واکنش سائرون و فتح به پیشنهاد تعویق موعد برگزاری انتخابات عراق

به گزارش تور هند ارزان، به گزارش خبرنگاران به نقل از المعلومه، ائتلاف سائرون به پیشنهاد کمیساریای انتخابات عراق مبنی بر تعویق موعد برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی از ژوئن آینده به موعدی دیگر واکنش نشان داد.

واکنش سائرون و فتح به پیشنهاد تعویق موعد برگزاری انتخابات عراق

ریاض المسعودی نماینده ائتلاف سائرون در مجلس عراق گفت: ائتلاف سائرون اجازه وارد آمدن فشار سیاسی به کمیساریا را نمی دهد. درخواست تعویق موعد انتخابات از سوی کمیساریا از سوی ائتلاف سائرون مورد واکاوی قرار خواهد گرفت تا درباره صحت و سقم آن تحقیق گردد.

وی اضافه کرد: درباره اینکه آیا این درخواست تعویق به دلایل فنی یا نتیجه فشارهای سیاسی بوده است، تحقیق می کنیم و موضع رسمی مان را در این باره اعلام خواهیم کرد.

این در حالی است که روز گذشته مقتدی صدر رهبر جریان صدر درباره موضوع تعویق انتخابات مجلسی زودهنگان عراق گفته بود: امیدواریم که این پیشنهاد کمیساریای فنی باشد تا سازوکار انتخاباتی به نحو احسن انجام گردد و به دور از دخالتهای سیاسی و حزبی باشد و اگر این گونه باشد ما مسئله ای نداریم اما در غیر این صورت منتظر تصمیم ما باشید.

ناخرسندی ائتلاف فتح

از سوی دیگر ائتلاف فتح به ریاست هادی العامری هم به تشریح موضع خود در این باره پرداخت و در بیانیه ای گفت: بابت تعویق انتخابات که قرار بود ششم ژوئن 2021 برگزار گردد، ناخرسند هستیم. این اقدام با توافق انجام شده پیرامون برگزاری انتخابات حداکثر تا یک سال پس از تشکیل دولت، مغایرت دارد.

ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری بابت این مساله ابراز نگرانی کرد که این تعویق ممکن است باعث گردد انتخابات تا سال 2022 هم به تاخیر بیفتد و برگزار نگردد به همین دلیل خواستار برگزاری انتخابات مجلسی در موعد مقرر شد و تاکید نمود هیچ تاخیری را نمی پذیرد.

این ائتلاف در بیانیه خود از دولت و کمیساریای عالی انتخابات عراق خواست با جدیت تمام زمینه را برای برگزاری انتخابات شفاف فراهم نمایند.

اخیرا جلیل عدنان خلف رئیس کمیساریای عالی انتخابات عراق در نامه ای به مصطفی الکاظمی نخست وزیر این کشور اعلام نموده بود: در سایه دغدغه این کمیساریا برای برگزاری انتخاباتی کامل، سالم و عادلانه و با توجه به انتها مهلت ثبت نام ائتلاف های سیاسی و اندک بودن ائتلاف های ثبت نام شده در اداره امور احزاب و تشکلهای سیاسی در مهلت مشخص شده و ضرورت تمدید دوره ثبت نام ائتلافها و نامزدها و همچنین مهیا کردن فرصت برای کارشناسان سازمان ملل و ناظران بین المللی برای ایفای نقش خود به منظور تحقق بیشترین میزان نظارت و شفافیت در فرایند انتخابات آینده و تضمین سلامت آن و نیز همسو با تصمیم هیات وزیران درخصوص گسترش ثبت نام هوشمند (بیومتریک) و اعطای زمان کافی به مشمولان آن و تکمیل همه مقدمات فنی لازم و همچنین با توجه به اینکه تمدید مهلت ثبت نام ائتلاف ها نیازمند تمدید زمان اعلام شده انتخابات است و پس از بازبینی جدول زمانبندی فرایند انتخابات که از جانب مدیریت امور انتخابات با مشورت سازمان ملل مشخص شده بود، کمیساریای عالی انتخابات در جلسه اخیر خود تصمیم گرفت تا اکتبر سال2021 میلادی را به عنوان زمان برگزاری انتخابات مجلسی زودهنگام پیشنهاد کند.

طرح موضوع تعویق زمان برگزاری انتخابات زودهنگام مجلسی عراق با واکنش های متفاوتی در بین جریان های سیاسی این کشور روبرو شده است و بعضی از آن استقبال و بعضی ابراز نارضایتی نموده اند و خواستار برگزاری انتخابات در موعد مقرر ششم ژوئن آینده هستند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 اسفند 1399 بروزرسانی: 12 اسفند 1399 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1557

به "واکنش سائرون و فتح به پیشنهاد تعویق موعد برگزاری انتخابات عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش سائرون و فتح به پیشنهاد تعویق موعد برگزاری انتخابات عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید