پوشش ضد حریق جدیدترین روش محافظت ساختمان در برابر حریق

به گزارش تور هند ارزان، وقتی ساختمانی دچار آتش سوزی می گردد، با بیشتر شدن مقدار آتس سوزی، اسکلت ساختمان مقاومت خود را از دست داده و فرو می ریزد. برای اینکه اسکلت فلزی یک ساختمان در برابر آتش سوزی مقاومت بیشتری داشته باشد، استفاده از عایق ها یا پوشش ضد حریق را توصیه می کنیم. با استفاده از این عایق ها و پوشش ها که انواع مختلفی هم دارند، وقت کافی برای مهار کردن آتش و نجات ساکنان منطقه آتش زده توسط آتش نشان ها وجود خواهد داشت. استفاده از عایق ضد حریق، همچنین خرابی ناشی از آتش سوزی ها را نیز کمتر می نماید. تهیه و خرید عایق های مناسب برای سطح سازه ساختمان ها از الزامات ساختمان سازی در عصر جدید است. باشد تا روزی برسد که جان هیچ انسانی در اثر آتش سوزی ساختمان گرفته نگردد. با ما همراه باشید تا درباره انواع عایق ضد حریق، اطلاعات جامع تری را در اختیار شما قرار دهیم.

پوشش ضد حریق جدیدترین روش محافظت ساختمان در برابر حریق

جهت دریافت خدمات مهندسی ساختمانی با مشاور ساخت در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای ساخت، بازسازی، معماری، محوطه سازی و خرید مصالح ساختمانی را از ما بخواهید.

شرکت پوشش ضد حریق

بعد از اتفاق ناخوشایند فروریزی ساختمان پلاسکو تهران در اثر آتش سوزی، شرکت های زیادی به فکر ارائه عایق های ضد حریق ساختمان ها افتادند. البته قبلاً از این عایق ها بیشتر برای ساختمان پالایشگاه ها و نیروگاه ها استفاده می شد. اما امروزه می توان برای ساختمان های تجاری و مسکونی نیز از آن ها استفاده کرد. در واقع حفظ جان انسان ها از هر چیزی دیگری در دنیا بیشتر اهمیت دارد؛ به همین خاطر استفاده از انواع عایق ها و پوشش های ضد حریق در ساختمان هایی که انسان ها در آن زندگی یا رفت وآمد می نمایند، از درجه اهمیت بالاتری نیز برخودار است. در واقع یک شرکت پوشش ضد حریق ابتدا در راستای حفظ جان انسان ها عمل می نماید؛ خرابی کمتر ساختمان ها و جلوگیری از سوختن سایر منابع، از دیگر خصوصیات استفاده از پوشش های ضد حریق است که شرکت های مربوطه ارائه می نمایند. شرکت ایران پروف معتبرترین ارائه دهنده این پوشش ها در کشورمان است که با بهره گیری از دانش و تخصص مهندسین آتش زبده، آماده خدمت رسانی در زمینه مشاوره و اجرای پوشش های ضد حریق متناسب با هر سازه به هموطنان گرامی است.

پوشش ضد حریق پایه معدنی

پوشش های ضدحریق انواع مختلفی دارند که هریک بر روی نوعی از سازه قابل اجراست. پوشش ضد حریق پایه معدنی نوعی از این پوشش های ضد حریق است که بر پایه مواد معدنی مانند گچ، پشم سنگ، ورمیکولت و … فراوری می شوند. همچنین این پوشش ها بر اساس مواد معدنی نسوز و بسیار سبک طراحی و ساخته می شوند. در واقع ضد حریق های پایه معدنی، در برابر حرارت و شوک های ابتدایی که منجر به انفجار می گردد نیز بسیار مقاوم هستند. برخی از آن ها بر روی سطح داخلی و برخی دیگر بر روی سطح خارجی ساختمان ها اجرا می شوند. برای دانستن اینکه کدام یک از این پوشش ها برای ساختمان شما مناسب تر است، بهتر است با یک متخصص پوشش ضد حریق مشورت کنید.

سه گروه اصلی عایق های ضد حریق در ساختمان سازی

عایق هایی که در ساختمان های مختلف برای مقاومت در برابر حرارت های ناشی از حوادث آتش سوزی استفاده می شوند دارای انواع مختلفی هستند که اخیراً مورد آنالیز قرار دادیم. در برابر طیف گسترده پوشش های ضد حریق، سه عایق کلی وجود دارد که به توضیح زیر هستند:

  • پوشش عایق حریق
  • ورق مقاوم حریق
  • سیمان ضد حریق

پوشش عایق حریق تا 120 دقیقه از اسکلت های فلزی ساختمان در برابر آتش محافظت می نماید. اجرای این پوشش با انواع رول، قلمو و اسپری امکان پذیر است. این پوشش را می توان بر روی سطح داخلی و خارجی ساختمان های جدید یا قدیمی انجام داد. از دیگر مزیت این پوشش، عدم احتیاج به حلال در استفاده از آن است. پوشش عایق حریق از خود گازهای سمی و خطرناک متصاعد نمی نماید و در برابر رشد باکتری و قارچ ها نیز مقاوم است. این پوشش با سرعت بالا و به آسانی اجرا می گردد. اگر در ساختمانی از پوشش عایق ضد حرارات یا حریق استفاده گردد، در صورت وقوع حادثه آتس سوزی در آن ساختمان، تخریب بنا تا حدود پنج ساعت به تاخیر می افتد؛ این بازه زمانی، مدت زمانی معقول برای مهار آتش توسط آتش نشان ها است.

ورق مقاوم حریق یک عایق دیگر است که استفاده از آن نسبت به پوشش عایق حریق از نظر مالی به صرفه تر است. این ورق ها می توانند تا 240 دقیقه از اسکلت های فلزی محافظت نمایند. این ورق ها همچنین ضد صدا، ضد آب و پایدار هستند. در صورت سنگین بودن، ورق ها می توانند بدون پیش احتیاج رنگ یا پلاستر استفاده شوند. اگر شما نیز دنبال یک عایق مناسب با قیمت مناسب هستید تا از ساختمان تان در برابر آتش و حرارت محافظت کند، ورق های مقاوم حریق گزینه مناسبی برای شما هستند.

سیمان ضد حریق یک عایق موثر و سریع برای ساختمان های تجاری، صنایع نفت،گاز و تونل ها است. این عایق سیمانی می تواند تا حدود 240 دقیقه از اسکلت های فلزی ساختمان ها در برابر حوادث آتش سوزی محافظت کند. همچنین این عایق در برابر ضربه و سایش هم مقاوم است. در واقع سیمان ضد حریق را می توان بر روی بتن، فلز، کف و سقف ساختمان ها به کار برد. این عایق برای ساختمان های با هزینه کم مناسب نیست.

ملات تشکیل دهنده پوشش ضد حریق

انواع مدل پوشش های ضد حریق از مواد متفاوتی ساخته شده اند که هریک فرمولاسیون و افزودنی های خاصی دارند تا ایمنی ساختمان در برابر حریق را افزایش دهند. مثلاً مواد تشکیل دهنده پوشش های ضدحریق آلی متورم شونده، بر پایه رزین های آلی ساخته می شوند که در حدود دمای 200 درجه سانتی گراد فعالی می شوند؛ این مواد به تدریج لایه کربنی متورم و متخلخلی را به وجود می آورند که ضخامتی در حد پنج تا 200 برابر لایه اولیه را ایجاد می نمایند. این لایه ضخیم شده از گسترش شعله روی سطح فولاد جلوگیری می نماید. کربنات سدیم، رنگدانه های سیلیکات، اسید فسفریک، ذرات سرامیکی و …. دیگر مواد افزودنی در این پوشش ها هستند.

مواد تشکیل دهنده ملات ضد حریق پایه معدنی نیز شامل ماده اصلی ورمیکولیت هستند. علاوه بر این ماده اصلی، در پوشش های ورمیکولیتی، از افزودنی های دیگری نیز استفاده می گردد که شامل الیاف تسلیح نماینده ملات ضد حریق، مواد افرودنی بهبود دهنده خواص مقاومت در برابر حریق، رنگدانه های و پرنماینده های معدنی و رزین های لاتکس امولسیونی هستند. این پوشش ها نیز در حرارت 700 تا 1000 درجه سانتی گراد به صورت ورقه های نازکی درمی آیند که تا 30 برابر حجم اولیه خود انبساط پیدا می نمایند.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 26 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1160

به "پوشش ضد حریق جدیدترین روش محافظت ساختمان در برابر حریق" امتیاز دهید

1 کاربر به "پوشش ضد حریق جدیدترین روش محافظت ساختمان در برابر حریق" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوشش ضد حریق جدیدترین روش محافظت ساختمان در برابر حریق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید