فرودگاه محور توسعه است، مرز هوایی ضرورتی برای توسعه استان سمنان

به گزارش تور هند ارزان، خبرنگاران، گروه استان ها - ابوالفضل بنی هاشمی: فرودگاه می تواند یکی از بهترین زیرساخت های توسعه باشد زیرساختی که خوشبختانه استان سمنان باوجود جمعیت اندک از آن به خوبی بهره مند است یکی در شرق استان سمنان و یکی در غرب؛ بسیاری معتقد هستند که فرودگاه ها علاوه بر مقوله گردشگری می توانند زمینه ساز حضور سرمایه گذار نیز باشند اما توسعه مرز هوایی می تواند به توسعه صادرات محصولات تولیدی نیز منجر گردد.

فرودگاه محور توسعه است، مرز هوایی ضرورتی برای توسعه استان سمنان

استان سمنان زیرساخت های مناسب برای توسعه اقتصادی دارد، حمل ونقل ریلی، جاده ای، قرارگیری بر پنج راه اصلی شمال شرق کشور و هم جواری با هفت استان ایران اسلامی، ظرفیت های معدنی فراوان ازجمله وجود 42 ماده معدنی، گردشگری شامل گردشگری عرفانی، طبیعی، گردشگری ورزشی، درمانی، میراث گردی و ده ها مورد دیگر در شرق و غرب در کنار موضوعاتی مانند نزدیکی به تهران، وجود صنایع خوب به خصوص در گرمسار و سمنان سبب شده تا دیار قومس، بتواند ظرفیت های عظیم توسعه را داشته باشد.

در آستانه سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان سمنان در نیمه آذرماه97 در این گزارش با در نظر داشتن این نظریه که این استان می تواند مرزهوایی را در هر دو فرودگاه های خود داشته باشد به مزیت های این دو فرودگاه و همچنین ظرفیت های استان برای تحقق مرز هوایی می پردازیم.

توسعه اقتصادی در سایه فرودگاه ها

اما آنچه در استان سمنان مفقود است چیست که باوجوداین همه ظرفیت هنوز نتوانسته ایم به خوبی رشد اقتصادی را آن گونه که باید در آن ببینیم؟ به نظر می رسد پاسخ ساده باشد، همان طور که مرتضی عرب معصومی مدرس دانشگاه در مصاحبه با مهر می گوید: موضوع عدم تکمیل زنجیره محاسن و مزیت های اقتصادی در استان سمنان است.

وی معتقد است: ما در استان سمنان صنعت و یا کشاورزی به وفور داریم، می توانیم تا حدی ظرفیت های سرمایه گذاری را نیز حتی برایشان فراهم کنیم، نیروی انسانی و متخصص خوبی را نیز داریم، در مقوله توزیع و عرضه هم خوب هستیم اما آیا تمام زنجیره تولید شامل نیروی کار، بسته بندی، سورت بندی، عرضه، حمل ونقل، بازاریابی، بازرگانی، انتقال، تحویل، بازار فروش و عرضه به مشتری را یکجا توانسته ایم باهم داشته باشیم؟ اینجا است که کمیت استان سمنان لنگ می زند، درواقع ما برای تکمیل ظرفیت ها و زنجیره های دارای مزیت احتیاجمند زیرساخت هایی هستیم که یکی از آن ها فرودگاه است.

شاهرودی ها اولین بار نام فرودگاه شهرشان را در دهه 60 شنیدن آن موقع که جمعیتشان در ورزشگاه 100 هزار نفری آزادی جا می شد اما افق دید مسئولانش به آینده نگریِ مبتنی بر صادرات محصولات کشاورزی و جذب سرمایه گذاری و اساتید دانشگاه در کنار گردشگری و عتبات عالیات معطوف بود، این فرودگاه دارای 26 سال قدمت است 720 هکتار مساحت دارد و بخش عظیمی از آن به همت و پول خود مردم ساخته شده است.

شاهرود و فرودگاهی قدیمی

سازه اصلی و برج مراقبت این فرودگاه در سال68 ساخته شدند و درنهایت پس از سال ها کش وقوس، بالاخره در سال80 نخستین پرواز خود را به تهران و یک سال بعد نخستین پرواز خود را به مشهد برقرار کرد.

باند فرودگاه شاهرود بیش از دو هزار و 870 متر است و عرض آن را 45 متر معرفی می نمایند همچنین دو شولدر هشت متری در این باند نصب است و نکته قابل توجه درباره آن این است که زیرساخت تطویل باند این فرودگاه در همان دو دهه پیش ایجادشده و امروز کافی است آسفالت پلیمری را بر روی آن بریزند تا طول باند تا سه هزار و 250 متر افزایش یابد که البته با پیگیری کمیته مردمی فرودگاه و نماینده این شهرستان در حال انجام است.

این فرودگاه چند سالی است که به طور مداوم به تهران و مشهد پرواز دارد و خوشبختانه توانسته مسافران خود را نیز داشته باشد اما هنوز باوجود زیرساخت های مناسب، در انتظار تصویب مرز هوایی برای صادرات محصولات سردرختی و کشاورزی و ... است مقوله ای که می تواند به توسعه تمامی استان سمنان یاری کند.

فرودگاه سمنان زیرساخت مهم توسعه

فرودگاه سمنان نیز قدمتی دیرینه دارد این طرح که اجرای آن حتی به پیش از انقلاب اسلامی بازمی گردد، برخی طراحی آن را توسط تکنسین های ایرانی در سال55 می دانند، به هرحال ساخت این فرودگاه سه دهه بعد در سمنان شروع و این فرودگاه در 10 کیلومتری شهر سمنان و در زمینی به مساحت 368 هکتار احداث شد اما افتتاح رسمی آن به سال 75 بازمی گردد.

طول باند این فرودگاه دو هزار و 800 متر است که در فاز اول طرح توسعه به سه هزار و 100 متر افزایش خواهد یافت، همچنین طرح جامع توسعه فرودگاه در سال های آتی این فرودگاه را بدل به یک ظرفیت عظیم اقتصادی و گردشگری می نماید که می تواند به سرریز مسافر و بار از تهران نیز یاری کند.

نصب و راه اندازی سامانه مکالمات هوانوردی، اجرای زیرساخت شبکه مخابرات، نصب 42 دکل روشنایی، احداث استخر ایمنی، بهسازی اتاق مخابرات، تأسیسات ایمنی و ساختمان آتش نشانی ازجمله اقدامات انجام شده در فرودگاه سمنان طی چند سال گذشته است.

مرز هوایی زمینه ساز توسعه صادرات

فرودگاه های استان سمنان درصورتی که بتوانند مجوز مرز هوایی را کسب نمایند قطعاً در توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنعتی، تأثیرگذاری بسزایی خواهند داشت از سوی دیگر صادرات محصولات کشاورزی به صورت تازه خوری شامل انگور شاهرود و پسته دامغان و ... می تواند مزیت های اقتصادی فراوانی را به استان سمنان ببخشد.

مرز هوایی همچنین امکان ایجاد برخی واحدهای تولیدی مانند پرورش گل را نیز در استان سمنان فراهم می نماید که عرضه آن ها به بازارهای خارجی احتیاجمند سرعت در انتقال این محصول سودآور است. اما مرز هوایی فرودگاه های استان سمنان در چه مرحله ای واقع شده است؟ آخرین مقام رسمی استانی که درباره مرز هوایی فرودگاه شاهرود اظهارنظر نموده بود چاوشی استاندار سابق این استان است، وی دریکی از واپسین جلسات خود گفته بود: این مهم در دستور کار دولت قرارگرفته است همچنین با پیگیری هایی که اخیراً جدی تر شده امیدواریم این طرح به تصویب نهایی برسد.

سید شهاب الدین چاوشی بابیان اینکه فرودگاه می تواند بسیاری از امکانات و فرصت ها را برای منطقه فراهم کند و در شاهرود و در راستای توسعه فرودگاهی که مردم بنایش را گذاشته اند و در آینده کوشش خواهیم کرد که پروازها نه تنها به شاهرود و مشهد و تهران بلکه به دیگر شهرهای کشور برقرار گردد، تأکید کرد: فرودگاه شاهرود به عنوان یکی از مرزهای هوایی کشور از گذشته پیگیری شده و در دستور کار دولت واقع شده است و امیدوار هستیم که با پیگیری هایی که اخیراً به طورجدی به آن پرداخته شده، این امر به تصویب و ابلاغ برسد و ما بتوانیم شاهد درخشش شاهرود در این زمینه باشیم.

مرز هوایی الزام صادرات کشاورزی است

سید حسن حسینی شاهرودی نماینده شاهرود و میامی در مجلس نیز در مصاحبه با خبرنگاران، مرز هوایی را یکی از الزامات صادرات کشاورزی می داند و می گوید: به معنای دیگر مرز هوایی این امکان را به کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی ما می دهد که زنجیره تولید از کارگر و زمین تا بسته بندی و حمل ونقل و صادرات را تکمیل کند و این یعنی توسعه اقتصادی.

وی بابیان اینکه برای ارزشمند کردن محصولات کشاورزی شاهرود، باید زنجیره تولید کامل گردد، معتقد است: محصولات کشاورزی و سردرختی شاهرود، میامی و دامغان درصورتی که به موقع به بازار برسند ارزش افزوده خوبی دارند و در این راه صادرات هوایی راه حل است درصورتی که این صادرات به موقع انجام نگردد ناچار هستیم که میوه هایمان را تولید کنیم.

مرز هوایی و جذب سرمایه گذاران

کاربرد مرز هوایی تنها در راستای صادرات محصولات کشاورزی و تازه خوری انگور و پسته خلاصه نمی گردد بلکه یک الزام مهم درباره آن که می تواند به توسعه اقتصادی استان بینجامد، مقوله صادرات محصولات صنعتی و همچنین حمل ونقل مواد اولیه مورداحتیاج واحدهای تولیدی در داخل استان سمنان است. از سوی دیگر مرز هوایی به تسهیل جذب سرمایه گذاری نیز منجر می گردد.

همان طور که احمد همتی نماینده سمنان، سرخه و مهدی شهر معتقد است: مرز هوایی یک ضرورت برای توسعه اقتصادی محسوب می گردد چراکه در کنار فراهم کردن ظرفیت های صادرات محصولات تولیدی در استان سمنان، می تواند به تسهیل و ایجاد رغبت در نزد سرمایه گذاران نیز بینجامد. این امر در مرکز استان می تواند یک مزیت ویژه ایجاد کند که توسعه پایدار اقتصادی، اشتغال زایی و توسعه صادرات در زمره محاسن آن است.

وی با اشاره به ظرفیت های تولیدی سمنان تأکید کرد: سمنان یکی از مهم ترین مراکز تولید صنعتی و معدنی کشور است که می تواند با استقرار مرز هوایی توسعه خوب اقتصادی و سرمایه گذاری را به منطقه و حتی شهرها و استان های هم جوار ارائه کند، از سوی دیگر سمنان به دلیل نزدیکی به پایتخت در بسیاری موارد می تواند به مثابه پایلوت یاری رسانی به آن نیز عمل کند.

طرح جامع، مزیت فرودگاه سمنان

همان طور که بیان شد ایجاد مرز هوایی هم در سمنان و هم در شاهرود دارای مزیت های زیادی است که تسهیل صادرات و ایجاد سرمایه گذاری در زمره مهم ترین آن ها محسوب می شوند، خوشبختانه در این زمینه اقدامات خوبی به خصوص در فرودگاه شاهرود شامل ایجاد ترانزیت، مرکز آتش نشانی و ... انجام شده و امیدواریم در سفر روحانی به استان سمنان شاهد تخصیص مرزهوایی آن باشیم.

شجاعی رئیس فرودگاه سمنان درباره طرح جامع این فرودگاه که توسط مهندسان مشاور سامانه های راهبردی و زیر نظر دفتر استانداردهای فرودگاهی شرکت فرودگاه ها تدوین شده است، می گوید: این طرح هشت بند است که شامل این موارد هستند، مطالعه و آنالیز شرایط موجود شهر و فرودگاه سمنان، طرح تسهیلات و تجهیزات فرودگاه، ارائه برنامه زمان بندی از اولویت های طرح و فازبندی پروژه های پیشنهادی، طراحی تسهیلات لازم برای عملنمودهای ویژه در فرودگاه ها مانند هواپیمای عمومی، مشخص و تأمین منابع اعتباری لازم و برنامه ریزی مالی طرح های اجرایی، طراحی ملزومات سامانه های دسترسی داخلی و خارجی فرودگاه، ارائه طرح های کاربردی زمین های داخل و مجاور فرودگاه و آنالیز و مشخص تأثیرات زیست محیطی ساخت و عملیات این مجموعه دارد.

وی می افزاید: از میان طرح های پیشنهادی یک سناریو به عنوان سناریو برتر انتخاب شده که پیش بینی اجرای آن در قالب سه فاز پنج ساله، 10 ساله و 15 ساله برنامه ریزی شده است و تمامی پروژه های در حال انجام بر اساس طرح جامع و با دیدگاه قابلیت توسعه در آینده محسوب می گردد.

2 فرودگاه مزیتی برای توسعه هستند

قدرت الله ابک سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان در مصاحبه با خبرنگاران فرودگاه را عامل توسعه می داند و معتقد است: دو فرودگاه در استان وجود دارد و این امر قطعاً به توسعه منجر می گردد، همچنین باید گفت برای استمرار پروازها باید سازمان هواپیمایی کشور همکاری ویژه ای داشته باشد، اگرچه این همکاری ها در ماه های گذشته بسیار مطلوب و مثبت بوده است.

وی معتقد است: برنامه فعالیت فرودگاه سمنان تنها با انجام یک پرواز داخلی به انتها نمی رسد و برای توسعه روزافزون در ناوگان هوایی مرکز استان باید تعامل ها نهادهای اجرایی مستمر باشد. تمامی نهادهای اجرایی که درراه اندازی فرودگاه مرکز استان نقش داشته اند باید تا رسیدن به چشم اندازهای نهایی به اقدام های مؤثر خود ادامه دهند از سوی دیگر راه اندازی مرز هوایی برای فرودگاه شاهرود از دیگر اقدام های مؤثر برای توسعه و افزایش اشتغال در استان سمنان است.

ابک در ادامه می گوید: حمایت سازمان های مردم نهاد برای استمرار پروازهای داخلی مسافربری در مرکز استان اجتناب ناپذیر است و برقراری پروازهای پایدار در این فرودگاه، احتیاجمند همدلی آحاد مردم و مسئولان است.

بازار دنیای احتیاج تولیدات استان سمنان

اگر به فرودگاه سمنان و هم چنین فرودگاه شاهرود مجوز مرز هوایی اعطا گردد اشتغال و توسعه در این بخش از اقتصاد استان افزایش چشمگیری خواهد یافت، همان گونه که مدیرکل جهاد کشاورزی استان سمنان در مصاحبه با خبرنگاران، می گوید: متأسفانه در طول سال 20 درصد از محصولات کشاورزی این استان به دلیل نداشتن مرز هوایی و امکان صادرات برای تازه خوری، ضایعات می شوند که صدور آن ها می تواند ارزش افزوده فراوانی را به استان هدیه کند.

سید حسن میرعماد می گوید: دیگر مزیت فرودگاه ها تکمیل زنجیره تولید است ما امروز در سطح کشت، کارگر، کشاورز، حمل ونقل، برداشت و حتی بسته بندی و انبار و سردخانه راداریم اما امکان صادرات فوری محصولات تازه خوری را به دلیل نداشتن مرز هوایی نداریم لذا این امر به تولیدات استان ضربه زده است.

یکی از دلایل احداث فرودگاه، ارسال صادرات محصولات کشاورزی به نقاط مختلف کشور و همچنین دیگر کشورهای دنیا است که اکنون باید مجوز مرز هوایی آن برای توسعه بخش کشاورزی صورت گیرد.

توسعه تجارت هوایی به عنوان تکمیل نماینده زنجیره تولید و بازار فروش نقش ویژه ای در توسعه اقتصادی دارد، بازارهای دنیای امروز خواستار تولیدات درون استان سمنان هستند که در این بازار، مقوله تولیدات کشاورزی نقشی بسزا دارد، سالانه دو میلیون تُن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می گردد که ایجاد مرز هوایی و زیرساخت صادرات در فرودگاه های آن می تواند مزیتی ویژه را در اختیار قرار دهد، از سوی دیگر تکمیل فرودگاه های استان سمنان در شاهرود و سمنان یک اولویت مهم برای تحقق شعار سال محسوب می گردد که احقاق این امر در جابجایی کالاهای تولید و همچنین جذب گردشگر مؤثر است.

فرودگاه ها و توسعه گردشگری

فعال گردشگری و کارشناس این حوزه نیز در مصاحبه با خبرنگاران، دیگر مزیت فرودگاه های استان را گردشگری می داند و معتقد است: فرودگاه می تواند درزمینهٔ جذب گردشگر به خصوص توریست های خارجی مؤثر باشد چراکه در ارائه خدمات حمل ونقلی و همچنین زمان سنجی مناسب تأثیرگذار است.

محسن محمدی می گوید: غالب گردشگران خارجی که به ایران سفر می نمایند با تنگی وقت روبرو هستند چراکه اصفهان، شیراز، جنوب کشور، آذربایجان، مشهد و ده ها نقطه دیگر در فهرست بازدیدشان واقع شده است و درنتیجه فرودگاه نخستین اولویت آن ها است از سوی دیگر با توجه به نرخ دلار در برهه کنونی، برای گردشگران خارجی ارزان ترین راه پرواز محسوب می گردد درنتیجه فرودگاه های شاهرود و سمنان احتیاج گردشگری است.

وی می افزاید: 733 اثر ملی ثبت شده در استان سمنان وجود دارد که اگر توسعه گردشگری هوایی در این استان رونق بگیرد قطعاً گردشگران و بازدید نمایندگان این آثار بیشتر می شوند و این افزایش گردشگر به اشتغال و توسعه اقتصادی منجر می گردد اما از سوی دیگر باید گفت دیگر مزیت پروازها در استان سمنان برای مقوله گردشگری، جذب سرمایه گذار در این حوزه است و پرواز می تواند سرمایه گذاران را از سراسر کشور به استان آورد و در ایجاد رغبت برای سرمایه گذاری، مؤثر باشد.

فرودگاه های استان سمنان عامل اشتغال

فرودگاه ها توسعه را به همراه می آوردند و توسعه نیز با خود اشتغال را می آورد چراکه می تواند شرایط را برای حضور سرمایه گذاران در استان و همچنین گردشگران مهیا کند. بهره برداری از طرح توسعه ای فرودگاه های استان سمنان یکی از مسائلی است که دولت آن را پیگیری می نماید.

تعداد قابل توجهی از واحدهای صنعتی و تولیدی استان سمنان در مراوده با خارج از استان و کشور سرپا هستند و خط هوایی قطعاً در بهبود کارکرد و راندمان آن ها می تواند مؤثر باشد از سوی دیگر منطقه ویژه اقتصادی گرمسار و ایوان کی نیز دارای طرح فرودگاه است که راه اندازی آن به خصوص با اهتمام کاتب نماینده گرمسار و آردان در مجلس شورای اسلامی پیگیری می گردد این فرودگاه سودای جذب سرمایه گذاران و حمل ونقل روسای کارخانه ها بین تهران و ایوان کی و مشهد و همچنین شهرهای بزرگ ایران اسلامی را در سر دارد که این طرح نیز می تواند برای توسعه اشتغال در غرب استان مؤثر باشد هرچند نگاه ویژه ای به این امر چه در بحث رسانه ها و چه در بین مسئولان نبوده است.

درنهایت باید گفت فرودگاه های استان سمنان زیرساخت های توسعه هستند که اشتغال، گردشگری، جذب سرمایه گذاری، صادرات، تکمیل زنجیره تولید و ده ها مزیت دیگر را برای استان به ارمغان می آورند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 121

به "فرودگاه محور توسعه است، مرز هوایی ضرورتی برای توسعه استان سمنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرودگاه محور توسعه است، مرز هوایی ضرورتی برای توسعه استان سمنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید