از سومی ایران در پاراآسیایی تا ریاست دوباره خسروی وفا در پارالمپیک

به گزارش تور هند ارزان، هر چند فدراسیون جانبازان و معلولان و کمیته ملی پارالمپیک در سال 96 با فراز و نشیب های زیادی همچون قطع بودجه کمیته ملی پارالمپیک به دلیل تایید نشدن اساسنامه کمیته ملی پارالمپیک از سوی دیوان محاسبات و تعطیلی اکثر اردوهای پارالمپیکی روبرو بودند، اما در سال 97 با مستقل شدن بودجه کمیته ملی پارالمپیک از المپیک و کسب صندلی سومی در بازیهای پاراآسیایی جاکارتا، اتفاقات مهمی در ورزش معلولان رقم خورد.

از سومی ایران در پاراآسیایی تا ریاست دوباره خسروی وفا در پارالمپیک

به گزارش خبرنگاران، پس از تصویب قانون انتزاع کمیته ملی پارالمپیک از المپیک و اختصاص 27 میلیارد به ورزش جانبازان و معلولان در امسال، کمیته ملی پارالمپیک در شرایط بهتری کاروان خود را به بازی های پاراآسیایی جاکارتا اعزام کرد و با یک پله صعود نسبت به دوره گذشته در صندلی سوم نهاده شد. همچنین کسب 6 مدال طلا و یک مدال نقره توسط شاهین ایزدیار در رقابت های شنای بازی های پاراآسیایی جاکارتا سبب شد تا این شناگر معلول به عنوان مایکل فلپس شنای معلولان آسیا مطرح گردد.

حضور دوباره محمود خسروی وفا در رأس کمیته ملی پارالمپیک بعد از 17 سال ریاست، حذف فوتبال هفت نفره از پارالمپیک 2024، احداث موزه ملی ورزش المپیک و پارالمپیک در ساختمان کمیته و ترک جمعی از مسؤولین فدراسیون و کمیته ملی پارالمپیک از سمت های خود به دلیل قانون منع بکارگیری بازنشستگان از مهم ترین اتفاقاتی بود که در سال 97 برای ورزش جانبازان و معلولان رقم خورد.

بودجه 27 میلیاردی کمیته ملی پارالمپیک در امسال

بودجه 27 میلیارد تومانی در حالی برای کمیته ملی پارالمپیک در امسال از سوی دولت مصوب شد که سال گذشته 21 میلیارد تومان بودجه ابلاغی این کمیته بود.

کمیته ملی پارالمپیک که سال گذشته اولین سال انتزاع از کمیته ملی المپیک را تجربه کرد، برای نخستین بار از بودجه مستقل برخوردار بود و آن را به طور مستقیم از خزانه دولت دریافت کرد. البته به خاطر عدم تصویب اساسنامه، از آبان ماه سال گذشته روند تخصیص ماهیانه بودجه کمیته ملی پارالمپیک متوقف شد و همین مسئله مسائل زیادی را از نظر برپایی اردوها و اعزام ها برای این مجموعه ایجاد کرد که در نهایت با تخصیص کامل بودجه در سال 96 و اختصاص 27 میلیارد در سال 97 سبب شد تا ورزش جانبازان و معلولان در شرایط بهتری خود را برای بازی های پاراآسیایی جاکارتا آماده نمایند.

سومی ایران در بازی های پاراآسیایی جاکارتا

سومین دوره بازی های پارا آسیایی در حالی در جاکارتای اندونزی به خاتمه رسید که ایران با 51 مدال طلا، 42 نقره و 43 برنز در رده سوم جدول مدالی نهاده شد. ایران در این دوره از بازی ها فراتر از پیش بینی ها عمل کرد و نه تنها یک پله صعود داشت که حتی برای رده دومی نیز با کره جنوبی رقابت کرد، اما در نهایت تنها با 2 مدال طلا کمتر از کره جنوبی در رده سوم ایستاد.

این بهترین صندلی ایران در ادوار بازی های پاراآسیایی است.

همچنین چین با 172 مدال طلا، 88 نقره و 59 برنز و کره جنوبی با 53 مدال طلا، 45 نقره و 47 برنز در رده های اول و دوم ایستادند. ژاپن با 45 طلا، 70 نقره و 83 برنز در رده چهارم ایستاد که ایران بالاتر از ژاپن در رده سوم نهاده شد.

ایران در بازی های پا را آسیایی 2010 گوانجو، با 27 مدال طلا، 24 نقره و 29 برنز و در بازی های پاراآسیایی 2014 اینچئون با 37 مدال طلا، 52 نقره و 31 برنز در رده چهارم جای گرفته بود.

قهرمان ایرانی، مایکل فلپس آسیا، شاهین ایزدیار

شاهین ایزدیار بعد از کسب شش مدال طلا و یک مدال نقره بازی های پاراآسیایی 2018 به چهره ای شناخته شده در جهان تبدیل شد و ورزش ایران را به قاره کهن معرفی کرد.

کاروان خودباوری و امید در حالی برای حفظ صندلی چهارمی خود در بازی های پاراآسیایی راهی اندونزی شد که نیم نگاهی به کسب صندلی سومی در این بازی ها داشت، قدرت و کوشش ورزشکاران معلول در این بازی ها منجر به آن شد که نه تنها برای کسب صندلی سوم حتی برای دومی نیز برابر کره جنوبی به رقابت بپردازند. در میان ورزشکاران معلول می توان به شاهین ایزدیار اشاره نمود که در رشته شنا به تنهایی توانست به 6 مدال طلا و یک نقره دست پیدا کند و به عنوان مایکل فلپس آسیا خود را مطرح کند.

بازنشستگان کمیته ملی پارالمپیک چه کسانی بودند!

با اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان، شاهد سه تغییر اصلی در کمیته ملی پارالمپیک بودیم که بر این اساس، احمد ارشدی ذی حساب و خزانه دار کمیته ملی پارالمپیک به دلیل بازنشستگی سمت خود را به شهرام منکراسی کارمند رسمی وزارت ورزش به عنوان ذی حساب جدید داد.

سیدیوسف موسوی نسب که به عنوان مسئول روابط بین الملل این کمیته فعال بود، پست خود را به مریم شکوهی داد که البته به عنوان مشاور روابط بین الملل با کمیته ملی پارالمپیک همکاری می نماید.

علیرضا صفارزاده نیز که سرپرست آموزشگاه ملی پارالمپیک بود، مشمول قانون منع تصدی بازنشستگان شد. البته وی در حال حاضر به عنوان مشاور در کمیته پارالمپیک فعالیت می نماید.

عصمت ریحانی نایب رئیس بانوان فدراسیون جانبازان و معلولان، سید احمد سید باقری معاونت استان ها، حسین شهریاری معاونت ورزش همگانی، احسان باقری معاونت طرح و برنامه و مجتبی قربان حسنی دبیر فدراسیون جانبازان و معلولان که مشمول قانون بازنشستگی بودند، از فدراسیون جانبازان و معلولان خداحافظی کردند.

ریاست محمود خسروی وفا در کمیته ملی پارالمپیک 21 سال شد

محمود خسروی وفا که طی 17 سال گذشته ریاست کمیته ملی پارالمپیک را بر عهده داشت با رأی اعضای مجمع، برای چهار سال دیگر رئیس این کمیته شد.

ششمین مجمع انتخاباتی کمیته ملی پارالمپیک با حضور وزیر ورزش و محمدرضا داورزنی برگزار گردید و محمود خسروی وفا از 50 رأی مأخوذه برای انتخاب رئیس، 46 رأی به دست آورد و برای چهار سال دیگر رئیس باقی ماند.

خسروی وفا تنها کاندیدای ریاست در مجمع انتخاباتی کمیته ملی پارالمپیک بود. پیش از این مسعود اشرفی هم برای این پست کاندیدا شده بود اما دو هفته قبل از برگزاری انتخابات از این سمت انصراف داد.

محمود خسروی وفا در حالی ریاست کمیته ملی پارالمپیک را در مجمع انتخاباتی این کمیته عهده دار شد که طی 17 سال گذشته یعنی از بدو تأسیس و شروع به کار این کمیته تا به امروز، مدیریت آن را بر عهده داشته است.

حذف فوتبال هفت نفره از پارالمپیک 2024

براساس تصمیم هیأت رئیسه کمیته بین المللی پارالمپیک، تکلیف ورزش های حاضر در بازی های 2024 به صورت رسمی تعیین شد که یکی از مهم ترین اتفاقات، حذف فوتبال هفت نفره از بازی های پارالمپیک 2024 بود.

بر این اساس، دوومیدانی، تیروکمان، بدمینتون، فوتبال نابینایان (فوتبال 5 نفره)، بوچیا، قایقرانی کانو، دوچرخه سواری، سوارکاری، جودو، پاورلیفتینگ، قایقرانی روئینگ، تیراندازی، والیبال نشسته، شنا، تنیس روی میز، تکواندو، سه گانه، بسکتبال با ویلچر، دوچرخه سواری با ویلچر، راگبی با ویلچر و تنیس با ویلچر، 22 ورزشی هستند که در پارالمپیک 2024 پاریس حضور خواهند داشت.

تیم فوتبال هفت نفره ایران در دیدار خاتمهی بازی های فوتبال 7 نفره پارالمپیک ریو 2016 با نتیجه 2 بر یک در وقت های اضافی مغلوب تیم اوکراین شد و به مقام نایب قهرمانی رسید.

احداث موزه ملی ورزش المپیک و پارالمپیک

در جهت احترام به پیشکسوتان المپیک و پار المیپک و زنده نگه داشتن مدال ها و یاد بوده ای این ورزشکاران موزه ملی ورزش المپیک و پارالمپیک در بخشی از ساختمان المپیک و پارالمپیک احداث شد.

در این موزه قرار است آثار باارزش ورزشکاران که در طی سال های قبل کسب کردند و مدال ها و یاد بوده ای مدال آوران المپیک و پارالمپیک با نگهداری در این موزه ماندگار و در معرض نمایش گذاشته گردد.

اشرفی سرپرست دبیرکل کمیته ملی پارالمپیک درباره علت احداث این موزه می گوید؛ ورزشکارانی که از سال 1362 و در 4 دهه گذشته افتخاراتی را در میادین بین المللی کسب کردند از آنها درخواست کردیم هدایای و یاد بوده ای خود را به این موزه اهدا نمایند تا آثار باارزش ورزشکاران که در طی سال های قبل کسب کردند با نگهداری در این موزه ماندگار گردد.

ما اطلاعات آنها را از نظر تعداد مدال ها اعم از طلا نقره و برنز جمع آوری نموده ایم که این اطلاعات تقدیم به موزه می گردد. ما به وسیله این اطلاعات می توانیم بگویم از این سال تا به الان چه تعداد مدال توسط ورزشکاران پارالمپیکی در عرصه های مختلف بین المللی تهیه شده و ثبت و نگهداری آنها برای ما اهمیت زیادی دارد.

ورزش جانبازان و معلولان در سال 97 در یک نگاه:

-مهمترین اتفاق سال: کسب صندلی سوم کاروان ایران در بازی های پاراآسیایی جاکارتا

-غیرمنتظره ترین اتفاق سال: حذف فوتبال هفت نفره از پارالمپیک 2024

-رکوردها و تاریخ سازی ها: کسب 6 مدال طلا و یک نقره توسط شاهین ایزدیار در بازی های پاراآسیایی

-مهمترین رویداد پیش رو: مسابقات کسب سهمیه بازی های پارالمپیک 2020 توکیو

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 478

به "از سومی ایران در پاراآسیایی تا ریاست دوباره خسروی وفا در پارالمپیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از سومی ایران در پاراآسیایی تا ریاست دوباره خسروی وفا در پارالمپیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید