خبرنگاران گره سخت دسته 96 کیلوگرم وزنه برداری در راه المپیک

به گزارش تور هند ارزان، تهران- خبرنگاران- داستان گزینشی المپیک برای دسته 96 کیلوگرم وزنه برداری ایران به یکی از پیچیده ترین موضوعات ورزشی کشور تبدیل شده است. کلافی که گره های آن باید با دستان 2 قهرمانی دنیا و المپیک باز گردد.

خبرنگاران گره سخت دسته 96 کیلوگرم وزنه برداری در راه المپیک

بنا به اعلام فدراسیون بین المللی، وزنه برداری ایران نمی تواند بیش از 2 وزنه بردار به المپیک 2020 توکیو اعزام کند. گره این کلاف زمانی پیچیده تر شد که شمار مدعیان حدود 8 نفر بود و بنابر قوانین جدید، باید تنها در هر دسته باید یک نفر اعزام می شد؛ با این شرایط رقابت های گزینشی المپیک برای وزنه برداران ایران هیجانی شد. تمام کارشناسان باور داشتند که ایران در دسته 96 کیلوگرم هیچ مسئله ای برای اعزام ورزشکار ندارد زیرا در این دسته سهراب مرادی رکورددار دنیا و المپیک حضور داشت و شانس نخست کسب مدال طلا بود.

اما سهراب داستان ما خرداد ماه با انجام یک حرکت خودسر مصدومیتی را برای خود ایجاد کرد که هنوز درمان آن در هاله ای از ابهام است. وی در تمرینات وزنه 200 کیلوگرم را در یک ضرب مهار کرد اما این مهار به قیمت مصدومیتی کتف او به خاتمه رسید. وی پس از حدود یک ماه خانه نشینی به تمرینات بازگشت اما مصدومیت وی بهبود پیدا نکرد و تشدید شد. هر چند که با تدبیر وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک او به آلمان برای درمان اعزام شد اما تنها پیروزیت این ورزشکار مهار وزنه سبک در گزینشی المپیک بود که در سوییس برگزار گردید.

پس از مسابقات گزینشی سوییس، اخبار حکایت از آن داشت که نام وی برای جام فجر و غرب آسیا رد شده است اما دارنده مدال طلای المپیک ریو 2016 در جام فجر حضور نیافت و نام وی در بین وزنه برداران اعزامی به به غرب آسیا نیست. حال باید مرادی در مسابقات قهرمانی آسیا که در ازبکستان برگزار می گردد، می تواند بهترین وزنه ممکن را بزند تا امتیازاتش به حد نصاب برسد اتفاقی که هر چند غیر ممکن نیست اما با شرایط کنونی عنوان دار دنیا سخت است.

داستان دسته 96 کیلوگرم با مصدومیت مرادی به خاتمه نرسید بلکه در این دسته کیانوش رستمی دیگر عنوان دار دنیا و المپیک حضور دارد. او خود را مدعی می داند اما تا به امروز تنها یک پیروزیت نسبی در این دسته کسب نموده و آن مدال طلا و نقره مسابقات قطر کاپ بود. رستمی که از دسته 85 به 96 آمده است در 2 دنیای 2017 و 2019 اوت کرد و با اوت کردن در بازی های آسیایی 2018 جاکارتا ایران را از مدال نقره این رقابت ها محروم کرد. وی در چند گزینشی مهم حضور داشته که عنوان قهرمانی قطر کاپ، جام فجر در سال 2017، قهرمانی دنیا 2019، جام پادشاهی تایلند در سال 2018 و جام فجر در سال 2020 از مهمترین آن است.

عملکرد وی در این گزینشی ها 2 روی یک سکه بوده است. وی در جام پادشاهی تایلند که سطح برنز محسوب می گردد قهرمان شد و در قطر کاپ با سطح نقره ای پیروز به کسب مدال طلا و نقره شد. اما در قهرمانی دنیا 2019 تایلند با سطح طلایی و رقابت های بین المللی جام فجر با سطح نقره اوت کرد و امتیازی کسب نکرد. البته رستمی در رقابت های فجر سال 1397 توانست امتیاز کسب کند.

حال او باید در رقابت های قهرمانی سال 2020 آسیا با سطح طلایی شرکت کند و امتیاز بالایی به دست آورد. رقابت هایی که مدعیانی مانند سهراب مرادی، تیان تائو و فارس الباخ قطری در آن حضور دارند. کیانوش بدون شک شانس حضور مستقیم در توکیو ندارد بلکه باید عنوان بهترین وزنه بردار آسیایی را از آن خود کند. عنوانی که سخت است اما غیر ممکن نیست.

کیانوش رستمی با چهار گزینشی و کسب 2706 امتیاز در صندلی چهارم و سهراب مرادی تنها 2 گزینشی شرکت نموده و 1333 امتیاز دارد و در پایین جدول قرار گرفته است. بنا به اذعان کارشناسان کار رستمی در دسته 96 کیلوگرم سخت است زیرا اگر بیرالوند در مسابقات قهرمانی آسیا حضور پیدا کند، بدون شک با امتیاز طلایی آن تورنمنت در جمع هشت نفر برتر قرار خواهد گرفت و دیگر ورزشکاران هیچ شانسی برای حضور در توکیو ندارند. همچنین سهراب مرادی 2 گزینشی دیگر دارد که با توجه به توانایی این وزنه بردار می گردد وی را یکی از شانس های حتمی دانست.

در 2 دسته 109 کیلوگرم و به اضافه 109 کیلوگرم خیال فدراسیون نشین ها از کسب سهمیه المپیک راحت است، زیرا علی هاشمی و علی داودی تا به امروز عملکرد مناسبی داشتند. البته اگر سیاست بر مدال آوری در بازی های المپیک 2020 توکیو باشد، بدون شک تمام کوشش کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش این است که از بین کیانوش رستمی و سهراب مرادی یکی را به توکیو 2020 برساند کوششی که هر چند در جریان است اما خودسری های این 2 ورزشکار تا کنون آن را با شکست روبرو نموده است.

علی هاشمی با 2778 امتیاز گزینشی المپیک در صندلی هفتم واقع شده است و جواز حضور وی تا این تاریخ قطعی است. علی داودی نیز 2678 امتیاز کسب نموده و در صندلی چهارم واقع شده است. این 2 وزنه بردار باید در قهرمانی آسیا با سطح طلایی شرکت نمایند.

منبع: ایرنا
انتشار: 18 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 906

به "خبرنگاران گره سخت دسته 96 کیلوگرم وزنه برداری در راه المپیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران گره سخت دسته 96 کیلوگرم وزنه برداری در راه المپیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید