دلیل تجویز آزیترومایسین برای بچه ها

به گزارش تور هند ارزان، آزیترومایسین یک آنتی بیوتیک است که درمان رایجی برای عفونت های باکتریایی؛ مانند عفونت گوش و سینوس ها در بچه ها است. در ادامه اطلاعات بیشتری درباره این دارو ارائه می گردد.

دلیل تجویز آزیترومایسین برای بچه ها

آزیترومایسین برای بچه ها

موارد استفادهاگر چه استفاده از آزیترومایسین برای بچه ها تایید شده، اما ایمنی و اثربخشی آن در بچه ها زیر سن شش ماه تأیید نشده است. دارو برای درمان شرایط زیر در بچه ها مورد استفاده قرار می گیرد:

عفونت گوش

سینوزیت باکتریایی حاد (عفونت سینوس)

پنومونی

عفونت گلو

آزیترومایسین برای بچه ها اغلب برای درمان عفونت های کم که به وسیله باکتری ها ایجاد می شوند؛ مانند پنومونی، کورتوبیس و برونشیت مزمن یا عفونت باکتریایی ثانویه تجویز می شود.

به طور کلی آزیترومایسین به عنوان اولین درمان استفاده نمی شود، مگر آنکه اولین آنتی بیوتیک مصرفی موثر نباشد یا کودک به آن آلرژی نشان دهد.

افزایش اندازه مقاومت به آزیترومایسین باعث می شود که این دارو به طور کلی برای استفاده از مرحله دوم درمان در نظر گرفته شود. برای عفونت گلو، پنی سیلین داروی ترجیحی پزشکان است. برای عفونت گوش نیز، آموزشگاه پزشکان بچه ها امریکا (AAP) آموکسی سیلین را به عنوان اولین دارو انتخاب نموده است.

فرمولاسیون داروآزیترومایسین نوعی از آنتی بیوتیک ماکرولید است که شامل اریترومایسین، روتسی ترومایسین و کلاریترومایسین است. این دارو جایگزین مناسبی برای بچه های است که به پنی سیلین حساسیت دارند و می توان همراه با غذا یا به تنهایی آن را مصرف کرد.

هم چنین آزیترومایسین نسبت به بسیاری از آنتی بیوتیک ها قیمت پایین تری دارد که باعث محبوبیت آن شده است.

آزیترومایسین در چندین نوع در داروخانه ها موجود است:

آزیترومایسین پودری برای تهیه سوسپانسیون خوراکی

قرص 250 میلی گرم (برای دوره درمان پنج روزه)

قرص 500mg (برای دوره درمان سه روزه)

آزیترومایسین را می توان در دمای اتاق نگهداری کرد، اما بایستی دارو را گرما و سرمای زیاد و رطوبت دور نگه داشت. آزیترومایسین را حتی در شکل مایع در فریزر قرار ندهید. در صورتی که آزیترومایسین پودری تهیه نموده اید، پیش از استفاده آن را با آب جوشیده خنک شده، مطابق دستورالعمل به صورت محلول در آورید و با دوز معین به کودک بدهید.

دوز مصرفبا توجه به شرایطی که پزشک برای درمان بیمار در نظر می گیرد، دوز مصرفی را معین می نماید. به طور معمول دوز را با توجه به قد و وزن کودک تنظیم می نمایند.

اگر یک دوز دارو را فراموش کردید، به محض یادآوری، آن را مصرف کنید. مگر اینکه تا دوز بعدی کمتر از 12 ساعت زمان به جای مانده باشد. در این موارد، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید و دوز بعدی را سر ساعت مقرر مصرف کنید. هرگز دوز دارو را دو برابر نکنید، زیرا خطر بروز عوارض جانبی را افزایش می دهد.

دوره درمان را کامل کنید، حتی اگر کودک سلامتی خود را بازیافت، دارو را تا آخر مصرف کنید. عدم انجام این کار خطر بروز مقاومت آنتی بیوتیکی را در بدن افزایش می دهد و باعث می شود که دارو در دفعه بعد که کودک شما بیمار می شود، تاثیر کمتری داشته باشد.

اگر کودک در فاصله کمتر از یک ساعت پس از مصرف دارو استفراغ کرد؛ احتمالا احتیاج به مصرف دوباره دارو دارد. در این گونه موارد نظر پزشک را جویا شوید.

اثرات جانبی آزیترومایسین برای بچه هارایج ترین عوارض جانبی آزیترومایسین در میان بچه ها عبارتند از:

اسهال و مدفوع آبکی

دل درد

استفراغ

حالت تهوع

التهابات پوستی

سردرد

هنگامی دوز مصرفی یک بار در روز است، احتمال ابتلا به استفراغ و اسهال بیشتر است. اگر عوارض جانبی شدید و مکرر است، حتما با پزشک کودک تماس بگیرید. در موارد نادر، کودک ممکن است حساسیت شدیدی به دارو نشان دهد که موجب شرایط خطرناک و تهدید نماینده ای به نام آنافیلاکسی شود.

مراجعه به اورژانسدر صورتی که فرزندتان پس از مصرف آزیترومایسین دچار تنگی نفس، خس خس سینه، ضربان قلب سریع، سرگیجه، استفراغ یا تورم صورت، زبان و یا گلو شد، به اورژانس پزشکی مراجعه کنید.

تداخل داروییاگر کودک آزیترومایسین و یک داروی آنتی اسید مانند Tums، Mylanta یا Maalox را همزمان مصرف می نماید، ممکن است لازم باشد دوز ها را در هر چهار ساعت تقسیم کنید تا از کاهش غلظت آزیترومایسین در خون جلوگیری شود.

همیشه لیست تمام دارو هایی که کودک مصرف می نماید را در اختیار پزشک او قرار دهید.

هشداراداره غذا و داروی آمریکا هشدار داده که آزیترومایسین می تواند موجب تغییر در فعالیت الکتریکی طبیعی قلب شود که منجر به آریتمی (نامنظمی ضربان قلب) می شود. این شرایط ممکن است منجر به سرگیجه شدید، کاهش دید، غش و به ندرت مرگ شود.

در صورت داشتن هر یک از موارد زیر، قبل از مصرف آزیترمایسین پزشک را آگاه کنید.

غلظت کم پتاسیم یا منیزیم در خون

سابقه خانوادگی آریتمی قلبی

استفاده از دارو های ضد آریتمی

اگر کودک دچار نارسائی قلبی است، ضربان نامنظمی دارد و یا دچار سرگیجه ناگهانی می شود، در اولین فرصت با پزشک تماس بگیرید. در صورت غش کردن یا بیهوشی کودک، حتی برای چند ثانیه، او را به اورژانس ببرید.

جمع بندیآزیترومایسین آنتی بیوتیکی است که برای درمان عفونت های باکتریایی مورد استفاده قرار می گیرد.

آزیترومایسین برای بچه ها معمولا بصورت سوسپانسیون خوراکی تجویز می شود.

آزیترومایسین برای بچه ها در درمان عفونت گوش، گلو درد و پنومونی تجویز می شود.

برای پیش گیری از تداخل دارویی، در صورت مصرف هر گونه دارویی پزشک را آگاه سازید.

از خود درمانی با آنتی بیوتیک ها اجتناب کنید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 21 آبان 1400 بروزرسانی: 21 آبان 1400 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1946

به "دلیل تجویز آزیترومایسین برای بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل تجویز آزیترومایسین برای بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید