و استفاده از آن نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • از کیفیت روغن مورد نظر خود برای استفاده روی پوست صورت اطمینان حاصل کنید. همواره در پی محصولات باکیفیت باشید تا خطر بروز واکنش های نامطلوب کاهش پیدا کند.
  • هنگام انتخاب روغن های غیرکومدون زا به رتبه بندی مقیاس کومدوژنیک آن ها توجه کنید. روغن هایی که رتبه کومدوژنیک آن ها حدبیشتر تا 2 است تقریباً برای هر نوع پوستی مناسب هستند. اما اگر پوست شما بیش از حد چرب باشد، روغن با درجه کومدوژنیک بین 2 تا 3 ممکن است منافذ را مسدود کند. بعلاوه عاقلانه است که از روغن هایی که رتبه کومدوژنیک 4 تا 5 دارند دوری کنید، چون منافذ را مسدود نموده و آکنه را تحریک می نمایند. اگر پوست خشکی دارید، این روغن ها می توانند مفید باشند.
  • از زدن روغن در نواحی نزدیک چشم خودداری کنید، مگر اینکه مطمئن باشید محصول انتخابی شما برای آن ناحیه بی خطر است.
  • روغن های مخصوص بدن و صورت را نخورید. این محصولات فقط برای استعمال خارجی در نظر گرفته شده اند.
  • از روغنی که به گیاه آن حساسیت دارید، استفاده نکنید.
  • تاریخ انقضاء را آنالیز کنید و روغن هایی را که بوی غیرعادی دارند، دور بریزید.
  • از روغن ها در شرایط مناسب نگهداری کنید. برخی از آن ها باید داخل یخچال و برخی دیگر ضروری است در دمای اتاق قرار بگیرند.
  • اگر باردار یا شیرده هستید یا قصد باردار شدن دارید، قبل از استفاده از روغن یا هر محصول جدیدی با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر پوست چرب، مستعد آکنه یا خیلی حساس دارید، قبل از استفاده از روغن روی پوست صورت، نظر متخصص پوست را جویا شوید.

در صورت بروز هرگونه تحریک پوستی مانند خارش، استفاده از محصول را قطع نموده و به پزشک مراجعه کنید. اگر یک واکنش آلرژیک شدید که شامل مسائل تنفسی، تورم یا کهیر است را تجربه کردید، فوراً نزد پزشک بروید.

کلام پایانی

این روزها، طیف گسترده ای از روغن های غیرکومدون زا وجود دارد که می توانید از آن ها برای افزایش لطافت و نرمی پوست و درمان برخی از مسائل پوستی بهره ببرید. از آنجا که این روغن ها منافذ را مسدود نمی نمایند، برای انواع پوست قابل استفاده هستند. معمولاً روغن های غیرکومدوژنیک بی خطر تلقی می شوند، اما بهتر است قبل از استفاده اندازه کمی از آن ها را روی ناحیه کوچکی از پوست تست کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: skinkraft, healthline

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 آبان 1401 بروزرسانی: 29 آبان 1401 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 2252

به "6 روغن با خواص اعجاب انگیز برای پوست های چرب و مستعد آکنه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 روغن با خواص اعجاب انگیز برای پوست های چرب و مستعد آکنه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید