کشف مکانی مخصوص برای اجرای آیین های ایران باستان در کاشان

به گزارش تور هند ارزان، کشف فضای مخصوص آیین های ایران باستان در کاشان

بر اساس اعلام خبرگزاری ها، به تازگی در استان کاشان و در شهر زیر زمینی سفید، فضایی مخصوص به آیین های ایران باستان کشف شده است. البته بر اساس گفته های کارشناسان هنوز هم این فرضیه در دست آنالیز است اما به هر حال، خبر کشف فضای مخصوص آیین های ایران باستان در کاشان بسیار سر و صدا به پا نموده است. بیایید تا به اتفاق یکدیگر، خبر کشف فضای مخصوص آیین های ایران باستان در کاشان را به اتفاق یکدیگر و در خبرنگاران مورد آنالیز قرار دهیم.

کشف مکانی مخصوص برای اجرای آیین های ایران باستان در کاشان

مشروح خبر این است که با خبر تازه کشف فضای مخصوص آیین های ایران باستان در کاشان و در شهر زیرزمینی سفید، باستان شناسان احتمال می دهند این فضا کاملا مرتبط با آیین های ایران باستان باشد. آقای مجید منتظر ظهوری، سرپرست هیأت باستان شناسی که در دومین کاوش باستان شناسی در مجموعه معماری دستکندهای زیرزمینی هر سفید کاشان یا همان نصرآباد در شهرستان آران و بیدگل کاشان فعالیت دارد با اعلام خبر کشف فضای مخصوص آیین های ایران باستان در کاشان اضافه نمودند که: در کاوش های ما در این منطقه به تازگی بنایی نمایان شده است که با توجه به وجود فضای چلیپایی با نورگیر و چاه آب که دو عنصر مقدس برای ایرانیان باستان بوده است حدس می زنیم احتمالاً مرتبط به آیین های ایران باستان بوده است.

وی در شرح خبر کشف فضای مخصوص آیین های ایران باستان در کاشان با بیان این که این کارگاه کاوش در 2 کارگاه تاریخی مجزا در حال اجرا است، شرح دادند که: کارگاه اول در زیر عمارتی خشتی با نام بقال یا چهار طاقی انتخاب و دو فصل کاوش منجر به شناسایی فضاها و کانال های ارتباطی غیر هم سطح در آن شد. بعلاوه در ادامه کاوش ها در این کارگاه در بخش شمالی و جنوبی در 2 جبهه ادامه پیدا کرد، آن به شناسایی بخش های دیگری از این دستکند منجر شد که فرایند مخرب توسعه شهری باعث تخریب راه های ارتباطی در این بخش ها شده است.

برای به دست آمدن نتیجه مطلوب به منظور شناسایی راستاهای ارتباطی از مطالعات میان رشته ای ژئوفیزیک به روش GPR یاری گرفته شده و برآورد در نقاط شناسایی شده تعیین کرد که این مجموعه دستکند در بخش شمالی تداوم داشته و خیابانی که در این مابین نهاده شده یعنی خیابان 22 بهمن این راستا را تخریب کرده است. وی اضافه نمود که مطالعات ژئوفیزیک راستاهای دیگری را در بخش های دیگر شهر نیز شناسایی کرده که ادامه کاوش در آنها به روزهای دیگر موکول شده است. در زمینه یافته ها در این منطقه، در مشروح خبر کشف فضای مخصوص آیین های ایران باستان در کاشان از یافته های این بخش از دستکندها به سفال های دوران قرن 6 و 7 هجری قمری اشاره نمود که از نمونه های آن می توان به سفال های فیروزه قلم مشکی و سفال های لعاب تک رنگ فیروزه ای یا لبه چکشی نام برد.

وی در عین حال با اشاره به قطعاتی کشف شده از جنس سفال های نقاشی شده که در زیر لعاب روی بعضی از آنها بخش های از کتیبه های اسلامی دیده می گردد، اعلام کرد که: یک قطعه کاشی زرین فام از بخش شمالی این مجموعه به دست آمده است که احتمالاً از نمونه های ساخت شهر کاشان در قرن 6 و 7 هجری یعنی در زمان خوارزمشاهی و ایلخانی است.

وی در ادامه اعلام خبر کشف فضای مخصوص آیین های ایران باستان در کاشان پس از فرایند کاوش در این بخش، فضایی با پلانی چلیپایی شکل نمایان شد که بخش عمده این فضا در بخش های فوقانی با آوار و نخاله های شهری پر شده بود و در بخش های پایینی آن نهشته های فرهنگی با مواد فرهنگی شناسایی شد. او فضای چلیپایی به دست آمده در بخش مرکزی را دارای سقفی دایره ای شکل و گنبدگون با شیب کم توصیف کرد که در مرکز گنبد یا آسمانه آن نورگیری دایره ای واقع شده است و اضافه نمود: در مرکز و کف فضای چلیپایی حلقه چاهی نهاده شده است که تا عمق 11 متر مورد کاوش نهاده شد ولی به دلیل انتها زمان کاوش فعالیت باستان شناسی در آن متوقف شد.

وی می گوید که: صفه شمالی این شهر زیرزمینی در فرایند توسعه بنای قدمگاه به جهت نوسازی با عملیات پی سازی آسیب دیده و سقف آن نیز تخریب شده است. در واقع راستا دسترسی به این فضای چلیپایی از سمت جنوب غرب بوده که این راستا در یک دوره تاریخی به دلیلی ناتعیین با سنگچین مسدود و در تغییرات بعدی حتی راستا پلکانی آن تخریب و به فضاهای سردابی دوره های اخیر پیوند داده شده است. بعلاوه کاوش ها نشان می دهد که به احتمال زیاد دور تا دور این فضای چلپیایی سکوهایی برای نشستن وجود داشته است که در سیر زمانی و تخریب های تاریخی از بین رفته اند. در بخش جنوبی فضای چلیپای فضاهای الحاقی دستکندی نیز ایجاد شده که نقشه ای مربع شکل دارد و طاقچه هایی در آن کنده شده است.

از سوی دیگر شواهد زیادی از سازه های حرارتی و آثار سوختگی بر روی بدنه شمالی این فضای الحاقی دیده می گردد. در ادامه اعلام خبر کشف فضای مخصوص آیین های ایران باستان در کاشان این فضاها نیز در دوره های متاخر مورد استفاده نهاده شده و دیوارهای خشتی در آن ایجاد شده است. وی از یافته های این کارگاه را سفال های مربوط به قرون میانی اسلامی تا دوره صفوی و قاجار بیان کرد و در ادامه خبر کشف فضای مخصوص آیین های ایران باستان در کاشان اضافه نمود: نقوش روی بعضی از سفالینه های شناسایی شده، نشان از وجود مراسم و آیینی بودن فضای چلیپایی دارد که نقش هایی همانند صلیب، خورشید و سرو از انواع آن است. آقای منتظر ظهوری در آخر اعلام این خبر اضافه کرده است که: با توجه به این شواهد معماری دستکند زیرزمینی و بعلاوه یافته های باستان شناسی، احتمالاً این بنا مرتبط با برگزاری آیین های ایران باستان است. مطالعات درباره خبر کشف فضای مخصوص آیین های ایران باستان در کاشان همچنان ادامه خواهد داشت.

منبع: الی گشت
انتشار: 13 شهریور 1401 بروزرسانی: 13 شهریور 1401 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 2217

به "کشف مکانی مخصوص برای اجرای آیین های ایران باستان در کاشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف مکانی مخصوص برای اجرای آیین های ایران باستان در کاشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید