طبق قانون بودجه 1401 دولت برای واردات خوردوسواری مجوز دارد

به گزارش تور هند ارزان، با وجود مصوبه مجلس در رابطه با واردات 70 هزار خودروی سواری، آنچه در قانون بودجه 1401 نهایی شده نشان می دهد که خودروهای سواری از فهرست اقلام وارداتی حذف شده است. بعد از چالش های بسیار در رابطه با جریان واردات خودرو در امسال، در 14 اسفندماه سال گذشته در جریان آنالیز لایحه بودجه 1401 در صحن علنی مجلس، نمایندگان مجوز واردات 96 هزار دستگاه اقلام خودرویی را تصویب کردند.

طبق قانون بودجه 1401 دولت برای واردات خوردوسواری مجوز دارد

بر این اساس مقرر شد 70 هزار خودروی سواری امکان واردات داشته باشد که 50 هزار دستگاه خودروی سواری و 20 هزار خودروی سواری دوگانه سوز، هیبریدی و برقی بود. بعلاوه در سایر اقلام نیز واردات کامیون، تریلی یخچال دار و کشنده، اتوبوس و ماشین آلات سنگین مصوب شد.

مجتبی رضاخواه در شرح حذف بند مربوط به مجوز واردات 70 هزار دستگاه خودروسواری در سال 1401 از قانون بودجه اظهار داشت: متأسفانه اظهاراتی در این خصوص مطرح شد که درست نبود، در حقیقت دولت برای واردات خودرو مجوز دارد و منعی برای واردات خودرو حتی خودروسواری ندارد.

جدیدترین آگهی های خودرو

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلام شهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه اضافه کرد: دولت در مقطعی و بنا به دلایلی مانع واردات خودرو شده بود که مدت این ممنوعیت تا اواخر اردیبهشت 1401 بود و پس از این تاریخ دولت می تواند خودرو وارد کند، کما اینکه آقای رئیسی و وزیر صمت هم به این موضوع اشاره کردند.

وی بعلاوه اظهار کرد: مجلس در مصوبه خود به مجوز 70 هزار خوردوسواری اشاره نموده بود، اما از آن جایی که دولت ممکن است بخواهد تعداد خودرو کمتر یا بیشتر وارد کند و واردات خودرو پیش نیازهایی دارد که مهم ترین آن تأمین ارز است و دولت باید شرایط آن را مهیا کند، لذا در متن نهایی قانون تعداد خودروهایی سواری برای واردات حذف شده است.

رضاخواه با بیان اینکه اندازه واردات خودرو فقط از مصوبه مجلس حذف شده و اتفاق خاصی نیفتاده است، شرح داد: ما به دولت اجازه دادیم که در این خصوص تصمیم گیری کند. مجمع تشخیص مصلحت نظام هم که به مصوبه مجلس اشکال گرفته بود، تأکید داشت که باتوجه به اینکه واردات خودرو ممنوع نیست، معین تعداد نوعی ممنوعیت است و آزادسازی واردات خودرو نیست، لذا وقتی 70 هزار تا مجوز دهیم، یعنی دولت خودرو بیشتری نمی تواند وارد کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بعضی اظهارنظرها موجب تشویش اذهان عمومی شده است، توضیح داد: در اصل دولت اگر ارز داشته باشد، اجازه واردات خودرو می هد و اگر ارز نداشته باشد، چه در قانون بودجه بیاید یا نیاید، امکان واردات وجود نخواهد داشت.

وی در سرانجام گفت: البته ما در قانون بودجه دولت را مجاز به واردات خودروسواری نموده بودیم و اجباری وجود نداشت و در صورت عدم تأمین ارز هیچ تضمینی برای واردات وجود نداشت، لذا با حذف تعداد خودرو هیچ اتفاق خاصی نیفتاده و همچنان امکان واردات خودرو وجود دارد.

***

شما می توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ خبرنگاران مطالعه کنید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 7 مرداد 1401 بروزرسانی: 7 مرداد 1401 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 2191

به "طبق قانون بودجه 1401 دولت برای واردات خوردوسواری مجوز دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبق قانون بودجه 1401 دولت برای واردات خوردوسواری مجوز دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید