مونسان: به نقطه مشترک با وزارت بهداشت در گردشگری سلامت رسیده ایم

به گزارش تور هند ارزان، تهران (پانا) - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت که برخلاف گذشته در زمینه گردشگری سلامت با وزارت بهداشت هم اکنون به نقطه مشترک رسیده ایم.

مونسان: به نقطه مشترک با وزارت بهداشت در گردشگری سلامت رسیده ایم

به گزارش ایرنا، علی اصغر مونسان با اشاره به این که مسائل و اختلافات در حوزه جهانگردی سلامت میان ارگان های مختلف از جمله وزارت بهداشت و وزارت میراث وجود داشت، گفت: در گذشته اختلافات در این زمینه زیاد بود و زمینه ورود دلال ها برای خدمات به جهانگرد خارجی را مهیا می کرد ولی اکنون با برگزاری جلسات متعدد با وزارت بهداشت به نقطه مشترک رسیدیم.

وی گفت: هم اکنون بهترین همکاری ها را با وزارت بهداشت داریم که قطعا این همکاری ها بین دو وزارتخانه به افزایش ورود جهانگرد خارجی در حوزه سلامت منجر می گردد؛ همچنین بالا بودن استانداردها و تجهیزات پزشکی کشور در کنار هزینه های پایین آن، یکی دیگر از مولفه های مثبت ایران در این بخش است.

جهانگردی سلامت (health tourism) به جهانگردی پزشکی، جهانگردی درمان طبیعی و همچنین جهانگردی صحت، تندرستی و نیز پیشگیری تقسیم بندی می گردد و در رشد اقتصاد سلامت نقش مهمی دارد.

هم اکنون ایران از مقاصد عظیم جهانگردی سلامت در منطقه است و کشورهای همجوار مانند عراق، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، افغانستان و سایر کشورهای منطقه متقاضی استفاده از خدمات و امکانات ایران در این زمینه هستند.

سید کامل تقوی معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیش از همه گیری کرونا اعلام نموده بود، سالانه حدود 600 هزار جهانگرد سلامت برای درمان به ایران می آیند، خدمات سلامت بین 8.5 تا 9 درصد فراوری ناخالص ملی (جی دی پی - GDP) کشور را به خود اختصاص می دهد و امکان اینکه این سهم بیشتر گردد هم وجود دارد.

وی درباره نتیجه پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامانات نیز گفت: این پرونده متعلق به بخش عظیمی از کشور در استان های کرمانشاه و کردستان با حدود 409 هزار هکتار عرصه و حریم است که 106 هزار هکتار آن مربوط به عرصه و 303 هزار هکتار نیز جزو حریم است.

مونسان اضافه نمود: این پرونده سال گذشته به یونسکو ارسال شد. بالغ بر 100 روستا و سکونتگاه در محدوده عرصه و تعداد زیادی روستا نیز در محدوده حریم اورامانات قرار گرفته است. پس از طی مراحل اولیه این پرونده، برای انجام آنالیز های اولیه نماینده ایکوموس و ارزیاب یونسکو تابستان امسال به ایران سفر کرد.

مونسان با بیان این که هنوز نتیجه ای به ایران ارسال نشده اظهار امیدواری کرد: پذیرش این پرونده، می تواند علاوه بر رشد مالی و جذب بیشتر جهانگرد منجر به نشاط اجتماعی برای مردم بخصوص مرم کردستان و کرمانشاه گردد.

هوار (هه وار) یا کوچگاه به معنی کوچ روستاییان در فصل بهار و تابستان به مناطق مرتفع تر است، آنها همراه خود حیوانات اهلی را هم برای چرا به این مناطق می برند و در فصل سرما به داخل روستا برمی گردند.

هورامان یا اورامان نام منطقه ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که بخش هایی از شهرستان های سروآباد، سنندج و کامیاران استان کردستان و شهرستان های پاوه، جوانرود، نودشه و نوسود استان کرمانشاه را شامل می گردد.

منطقه هورامان در استان کردستان دارای یک شهر (اورامان تخت) و 76 روستاست که تا به امروز 13 روستای این منطقه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و پرونده ثبتی 22 روستا نیز در حال پیگیری است.

واژه هورامان یا اورامان از 2 بخش هورا به معنی اهورا و مان به معنای خانه، صندلی و سرزمین تشکیل شده و در واقع به معنای سرزمین اهورایی و صندلی اهورا مزدا است. اورامانات در استان کرمانشاه به منطقه ای در شمال غربی این استان شامل شهرستان های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی اطلاق می گردد که حدود 300 هزار نفر جمعیت دارد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 29 بهمن 1399 بروزرسانی: 29 بهمن 1399 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1529

به "مونسان: به نقطه مشترک با وزارت بهداشت در گردشگری سلامت رسیده ایم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مونسان: به نقطه مشترک با وزارت بهداشت در گردشگری سلامت رسیده ایم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید