سهول QX محصول احتمالی کرمان موتور ، آنالیز فنی و قیمت

به گزارش تور هند ارزان، سهول QX یکی از بالقوه ترین محصولات آینده کرمان موتور است. کراس اووری که این روزها سعی می گردد از آن به عنوان خودرویی محبوب در مکزیک یاد گردد، ماه گذشته فقط 201 مشتری در چین داشت.

سهول QX محصول احتمالی کرمان موتور ، آنالیز فنی و قیمت

خبرنگاران - محمد فتح اللهی - از ماه ها پیش احتمال ورود محصولی تازه به کرمان موتور وجود داشت. تردید راست یا دروغ بودن خبرها تا جایی ادامه یافت که اولین سیگنال ها از سوی کرمان موتور مخابره شد.

روال معرفی یک محصول تازه در بازار خودرو ایران اینگونه است: خودرویی ناشناخته قرار است به ایران بیاید و در خط فراوری یکی از مونتاژکاران ایرانی فراوری گردد. خودروساز داخلی به وسیله رسانه های هم سو سعی می نماید محصول تازه را معرفی کند.

رسانه ها ابتدا به پیشینه نام و هویت آن می پردازند و سعی می نمایند با تمجید محبوبیت آن در کشورهای دیگر اصطلاحاً محصول را برای بازار آماده نمایند. کراس اوور سهول QX هم از این قاعده مسثنی نیست و این اتفاق درباره محصول تازه کرمان موتور در حال رخ دادن است.

سهول QX به غیر از بازار خودرو چین در مکزیک هم عرضه می گردد. البته نه با نام SEHOL. بلکه مکزیکی ها این کراس اوور چینی را با نام جک Sei 6 می شناسند. همین موضوع باعث می گردد که از این خودرو در آینده به عنوان یک محصول صادراتی درجه یک یاد گردد.

قیمت سهول QX در بازار خودرو چین و مکزیک

سهول QX

پیش از هر چیز ابتدا باید بدانیم سهول QX در بازار خودرو چین چه قیمتی دارد. مدل 2021 این کراس اوور چینی در 12 تیپ و مدل مختلف در چین قابل خرید است.

مقرون به صرفه ترین نسخه 2021 سهول QX قیمتی برابر با 101.900 یوان دارد. این رقم معادل 461/607/000 تومان است. البته این مدل با گیربکس دستی و فاقد ایربگ به فروش می رسد. یعنی QX در مدل پایه حتی ایربگ راننده نیز ندارد.

اما فول ترین نسخه از این خودرو که به عنوان مدل 2021 به فروش می رسد 196.900 یوان می ارزد که برابر است با 891/957/000 تومان. پس اگر این کراس اوور چینی در فول ترین نسخه خود از سوی کرمان موتور وارد ایران شد، با خودرویی مقرون به صرفه قیمت رو به رو نخواهیم بود.

QX تنها یک ورژن 2022 دارد که قیمت اعلامی برای آن، 132.900 یوان است. براساس نرخ تبدیل ارز 4530 یوانی امروز در برابر تومان، این قیمت برابر است با 602/037/000 تومان.

سهول QX

در بازار خودرو مکزیک، این کراس اوور چینی در سه نسخه و تیپ مختلف به فروش می رسد. مقرون به صرفه ترین سهول QX که در بازار خودرو مکزیک جک Sei 6 نام دارد، SEI 6 PRO QUANTUM است که 579.000 پزو قیمت دارد. براساس نرخ تبدیل ارز 1650 تومانی پزو در برابر تومان این رقم برابر است با 955/350/000 تومان.

نسخه میانی این کراس اوور چینی نیز SEI 6 PRO LIMITED نام دارد که قیمت معین شده برای آن هم 654.000 پزو بوده که معادل 1/079/100/000 تومان است.

فول ترین مدل سهول QX در مکزیک SEI 6 PRO VANGUARD است. این تیپ از QX به قیمت 708.000 پزو به فروش می رسد که معادل 1/168/200/000 تومان است.

معینات فنی سهول QX در بازار خودرو چین

سهول QX چه در چین یا مکزیک فقط و فقط با یک قوای محرکه قابل خرید است. تنها موتوری که کمپانی مادر چینی برای این کراس اوور در نظر گرفت یک نمونه 1.5 لیتری توربو است که با کد HFC4GC1.6E شناخته می گردد.

این موتور توربو با حجم دقیق 1499 سی سی می تواند 184 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه نیرو فراوری کند. البته یکی از رسانه های چینی پس از تست قوای فنی این خودرو، قدرت موتور سهول QX را 171 اسب بخار اظهار داشت که 13 اسب بخار کمتر از رقم اعلامی کمپانی مادر است.

گشتاور موتور QX نیز 300 نیوتن متر است که از دور 1800 تا 3500 در دسترس راننده قرار گرفته است. نسخه های مقرون به صرفه قیمت این خودرو در بازار چین با گیربکس 6 سرعته دستی به فروش می رسد.

این در حالی است که برای نسخه های فول و گران تر جعبه دنده 6 سرعته DCT تر (WET) در نظر گرفته شد. تمامی نیروی موتور در همه مدل ها نیز به محور و چرخ های جلو منتقل می گردد.

برای به حرکت درآوردن QX بنزین با اکتان 92 نیز کافی است و این خودرو استاندارد آلایندگی Country 6 که ارتباطی به بازار اروپا ندارد و مختص چین است را نیز دریافت کرد.

ابعاد و میزان سهول QX

طول، عرض و ارتفاع این کراس اوور چینی برابر است با 4605، 1890 و 1700 میلی متر و فاصله بین دو محور آن نیز 2720 میلی متر از سوی کمپانی مادر اعلام شد.

فاصله سهول QX از سطح زمین 185 میلی متر است و با کراس اووری رو به رو هستیم که در تمامی بازارها به صورت 5 نفره به فروش می رسد.

مقایسه ابعاد سهول QX با KMC K7 و جک S5

حجم مخزن سوخت این کراس اوور 55 لیتر است و فضایی که برای قرارگیری بار و ادوات سفر در نظر گرفته شد نیز 670 لیتر است. البته در صورت خواباندن صندلی های عقب این فضا به 1080 لیتر نیز می رسد. با آنالیز ابعاد سهول QX معین می گردد که این کراس اوور از KMC K7 کوچکتر و از JAC S5 بزرگ تر است.

مقایسه معینات فنی سهول QX با KMC K7 و جک S5

سهول QX

اگر به لاین آپ کرمان موتور نگاه کنیم، می بینیم که پس از حضور سهول QX سه کراس اوور با ابعادی مشابه و قوای فنی یکسان در این خودروساز خصوصی حضور خواهند داشت. این احتمال وجود دارد که با حضور QX پرونده JAC S5 در این خودروسازی بسته گردد.

اما تجربه ثابت کرد از آنجایی که S5 اکنون در بازار دست دوم ها جا و مکان خود را پیدا نموده، نمی توان به این سادگی آن را از خط فراوری خارج کرد. از همین رو، کرمان موتور نسخه فیس لیفت آن را ماه هاست که عرضه می نماید تا حضور آن در بازار تداوم داشته باشد.

مقایسه معینات فنی سهول QX با KMC K7 و جک S5

اگر سه کراس اوور آینده کرمان موتور را رو به روی هم قرار دهیم، می بینیم که از منظر قوای محرکه هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. همانطور که اشاره شد، یک رسانه چینی قدرت واقعی موتور سهول QX را 171 اسب بخار میزان گیری کرد.

پس از نظر قدرت خروجی قوای محرکه هر سه خودرو با یکدیگر کاملاً برابر هستند. تنها وجه تمایز QX از سایر محصولات کرمان موتور، گشتاور 300 نیوتن متری آن است که می تواند عملکرد بهتری را برای راننده به نمایش بگذارد.

امکانات رفاهی سهول QX

تا اینجا متوجه شدیم که سهول QX تنها با یک قوای محرکه و معینه فنی در تمامی بازارها قابل خرید است. تنها تفاوتی که مدل 2021 در بخش فنی با مدل 2022 دارد این است که مدل تازهتر، 30 کیلوگرم سبک تر از مدل قدیمی خود است.

سهول QXنسخه فلگشیپ با گیربکس اتوماتیک در سال 2021 وزنی برابر با 1590 کیلوگرم دارد. این در حالی است که نسخه 2022 این خودرو 1560 کیلوگرم وزن دارد.

این کاهش وزن به علت نبود ایربگ های پرده ای، سنسور پارک جلو، سامانه هشدار برخورد از کنار، ترمز پارک اتوماتیک، سامانه های هشدار نقاط کور، رادار خطی، هشدار خروج از خط، نمایش علائم رانندگی، ترمزهای اکتیو، دوربین ثبت وقایع، شارژر وایرلس موبایل، گرمکن صندلی های جلو، نورپردازی داخلی، سنسور باران و ایرکاندیشن دو نقطه ای در مدل 2022 این کراس اوور چینی است.

در حقیقت فول ترین نسخه از سهول QXدر سال 2021 و با نام کامل فلگشیپ ZHIZUN فراوری شد که 196.900 یوان قیمت داشت.

این نسخه کامل شامل مواردی مانند رینگ های 18 اینچی (در مدل 2022 رینگ های 19 اینچی وجود دارد)، ترمزهای ABS و EBD، ترمز کمکی BA، سامانه های کنترل کشش و پایداری، هشدار نبستن کمربند ایمنی (برای تمام صندلی ها) و TPMS است.

در بخش ایمنی نیز ایربگ های راننده و سرنشین، جانبی و پرده ای را شاهد هستیم. البته ایربگ جانبی تنها برای صندلی های جلو نصب شدند.

امکانات مدل 2021

سهول QX

به عنوان آپشن های دستیار راننده سهول QXدر فول ترین مدل سال 2021 مجهز به سنسور پارک جلو، سنسور پارک عقب، هشدار برخورد جانبی، دوربین 360 درجه، کروز کنترل آداپتیو، امکان انتخاب حالات رانندگی، ترمز پارک اتوماتیک، سیستم کنترل حرکت خودرو در سربالایی، هشدار نقاط کور، رادار خطی، هشدار خروج از خط، نمایش علائم رانندگی، هشدار برخورد از جلو، ترمزهای اکتیو، دوربین ثبت وقایع و شش رادار اولتراسونیک (برای تشخیص موانع و اشیاء) بود.

از دیگر امکانات مدل فول 2021 این کراس اوور چینی می توان به سانروف پانورامیک، روف رک، استارت بدون کلید، ورود بدون کلید (برای درب راننده)، درب صندوق عقب برقی (با حافظه)، فرمان با روکش چرم مصنوعی، تنظیم دستی فرمان، امکان تعویض دنده از پشت فرمان، نمایشگر 12.3 اینچی کلاستر، شارژر بدون سیم تلفن همراه، روکش چرم مصنوعی صندلی ها، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین کناری، گرمکن صندلی برای ردیف اول، مانیتور لمسی 12.3 اینچی داشبورد، 8 اسپیکر برای سیستم صوتی، چراغ های جلو LED با نور روشنایی روز، چراغ روشنایی داخل پیچ، نورپردازی داخل خودرو با امکان انتخاب 64 رنگ، آیینه های جانبی برقی گرمکن دار، سنسور باران، برف پاکن عقب، تهویه دو نقطه ای و خروجی تهویه برای ردیف دوم اشاره نمود.

آمار فروش سهول QX در سال 2022

آمار فروش سهول QX در سال 2022

فروش این کراس اوور در بازار خودرو چین تا ماه May امسال میلادی را می توان خوب توصیف کرد. اگر به آمار فروش QX از ابتدای سال نگاه کنیم می بینیم که در ماه ژانویه 3308 مشتری برای خرید این خودرو اقدام کردند.

در دومین ماه میلادی امسال 2999 دستگاه از سهول QX در بازار خودرو چین به فروش رفت. این آمار فروش در ماه سوم (March) به 2774 دستگاه رسید. همانطور که می بینیم از ابتدای سال روند کاهشی شدن فروش این کراس اوور در چین آغاز شد.

1830 مشتری در ماه April به سراغ QX رفتند و با جهشی رو به بالا فروش این کراس اوور در ماه May به 2325 دستگاه رسید. اما پس از آن افت شدید فروش این خودرو در چین آغاز شد.

به طوری که در ماه June فقط 216 دستگاه QX تحویل مشتریان داده شد. جولای 617، آگوست 412 و سپتامبر (شهریور تا مهر امسال) فقط 201 مشتری برای این خودرو در بازار میلیاردی چین پیدا شد.

حال که روند فروش این کراس اوور چینی در بازار مبداء افت شدیدی را نشان می دهد، زمزمه حضورش در بازار ایران هر روز پر رنگ تر از روز گذشته می گردد. البته این یک روال قدیمی در بازار ایران است.

به طوری که خودروهای چینی ابتدا در کشور خود فروش بالا را تجربه می نمایند و در ماه های پایانی عرضه که دیگر مشتریان برای خرید آنها کمتر اقدام می نمایند راهی بازارهایی چون ایران می شوند.

جایگاه سهول QX در بازار خودرو چین و ایران

جک Sei 6 یا سهول QX

سهول QX با نام های دیگری چون JAC JS6 و Sol QX یا JAC Sei 6 Pro نیز شناخته می گردد. حقیقت این است که نام این کراس اوور چینی براساس بازار هدف می تواند تغییر کند.

جک S5 از 2013 تا 2019 در خط فراوری کمپانی مادر فراوری می شد و دیگر وقت آن رسیده بود که جانشین این خودرو وارد بازار گردد. علت اینکه می بینیم سهول QX چندان تفاوتی با S5 ندارد نیز همین مورد است.

جک Sei 6 یا سهول QX

سهول QX جانشین و جایگزین جک S5 در خط فراوری کارخانه مادر بود. این خودرو گرچه اشتراکات فنی بسیاری با S5 دارد، اما ظاهر تازهتر آن باعث خواهد شد تا سال های بیشتری به فروش خود ادامه دهد.

گفته می گردد که سهول QX قرار است سال آینده به کرمان موتور بیاید. اگر چنین اتفاقی رخ دهد که احتمال آن نیز بالا است، شاهد حضور نسل قدیم و نسل تازه یک خودرو در کنار هم خواهیم بود.

جک Sei 6 یا سهول QX

اگر JAC S5 هم زمان با ورود QX از خط فراوری کرمان موتور خارج گردد، می توانیم بگوییم که گامی در جهت به روز شدن محصولات این خودروساز داخلی برداشته شد. اما احتمال خروج از خط S5 از کرمان موتور بسیار کم است.

پیش بینی می گردد سهول QX به عنوان محصولی تازه با امکاناتی بیشتر از S5 به کرمان موتور برود و طبیعتاً قیمت بالاتری هم خواهد داشت. باید منتظر بود و دید بخش بازاریابی، تبلیغات و روابط عمومی کرمان موتور چه سناریویی را برای این کراس اوور چینی پیاده سازی خواهند کرد.

جک Sei 6 یا سهول QX

باید به این نکته مهم توجه داشت. سهول QX در بازار خودرو چین و در فول ترین نسخه سال 2021 خود، 17.100 یوان (77/463/000 تومان) از KMC K7 گران تر است. پس احتمالاً سال آینده با محصولی رو به رو خواهیم شد که قیمت نهایی آن چندان تفاوتی با KMC K7 نخواهد داشت.

شرایط سهول QX در مکزیک

جک Sei 6 یا سهول QX

گفته می گردد که سهول QX را در بازار خودرو مکزیک با فولکس واگن تیگوان، هیوندای توسان، هوندا C-RV و کراس اوورهایی از این دست رقابت می نماید. برای درک بهتر بازار خودرو مکزیک کافیست بهتر است مثال بزنیم.

براساس فهرست قیمت JAC در مکزیک، قیمت Sei 6 یا همان QX از 579.000 پزو آغاز می گردد. استارت قیمت های هیوندای توسان و هوندا C-RV هم به ترتیب 555.900 و 634.900 پزو در بازار مکزیک است.

جک Sei 6 یا سهول QX

اگر سری به قیمت پایه فولکس واگن تیگوان هم بزنیم مشاهده می گردد که این خودرو از 559.990 پزو به صورت نقدی به فروش می رسد. یعنی QX در مکزیک از فولکس واگن تیگوان و هیوندای توسان 2023 گرانتر و از هوندا C-RV مقرون به صرفه تر است.

سهول QX کراس اووری است که در ظاهر خود چیز تازهی برای گفتن ندارد. اضافه شدن یک لایت بار در جلو پنجره و عقب این خودرو کمکی به هضم طرح کلی بدنه آن نمی نماید.

موتور و قوای محرکه آن برای بازار ایران تکراری است و احتمالاً با خودرویی رو به رو خواهیم شد که هنوز هم برای بسیاری از مشتریان واقعی در ایران دور از دسترس است.

بی وای دی برای بازار اروپا خط و نشان کشید / معرفی محصولات اروپایی BYD

نمایشگاه آفرود چگونه بود؟ + عجایب آفرود دنیا در تهران!

TF21 ایران خودرو فیس لیفت MG3 نسل دوم است / آنالیز همسانی TF21 و MG3

TF21 ایران خودرو رسماً رونمایی شد / معینات فنی و تصاویر

منبع: بیت ران
انتشار: 2 آبان 1401 بروزرسانی: 2 آبان 1401 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 2242

به "سهول QX محصول احتمالی کرمان موتور ، آنالیز فنی و قیمت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهول QX محصول احتمالی کرمان موتور ، آنالیز فنی و قیمت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید