دردسر های ادامه دار بالارفتن از دیوار سفارت

به گزارش تور هند ارزان، ایران و عربستان در حالی وارد ششمین سال قطع روابط دیپلماتیک خود می شوند که رقابت های ورزشی دو کشور در میادین بین المللی همچنان متأثر از این قضیه است. البته از آنجا که در محافل ورزشی به دلیل نفوذ عربستانی ها و چربش لابی شان بیشتر اتفاقات به سود آن ها رقم خورده، ایران و تیم های ایرانی بیشترین ضرر را در این مدت متحمل شده اند.

دردسر های ادامه دار بالارفتن از دیوار سفارت

ضرر و زیانی که البته به نظر می رسد هنوز نمی توان پایانی برایش تصور کرد. تازه ترین موردی که شاید فرصت میزبانی دیگری را از ایران در رقابت های آسیایی بگیرد، مربوط به تورنمنت بسکتبال است؛ فدراسیون بسکتبال ایران در حالی درخواست میزبانی متمرکز رقابت های انتخابی کاپ آسیا را به کنفدراسیون آسیا (فیبا آسیا) داده که بعید به نظر می رسد با کارشکنی شیخ نشین های خلیج فارس بتواند این رویداد را برگزار کند.

داستان قطع روابط دیپلماتیک ایران و عربستان هم برگرفته از موضوعی بحث برانگیز است که چندین سال قبل رخ داد و در آن عده ای در تهران از دیوار سفارت عربستان بالا رفتند؛ موردی که بهانه کافی را دست عربستانی ها داد تا با پیش کشیدن آن، طرح ناامن بودن ایران را مطرح کنند و از سفر ایران کشور سرباز بزنند.

اولین اقدام مهمی که ورزش ایران را در این مورد تحت تأثیر قرار داد، ندادن میزبانی به ایران در بازی های لیگ قهرمانان آسیا در مواجهه با تیم های عربستانی بود؛ مسئولان فدراسیون فوتبال عربستان با نفوذ قابل تأمل شان در AFC این رأی را گرفتند که برگزاری بازی هایشان با کنندگان ایران در کشور ثالث برگزار شود. اگرچه تقریبا زمان زیادی از آن واقعه می گذرد، ولی هنوز عربستانی ها بر ادعای خودشان تأکید دارند و AFC هم میزبانی رقابت دو تیم ایرانی و عربستانی را به کشور ثالث می دهد.

عجیب آنکه حتی در تازه ترین دوره برگزاری رقابت های لیگ قهرمانان آسیا با نفوذ کشور های عربی، این عرصه بر فوتبال ایران تنگ تر هم شد؛ در واقع بعد از ساقط کردن هواپیمای اوکراینی، ادعا مبنی بر ناامن بودن ایران از سوی کشور های عربی رواج بیشتری پیدا کرد و آن ها AFC را مجبور کردند که میزبانی دور رفت بازی های لیگ قهرمانان آسیا را هم از ایران بگیرد.

در واقع این طور توافق شد که کنندگان ایران ابتدا همگی بازی های رفت را در خانه رقبا (من های تیم های عربستانی) برگزار کنند و بعد همه دیدار های برگشت در ایران باشد؛ البته به شرط آنکه امنیت لازم فراهم شده باشد. با وجود برگزاری چند دیدار از دور رفت که تیم های ایرانی به خانه رقبا رفتند، ویروس کرونا همه چیز را تعطیل کرد تا بعد از برگزاری مجدد، لیگ قهرمانان آسیا به صورت متمرکز در قطر برگزار شود؛ این بدان معنا بود که اندک شانس میزبانی تیم های ایرانی در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا هم از آن ها گرفته شد؛ چه بسا اگر یکی از تیم های حذف شده ایران در مرحله گروهی می توانست یکی از بازی های نخستش را در ایران میزبانی کند و نتیجه لازم را به دست می آورد، از گروه صعود می کرد.

البته داستان چالش دیپلماتیک ایران و عربستان فقط گریبان فوتبال را نگرفته، چون چندین رشته ورزشی دیگر، از جمله همین بسکتبال هم متأثر شده اند. ماجرا از این قرار است که تیم ملی بسکتبال ایران در این مسابقات در گروه E با تیم های عربستان، قطر و سوریه هم گروه است.

ملی پوشان بسکتبال کشورمان که اسفند سال گذشته و در پنجره نخست انتخابی در دو دیدار خانگی پیروز به شکست سوریه (94 بر 48) و قطر (95 بر 52) شدند، در پنجره دوم و سوم این رقابت ها باید با عربستان دیدار داشته باشند. دیدار های پنجره دوم از ششم آذرماه آغاز می شود. طبق برنامه از پیش اعلام شده فیبا آسیا، تیم ملی ایران هفتم آذرماه میزبان عربستان خواهد بود و دهم آذرماه در سوریه به میدان می رود.

دیدار های پنجره سوم هم از 30 بهمن ماه آغاز می شود و شاگردان شاهین طبع در روز نخست این پنجره در قطر با تیم ملی این کشور دیدار خواهند داشت. آن ها سوم اسفندماه باید در عربستان به میدان بروند. مسئولان بسکتبال آسیا، اما به خاطر فراگیری کرونا و اینکه برگزاری دیدار ها به صورت همیشگی در این شرایط مقدور نیست، تصمیم به برگزاری متمرکز دیدار های پنجره دوم و سوم کاپ آسیا گرفته اند تا این گونه شرایط ایمنی و بهداشتی برای حفظ سلامت شرکت کنندگان در مقابل بیماری کووید 19 را تقویت کنند.

آن ها این موضوع را پس از طرح در برخی نشست های اخیر کمسیون های مختلف به صورت رسمی به کشور های عضو اطلاع رسانی کرده اند که فدراسیون ایران بلافاصله آمادگی خود را برای میزبانی متمرکز پنجره دوم و سوم اعلام کرده است. درخواست رسمی ایران برای برگزاری دیدار های پنجره دوم و سوم انتخابی کاپ آسیا در حالی اعلام شده که چالش بزرگ میزبانی از عربستانی ها را پیش روی خود دارد.

همان طور که پیش تر عنوان شد، بازی دو تیم ایران و عربستان در چند سال اخیر، به دلیل روابط سیاسی تیره دو کشور در زمین بی طرف برگزار شده و به احتمال قوی آن ها حاضر به حضور در تهران نخواهند شد. پیش از این، زمانی که ایران میزبان یک تورنمنت ورزشی بوده، عربستانی ها تیم هایشان را اعزام نکرده اند.

البته آن ها از روابط سیاسی شان با دیگر دول عرب هم استفاده کرده و تعدادی از آن ها را با خود همراه کرده اند تا در تورنمنت هایی که به میزبانی ایران برگزار می شود، شرکت نکنند. جام جهانی شمشیربازی جوانان پنج سال پیش در شرایطی برگزار گشت که بعد از موضع گیری عربستانی ها در همان سال، تیم های کویت و مصر این مسابقات را تحریم کردند. سعودی ها حتی در رقابت های شطرنج قهرمانی جهان زنان که سه سال پیش در تهران برگزار گشت، مانع از اعزام کننده هایشان به این پیکار ها شدند.

دقیقا به همین دلیل است که به نظر می رسد تیم بسکتبال عربستان هم میزبانی ایران را قبول نکند. رامین طباطبایی، رئیس فدراسیون بسکتبال پیش تر در واکنش به تحریم ایران از میزبانی لیگ قهرمانان فوتبال آسیا گفته بود: در بسکتبال نیز چنین مسائلی وجود دارد، ولی ما تلاش کردیم تا با رایزنی به میزبانی هایی که انتظار داشتیم برسیم. به اعتقاد من، با دیپلماسی ورزشی می توان مسائل را برطرف کرد. ایران امن ترین کشور است. به اعتقاد من، با دیپلماسی ورزشی می توان میزبانی های فوتبال را به ایران برگرداند، ما نیز با فیبا آسیا در حال رایزنی هستیم تا مسئله ای برای میزبانی های آینده نداشته باشیم.

با این حال اگرچه عربستانی ها تا به امروز موضعی درخصوص حضورشان در رقابت های انتخابی بسکتبال کاپ آسیا نگرفته اند، اما مسئولان این فدراسیون باید از هم اکنون به فکر تدبیر های لازم برای برخورد با این چالش باشند. در شرایطی که تیم ملی بسکتبال عربستان موضع مشابهی با رقابت های فوتبال داشته باشد،

بدون تردید دیدار دو تیم در پنجره های دوم و سوم انتخابی کاپ آسیا باید در زمین کشور ثالث از میان کشور های حوزه خلیج فارس باشد. باید به این نکته اشاره کرد اولین دیدار بسکتبال ایران در انتخابی کاپ آسیا، مقابل سوریه است که قرار بود با میزبانی این کشور برگزار شود، اما سوریه ای ها خودشان اعلام کرده اند که به دلیل ناآرامی و جنگ در کشورشان، میزبانی را به ایران می دهند. همه این ها در حالی است که با اعلام فیبا آسیا احتمال دارد زمان برگزاری دیدار های پنجره دوم به زمان مقرر برای دیدار های پنجره سوم موکول و دیدار های این پنجره (سوم) هم در ماه ژوئن یا جولای سال آینده میلادی برگزار شود.

منبع: فرارو
انتشار: 14 آبان 1399 بروزرسانی: 14 آبان 1399 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1322

به "دردسر های ادامه دار بالارفتن از دیوار سفارت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دردسر های ادامه دار بالارفتن از دیوار سفارت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید