طریقه خواندن نماز روز عرفه چگونه است؟

به گزارش تور هند ارزان، نماز روز عرفه یکی از اعمال روز عرفه و دو رکعت میباشد. در رکعت اول بعد از حمد، سوره توحید و در رکعت دوم بعد از حمد، سوره کافرون خوانده میشود.

طریقه خواندن نماز روز عرفه چگونه است؟

خبرنگاران | سرویس مذهبی - روز عرفه یکی از مهمترین روزهای بندگی و از مهمترین روزهای توصیه شده برای عبادت و استجابت دعا نزد مسلمانان است . نهم ماه ذیحجّه که به آن روز عرفه گفته میگردد، روز دعا و نیایش به ویژه برای کسانی است که توفیق تشرّف به حج و حضور در صحرای عرفات را پیدا نموده اند. در این روز عزیز، درهای رحمت و برکت الهی باز می گردد و هر کسی در این روز بهره ای خواهد برد. عده ای از روزهداری بهرمند می شوند، عده ای از زیارت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) و عده ای هم با حضور در صحرای عرفات از مواهب و عنایات الهی بهرمند می گردند.

مرحوم شیخ عباس قمی درباره فضیلت شب عرفه گفته است: شب عرفه، از لیالی متبرّکه و شب مناجات با قاضی الحاجات است و توبه در آن مقبول و دعا در آن شب مستجاب است و کسی که آن شب را به عبادت به سر آورد، اجر و پاداش هفتاد سال عبادت را دارد .

همچنین ایشان در رابطه با فضیلت و اعمال روز عرفه می گوید: روز عرفه از اعیاد بزرگه و بزرگ است، هر چند به اسم عید نامیده نشده و روزی است که حق تعالی بندگانش را به عبادت و طاعت فراخوانده و سفره های جود و احسان خود را برای آنها گسترده و شیطان در این روز تحقیر، رانده شده و خشمناک است .

کیفیت و نحوه خواندن نماز روز عرفه

یکی از مهمترین و توصیه شده ترین اعمال روز عرفه، خواندن نماز روز عرفه است. در مورد کیفیت و نحوه خواندن نماز روز عرفه در مفاتیح الجنان آمده است:

فرد نمازگزار برای قرائت این نماز بهتر است زیر آسمان رود و نماز ظهر و عصر خود را با رکوع و سجود نیکو به جای آورد و چون فارغ گردد، دو رکعت نماز کند در رکعت اوّل بعد از حمد، سوره توحید و در دوم پس از حمد، سوره کافرون (قُل یا اَیهَا الْکافِروُنَ) را بخواند. همچنین آمده است، پس از آن چهار رکعت دیگر نماز گزارد که در هر رکعت پس از حمد، سوره توحید پنجاه مرتبه بخواند. این نماز همان نماز حضرت امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ است.

از دیگر اعمال مستحب این روز، دریافت روزه برای فردی است که ضعف پیدا نکند از دعا خواندن (لازم به ذکر است بداینم، دعا در روز عرفه از دریافت روزه افضل بوده؛ از این رو، در رایات آمده است، چنانچه روزه در این روز موجبضعف انسان از دعا گردد،کراهتدارد؛ لیکن در صورتى که موجب ضعف نگرددمستحباست و همچنین مستحب است غسل پیش از زوال و خواندن زیارت امام حسین ـ علیه السلام ـ در روز و شب عرفه و قرائت دعای عرفه آن حضرت که ثواب بسیار دارد. در بحار الأنوار، ج98، ص212 و وسائل الشیعه جلد 13 ص 560 آمده است: اشتغال به دعا پس از نماز ظهر و عصر و نیز اجتماع مردم جهت دعا در این روز استحباب دارد.

اعمال ویژه روز عرفه

نماز روز عرفه برای کسانی که در عرفات حضور دارند

در کتاب وسائل الشیعه جلد 13 ص 542، در مورد کیفیت خواندن نماز روز عرفه برای کسانی که لیاقت و توفیق حضور در صحرای عرفات را داشته اند آمده است:

خواندن دو رکعت نماز (در رکعت اول بعد از حمد، سوره توحید و در رکعت دوم بعد از حمد، سوره کافرون خوانده گردد)، پس از نماز عصر و قبل از شروع به دعا زیر آسمان و اعتراف به گناهان است. همچنین نماز مخصوص برای حاضرین در عرفات، خواندن صد رکعت نماز براى کسى که در عرفات است با حمد و توحید و ختم آن با آیه الکرسی است.

اهمیت خواندن نمازهای مستحب از دیدگاه معصومین علیه الاسلام

از امام موسی بن جعفر (علیه السلام)روایت شده است:

صلوه النوافل قربان الی الله لکل مومن :

انجام نمازهای مستحبی هر مومنی را به خداوند نزدیک می نماید .

(تحف العقول،ص 297)

مطالب مرتبط: عکس پروفایل روز عرفه؛ گلچینی از بهترین تصاویر روز عرفه برای پروفایل

از حضرت امام صادق (علیه السلام) نقل قول شده است :

ان لیرفع له صلاته نصفها و ثلثها و ربعها و خمسها فما یرفع له الا ما اقبل علیها بقلبه و انما امروا بالنوافل لیتم لهم ما نقصوا من الفریضه :

نمازی که بنده به جا می آورد گاهی نصف و گاهی یک سوم و گاهی یک چهارم و گاهی یک پنجم آن بالا برده می گردد، پس بالا برده نمی گردد مگر آن نمازی که با توجه به قلبی انجام گیرد مردم مامور به انجام نمازهای مستحب شدهاند تا نقص نماز واجب آنها توسط مستحبات جبران گردد .

(نقل از جعل حدیث ص 11)

منبع: setare.com
انتشار: 8 اسفند 1399 بروزرسانی: 8 اسفند 1399 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1548

به "طریقه خواندن نماز روز عرفه چگونه است؟" امتیاز دهید

8 کاربر به "طریقه خواندن نماز روز عرفه چگونه است؟" امتیاز داده اند | 3.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طریقه خواندن نماز روز عرفه چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید