مواد غذایی تسکین دهنده گلودرد

به گزارش تور هند ارزان، گلودرد مشکل آزاردهنده ای است و احتیاج به مراقبت هایی دارد تا به مشکل حادتری تبدیل نشود. برای مقابله با این درد مواد غذایی متعددی وجود دارند که فرایند بهبودی را سرعت می دهند.

مواد غذایی تسکین دهنده گلودرد
گلودرد مشکل اختصاصی فصل سرد نیست. امکان دارد در هر فصلی از سال علائم یک بیماری عفونی ویروسی اعم از علائم سرماخوردگی، گریپ و مونونوکلئوز باعث بروز گلودرد گردد. مونونوکلئوز یک بیماری عفونی ویروسی است که دستگاه تنفس و لنفاوی و کبد را درگیر نموده و خود را با تب بالا، گلودرد شدید، ضعف و غیره نشان می دهد.

علاوه بر این، گلودرد می تواند در نتیجه یک عفونت باکتریایی باشد. این مشکل گاهی در نتیجه مصرف دخانیات، تنفس از راه دهان در حین خواب، تنفس هوای آلوده و هر نوع آلاینده دیگر بروز می نماید.

در این مطلب مواد غذایی مفید را عنوان می کنیم که گلودرد ناشی از هر یک از عوامل اشاره شده را بهبود می دهد.

موزموز حاوی ترکیبات مغذی متعددی مانند ویتامین B6، پتاسیم و ویتامین C است. این میوه خندان یک ماده غذایی مناسب و نرم نماینده برای گلو محسوب می گردد چون فاقد اسید است و مهم تر اینکه نرم بوده و به راحتی بلعیده می گردد. زمانی که به هر دلیلی دچار گلودرد می شوید موز بیشتری میل کنید.

عسل و لیموترش همیشگییکی از درمان های فوق العاده ای که دستور آن از مادربزرگ هایمان به ارث رسیده است استفاده از ترکیب عسل و لیموترش است. این ترکیب مقید برای تسکین گلودرد معجزه و با عفونتی که باعث بروز علائم آزاردهنده ای مانند سرفه و احتقان می گردد مقابله می نماید.

برای آماده کردن این شربت فوق العاده کافی است دو قاشق آب لیموترش را با یک قاشق عسل مخلوط کنید. می توانید آن را با مقداری کمی آب گرم رقیق نموده و میل کنید.

چای زنجبیلی یا چای با عسلیکی از روش های مناسب برای تسکین درد و التهاب گلو نوشیدن چای زنجبیلی یا چای با عسل است. چای زنجبیلی حاوی خواص ضدالتهاب فوق العاده ای است که باعث تسکین خارش و سوزش گلو می گردد.

عسل نیز یک ماده غذایی ضدباکتری قوی است که برای مقابله با هر نوع عفونت و تسکین گلودرد موثر است.

اگر وقت تهیه کردن چای زنجبیلی ندارید کافی است به چایی تان یک تا دو قاشق عسل اضافه نموده و میل کنید.

بلغور جوی دوسربلغور جوی دوسر برای نرم شدن گلو بسیار موثر است. ترکیب این ماده غذایی با عسل یا موز تأثیر تسکین دهنده آن را بیشتر می نماید. جوی دوسر حاوی فیبرهای محلول در آب است که به کاهش مقدار کلسترول بد خون یاری زیادی می نماید. این ماده غذایی بعلاوه منبع خوب پروتئین ها است که باعث تقویت بدن و ایجاد احساس سیری طولانی مدت می گردد.

پاستای تهیه شده از گندم کاملپاستاهای تهیه شده از گندم کامل (سبوس دار) مواد مغذی مناسبی مانند فیبرها، آهن، زینک و ویتامین های B1،B2،B3 و E را به بدن می رسانند. این مواد غذایی بسیار نرم بوده و به راحتی قابل مصرف هستند. در عین حال باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به نابودی عفونت یاری می نمایند. بهتر است پاستاها با سس کم چرب و به صورت گرم میل شوند.

هویج پخته شدههویج حاوی ترکیبات مغذی مانند ویتامین A، C، K و فیبرها و پتاسیم می باشد. این ماده غذایی مفید سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید و مصرف آن به صورت پخته شده برای مقابله با گلودرد موثر است.

توجه داشته باشید که خوردن هویج خام می تواند باعث تحریک گلو و تشدید مشکل گردد.

سوپ مرغسوپ مرغ یکی از قدیمی ترین غذاهای موجود برای تقویت سیستم ایمنی بدن، مقابله با عفونت های ویروسی و کاهش علائمی مانند گلودرد محسوب می گردد. سوپ مرغ خواص ضدالتهابی دارد و مانع از این می گردد که ویروس ها با غشاهای مخاطی تماس داشته باشند. توصیه می کنیم برای تهیه یک سوپ مغذی از هویج، پیاز، کرفس، شلغم، سیب زمینی و سیر بهره ببرید.1

پوست درخت کاج دریایی فرانسهاین عصاره که به شکل مکمل فروخته می گردد و به پیکنوجنول نیز معروف است، از پوست درخت کاج دریایی فرانسه گرفته می گردد که بومی منطقه غرب و جنوب غربی مدیترانه است.

مطالعات نشان میدهند که یک مکمل ترکیبی حاوی پیکنوجنول، زینک و ویتامین ث ممکن است در کوتاه کردن علائم گلودرد موثر باشد.

شرکت نمایندگانی که این مکمل را مصرف کردند، دریافتند که تمام علائم سرماخوردگی و آبریزش بینی آنها 1تا 3 روز طول کشید که کمتر از گروه کنترل بود که علائمشان 4 تا 12 روز طول کشیده بود.

میوه کیوی طلایینه تنها میوه کیوی سبزرنگ بلکه رنگ طلایی آن نیز وجود دارد. میوه کیوی طلایی در قسمت بیرونی، صاف تر است و بسیار شیرین تر از نوع سبز آن می باشد. با توجه به مطالعه ای که در مجله تغذیه بریتانیا منتشر شد، پس از مصرف کیوی طلایی به وسیله شرکت نمایندگان در این مطالعه، تعداد روزهای گلودرد آنها به 2 روز کاهش یافت در حالیکه این تعداد در گروهی که موز خورده بودند، 2 تا 5 روز بود.

عصاره ریشه شمعدانی عطریشمعدانی عطری یک گیاه دارویی است که بومی آفریقای جنوبی می باشد.

مطالعه ای که در سال 2001 در تحقیقات فیتوتراپی منتشرشد، دریافت که عصاره ریشه شمعدانی عطری می تواند سیستم ایمنی را تنظیم کند و آن را تقویت نماید.

بعلاوه این مطالعه نشان داد که استفاده از عصاره این گیاه برای درمان بیماری های عفونی دستگاه تنفسی، نتایج مثبتی در پی داشته و شدت گلو درد را کاهش داده است.

گزارش شده که این عصاره به سه روش تاثیر می گذارد: با عمل کردن بعنوان یک عامل ضد میکروبی، ضد ویروسی و بعنوان واسطه ای برای مکانیزم های خودایمنی بدن.

ریشه زنجبیلمطالعات نشان می دهند که مصرف ریشه زنجبیل با ترکیبی از گیاهان دیگر، ابتلا به ورم لوزه حاد را بطور موثری کاهش می دهد. بسیاری از افراد مبتلا به گلودرد ممکن است درواقع ورم لوزه داشته باشند و کسانی که به آن دچار می شوند، اغلب دچار عود مکرر می گردند.

این مطالعه دریافت که هیچگونه اثرات جانبی نامطلوبی درهنگام مصرف این ترکیب گیاهی گزارش نشد و عمل لوزه بعضی از شرکت نمایندگان در این مطالعه، لغو شد.

گیاه اکیناسهیکی از شایع ترین علل مراجعه مکرر به پزشک، بخاطر عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی است که می تواند علائم مختلفی ازجمله گلودرد، سرفه، دشواری در تنفس و بی حالی داشته باشد.

گاهی اوقات عفونت تنفسی می تواند به وسیله یک عفونت باکتریایی ایجاد گردد اما ممکن است بخاطر یک عفونت ویروسی نیز باشد. اکیناسه یک گیاه فوق العاده است که می تواند به کنترل علائم و مدیریت عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مانند گلودرد یاری کند.

یک مطالعه دریافت که بطور خاص Echinaforce (عصاره استانداردشده گیاه اکیناسه) یک اثر دوگانه در مقابل چندین باکتری تنفسی مهم دارد: یک اثر نابودنمایندگی و یک اثر ضدالتهابی. باتوجه به گزارشی که در مجله Phytomedicine منتشر شد، این نتایج از مفهوم استفاده از عصاره استاندارد شده اکیناسه برای کنترل علائم مرتبط با عفونت های تنفسی باکتریایی حمایت می نماید.2

سرکه سیب رقیق شده یک قاشق غذا خوری سرکه سیب را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و سپس یک قاشق چای خوری عسل نیز به آن اضافه کنید. خوب بهم بزنید و سپس بنوشید. این روش برای کاهش درد گلو فوق العاده است.

آلاسکا یا بستنیسعی کنید آلاسکایی که می خورید از مرکبات، قند و لبنیات نباشد چون می تواند فراوری مخاط را افزایش دهد و باعث تحریک گلویتان گردد. نتایج پژوهش نشان دادند افرادی که بستنی های دارای پروبیوتیک به افزایش ایمنی و مقابله با عفونت ها و التهاب ها یاری می نماید.

چای مریم گلیچند برگ تازه مریم گلی داخل یک کتری آب بریزید و سپس آن را به جوش بیاورید. این چای را هر چند ساعت یک بار بنوشید تا زمانی که درد گلویتان بهبود پیدا کند.

آب نمکدو قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید، سپس آن را غرغره کنید و بریزید. این کار را روزی سه مرتبه تکرار کنید تا التهاب و درد کاهش پیدا کند. پژوهش های متعددی نشان داده اند که چندین مرتبه غرغره کردن آب نمک گرم می تواند به کاهش ورم گلو، نرم شدن آن، بیرون ریختن محرک ها و باکتری ها یاری می نماید. پزشکان معمولا توصیه می نمایند نصف قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان آب حل کنید. اگر آب نمک اذیتتان می نماید مقداری عسل به آن اضافه کنید تا کمی شیرین گردد. (به خاطر داشته باشید آب را بعد از غرغره کردن بیرون بریزید و قورتش ندهید.3

پی نوشت:

1.www.hamshahrionline.ir

2.www.rastineh.com

3.wwwkermany.com

منبع: راسخون
انتشار: 24 تیر 1401 بروزرسانی: 24 تیر 1401 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 2177

به "مواد غذایی تسکین دهنده گلودرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی تسکین دهنده گلودرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید