ویرایش محسن آزرم از وصف طعام چاپ شد، سرودن از غذاها بجای توصیف معشوق

به گزارش تور هند ارزان، به گزارش خبرنگاران، ادوارد بروان در جلد سوم تاریخ ادبی ایران، کتاب از سعدی تا جامی درباره ابواسحاق حلاج شیرازی، نوشته است: از تاریخ زندگانی این شاعر چون دیگران اطلاع قلیلی در دست است و آن چه معلوم است وی قسمت عمده عمرش را در شیراز گذرانده و مورد لطف نوه امیرتیمور، اسکندربن عمر شیخ میرزا قرار گرفته است.

ویرایش محسن آزرم از وصف طعام چاپ شد، سرودن از غذاها بجای توصیف معشوق

وصف طعام کتاب کم نظیری است که سفره مردمان روزگار تیموریان، غذاها و نوشیدنی هایشان را معرفی می کند. این شاعر شیرازی، در قرن نهم زندگی می کرده و خلاف بیشتر شاعران آن دوران که درباره معشوق و محبوب، غزل سرایی می کردند، مشغول ستایش و توصیف خوردنی ها و نوشیدنی هایی شده که در سفره عوام مردم و طبقه ای غیر از اشراف، پیدا می شده است. به این ترتیب، او شعرهایی سروده است که نقیضه مشهورترین و بهترین شعرهای حافظ و سعدی و دیگر شاعران نامدار آن دوران است.

میرزا حبیب اصفهانی مشهور به حاجی بابای اصفهانی، نسخه تصحیح شده وصف طعام را 133 سال پیش در دارالسعاده استانبول منتشر، و فرهنگ مختصری را نیز به انتهای آن اضافه کرد. این فرهنگ، دایره المعارف کوچکی از اطعمه و اشربه مردم زمان تیموریان است که در دیوان ابواسحاق شیرازی آمده و در گذر تاریخ، نامشان فراموش شده است.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

بیت

چو آب گوشت به دوش افکَنَد سجاده نان / به گردنش کُنم از دانه نخودْ تسبیح

آب گوشت و نخودآب گفتند: ما یاران همه روزه ایم؛ چه در صحت و چه در نقاهت. و گفته اند: زُرنی غبّاٍ تزدد حُبّا. شاید که از ما سیر شده باشند. اکنون به دلیل لکل جدیده لذته او دو بازرگان دارد که یک سال بود در غربت می گشتند؛ یکی آش غوره و یکی آش آلو و هر دو به سلامت بازآمده اند و هر یکی غلامی مستعد با خودآورده اند تمرهندی نامی و زرشک کوهی لقبی و صحبت با ایشان است. بروید تا کار شما بگذارند.

چون حکایت به سمع غربا رسید گفتند: در کلمات مسافران از غایت مبالغه نوع کذبی می باشد؛ شاید که این سخن از ما باور ندارند که گفته اند:

بیت

غریبی گرت ماست پیش آوَرَد / دو پیمانه آب است و یک چَمچَمه دوغ

اگر راست می خواهی از من شنو / جهان دیده بسیار گوید دروغ

این کتاب با 230 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت 14 هزار تومان منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 31 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1080

به "ویرایش محسن آزرم از وصف طعام چاپ شد، سرودن از غذاها بجای توصیف معشوق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویرایش محسن آزرم از وصف طعام چاپ شد، سرودن از غذاها بجای توصیف معشوق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید