خوددرمانی باعث تشدید آنفلوانزا می گردد

به گزارش تور هند ارزان، کارشناس سلامت عمومی گفت: خود درمانی، مصرف کورتون ها و درمان های غیرعلمی می تواند شرایط بیماران مبتلا به آنفلوانزا را وخیم کند.

خوددرمانی باعث تشدید آنفلوانزا می گردد

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، احمد مهری کارشناس سلامت عمومی در گفت وگو با فارس گفت: یکی از مسائلی که هرساله خود را در پاییز و زمستان بیشتر خود را نمایان میکند بحث آنفلوآنزا است. این بیماری باعث عفونت حاد دستگاه تنفسی می گردد که با سردرد ناگهانی، درد ماهیچه، تب و ضعف و بی حالی شدید نمایان می گردد. سه تیپ از ویروس آنفلوآنزا به نام های آ (a)، ب (b)، ث (c) وجود دارد. تیپ آ در انسان و حیوانات، تیپ بی در انسان و پستاندارن و تیپ سی فقط در انسان دیده می گردد.

وی گفت: فعالیت ویروس آنفلوآنزای فصلی ظرف دو سه هفته آینده به شدت در کشور، منطقه، اروپا و بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد و موارد ابتلا به ویروس آنفلوآنزای فصلی در اکثر استان های کشور، گزارش شده است. در طی سال های 2017 تا 2018 برآورد شده در کشوری مانند آمریکا 61000 مرگ منتسب به آنفولآنزا اتفاق افتاده که قابل توجه است.

مهری اضافه نمود: سال جاری دو نوع ویروس آنفلوآنزا شامل H1N1 و H3N2 در مناطق مختلف دنیا و ایران مشاهده شده و موارد ابتلا به ویروس H1N1 خیلی بیشتر از نوع دیگر ویروس بوده و این ویروس، بیماری شدیدتری را ایجاد می نماید.

کارشناس سلامت عمومی توضیح داد: شاید برای خیلی ها ساده باشد اما مطالعات اپیدمیولوژی و پیشگیری نشان داده چند اقدام ساده بهداشتی می تواند در کنترل بیماری یاری کند. مهم ترین نکته بهداشتی در پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزای فصلی، شستشوی دست ها به ویژه در بچه ها است. این اقدام باید به مدت سی ثانیه طول بکشد و در طول روز چندین بار تکرار گردد.

وی گفت: انتشار ترشحات آلوده فرد مبتلا یا مشکوک به ابتلا یکی از عوامل انتقال این بیماری است. بیماران مبتلا و افراد دارای علائم حتما هنگام عطسه و سرفه به روش بهداشتی از انتشار ترشحات به محیط و اطراف خودداری نمایند. به هیچ عنوان با دیگران روبوسی ننمایند و دست ندهند.

مهری ادامه داد: یکی از مسائل جدی این بیماری بحث درمان است که متاسفانه خود درمانی، مصرف کورتون ها و درمان های غیرعلمی می تواند شرایط بیماران را وخیم کند. اگر علائم این بیماری را داشتند باید حتما با پزشک خود مشورت نمایند تا درمان های لازم طبق دستور آنها باشد. مصرف کورتون ها می تواند شرایط این بیماری را بدتر کند.

کارشناس سلامت عمومی گفت: از خانواده ها درخواست داریم فرزندانشان اگر علائم داشتند تحت مراقبتشان قراردهند و حدالامکان از حضور در مدرسه خودداری شوند. استراحت در منزل همراه با مصرف مایعات گرم، کاهش مصرف غذاهای دیرهضم و چرب مورد توصیه همکاران طب مکمل و پزشکی ماست که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه نمود: از آنجایی که افراد دارای بیماری زمینه ای و قلبی عروقی، بچه ها و سالمندان در معرض خطر بیشترند، این گروهها باید کانون توجهات باشند تا بیماری نشوند.

وی توضیح داد: مراقبین سلامت در مدارس، بهورزان در خانه های بهداشت، کارشناسان بهداشت و مامایی مراکز و پایگاههای سلامت و همچنین پزشکان گرامی در تمامی واحدها، تنها مرجع رسمی کسب اطلاعات بهداشتی در زمینه کنترل و پیشگیری از آنفلوآنزا باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 25 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 662

به "خوددرمانی باعث تشدید آنفلوانزا می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوددرمانی باعث تشدید آنفلوانزا می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید