خراسان رضوی با کمبود برنج خارجی روبرو است

به گزارش تور هند ارزان، خبرنگاران/خراسان رضوی معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: با وجود سهمیه های برنجی که به استان اختصاص داده شده، باز هم مشکل کمبود برنج خارجی خواهیم داشت زیرا احتیاج استان به برنج های پاکستانی و هندی بسیار بیشتر از میزان تحویل داده شده است.

خراسان رضوی با کمبود برنج خارجی روبرو است

علی غفوری مقدم در گفت وگو با خبرنگاران در مورد گرانی برنج خارجی اظهار کرد: علت اصلی گرانی برنج این است که پیش از این، برنج پاکستانی با ارز دولتی وارد کشور می شد اما بنا بر تصمیمات سازمان تنظیم بازار کشور، تخصیص ارز دولتی به برنج پاکستانی و هندی حذف شده و عملا پس از آن برنج با ارز نیمایی وارد کشور می گردد.

وی اضافه نمود: از طرف دیگر، از ابتدای شهریور ماه 99، محدودیت هایی برای واردات برنج خارجی اعمال شد که به دلیل برداشت کشت برنج شمال، هر سال این اتفاق رخ می دهد. مصرف برنج خارجی در استان خراسان رضوی بسیار بالاست.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در مورد ممنوعیت دو ماهه واردات برنج مطرح نمود: ما در سال گذشته از سازمان تنظیم بازار تقاضا کردیم که با توجه به تفاوت قیمت بین برنج خارجی و داخلی، ممنوعیت واردات برنج در امسال برداشته گردد و آن موقع قرار بر این بود که این ممنوعیت تنها سه ماه، از ابتدای مرداد ماه تا آخر مهر ماه 99، اعمال گردد. پس از مکاتبه های صورت گرفته از سمت استان، این میزان ممنوعیت به دو ماه کاهش پیدا کرد اما ممنوعیت همچنان اعمال شد و قرار شد برنج های خارجی که پیش از این وارد گمرکات شده، ترخیص گردد.

غفوری مقدم گفت: از ابتدای سال تنظیم بازار سهمیه هایی برای برنج به استان اختصاص داده است. در ماه رمضان 4000 تن برنج خارجی به استان تحویل داده شد؛ پس از آن وقفه ای رخ داد و برنجی توزیع نشد. در حال حاضر طبق سهیمه ماه محرم و صفر، 2500 تن برنج هندی به استان واگذار شده که قیمت آن نسبت به قبل تغییراتی داشته و قیمت برنج فله درب انبار 14 هزار و 500 تومان است که برای مصرف نماینده 700 تومان به این رقم اضافه خواهد شد.

وی افزود: طبق گفته سازمان تنظیم بازار، به دلیل اینکه این برنج سهمیه محرم و صفر و نذورات است، بخش عمده آن در اختیار هیئات مذهبی و خیریه ها و بخشی از آن نیز در اختیار کسانی قرار می گیرد که در قالب بسته معیشتی، آن را میان اقشار محروم و آسیب پذیر توزیع می نمایند. در حال حاضر این میزان برنج در حال جذب است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در مورد تخصیص سهیمه ویژه به استان توضیح داد: با توجه به نیازی که برای برنج خارجی در استان وجود دارد، برای واگذاری 1000 تن سهمیه ویژه به استان موافقت شد و اکنون در حال پیگیری برای واگذاری هرچه سریع تر این میزان برنج خارجی هستیم که این سهمیه ویژه در صورت جذب در اختیار بقیه شبکه ها اعم از بازارها و تعاونی های مصرف قرار می گیرد. در مجموع برای جذب برنج بیشتر در حال پیگیری از سایر کانال های مختلف هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر کشور با محدودیت های ارزی روبرو بوده و از ابتدای سال 99، این محدودیت به دلیل شرایط کنونی بیشتر شده است؛ به همین دلیل سازمان تنظیم بازار کشور ارز دولتی را اولویت بندی نموده و این ارز به کالاهایی مانند اقلام دارویی، ذرت، کنجاله سویا و غذای دام که برای ورود به کشور اولویت بیشتری نسبت به برنج دارد، تخصیص داده می گردد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در مورد ترخیص برنج به جامانده در گمرکات اعلام کرد: در حال حاضر برنج خارجی با ارز نیمایی وارد می گردد و به دلیل اینکه جزو کالاهای اساسی خانوارهای ایرانی است، همواره در اولویت تخصیص ارز نیمایی واقع شده است. طبق دستور ستاد تنظیم بازار در این دو ماه، یعنی از ابتدای شهریور تا آخر مهر ماه 99، واردات برنج ممنوع بوده و ممکن است در این مدت ثبت سفارش هایی صورت بگیرد اما طبیعتا در این دو ماه ترخیص جدیدی انجام نخواهد شد؛ مگر اینکه این ترخیص برای اقلامی باشد که از گذشته وارد شده و قبض انبار گمرکی دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 آبان 1399 بروزرسانی: 8 آبان 1399 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1310

به "خراسان رضوی با کمبود برنج خارجی روبرو است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خراسان رضوی با کمبود برنج خارجی روبرو است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید