بی عدالتی آشکار میان اصناف پردرآمد و کارگران، 30درصد طلافروشان هیچ مالیاتی نمی پردازند!

به گزارش تور هند ارزان، یک کارشناس مالی گفت: متأسفانه به علت شفاف نبودن گردش مالی و ضعف در پایه های مالیاتی، طبقات فرودست حقوق بگیر جامعه مشمول حیطه مالیاتی می شوند درحالی که بسیاری از اغنیا مالیات بسیار اندکی پرداخت می نمایند.

بی عدالتی آشکار میان اصناف پردرآمد و کارگران، 30درصد طلافروشان هیچ مالیاتی نمی پردازند!

به گزارش تسنیم، شکاف مالیاتی به طور قطع با عدالت اجتماعی که دولت سیزدهم در پی پیاده سازی آن است در تضاد شدید قرار گرفته است، ازاین رو جلوگیری از این معضل مالی نه تن ها عایدی های دولت را به طرز قابل توجهی بالا می برد، بلکه عدالت مالیاتی و در پی آن عدالت اجتماعی را نیز محقق خواهد نمود.

به طور مثال با وجود اینکه مالیات ابرازی صنف طلا و جواهر در سال گذشته اندکی افزایش یافته است، اما آنالیز آمار سازمان امور مالیاتی نشان می دهد نزدیک به 70 درصد از واحد های صنفی فعال در حوزه طلا و جواهر در سال 1401، هنوز هم مالیاتی کمتر از 15 میلیون تومان می پردازند.

نگاهی به آمار عایدی های مالیاتی در 11 ماهه سال گذشته نشان می دهد که طی این مدت، در مجموع بیش از 74 همت از محل مالیات بر عایدی محقق شده است که حدود 70 همت از این اندازه را قشر حقوق بگیر و مشاغل پرداخت می نمایند و مابقی مربوط به سایر سرفصل ها نظیر مستغلّات و متفرقه است.

از مجموع 70 هزار میلیارد تومان عایدی مالیاتی مذکور، کارمندان در مجموع نزدیک به 46 هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت نموده اند که حدود 20 همت آن، سهم کارمندان بخش عمومی (دولتی و حاکمیتی) و نزدیک به 26 همت سهم کارمندان بخش خصوصی بوده است. مابقی عایدی های مالیاتی از این محل یعنی حدود 24 هزار میلیارد تومان نیز از بخش مشاغل پرداخت شده است؛ به عبارت دیگر کارمندان نزدیک به 2 برابر مشاغل دیگر مالیات می پردازند.

به همین دلیل، وحید شقاقی شهری کارشناس مالی، در تبادل نظر با خبرنگار مالی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به نقش مهم مالیات در اقتصاد های جهان اعلام کرد: دولت ها به علت اینکه منابع مالی در اختیار خود ندارند، احتیاج ها و وظایف توسعه ای کشور را مبتنی بر مالیات طراحی می نمایند، به عبارتی می توان گفت اتکای دولت ها بر مالیات است، بنابراین در تمام کشور ها برای اداره دولت و انجام وظایف و مأموریت های توسعه کشور مانند توسعه آموزش، بهداشت و زیرساخت ها از مالیات استفاده می گردد.

وی ادامه داد: معمولاً صددرصد بودجه دولت ها با مالیات تأمین می گردد حتی دولت ها برای ایجاد کالا های عمومی رایگان مانند جاده سازی در منطقه ها دوردست و ارائه خدمات به احتیاجمندان و تخصیص یارانه ها نیز از مالیات استفاده می نمایند؛ اما متأسفانه در اقتصاد ما از دهه 50 یک نظام مالیاتی کاریکاتوری ایجاد شده است.

شقاقی شهری در مورد نظام مالیاتی کشور شرح داد: در کشور ما دولت ها به علت وجود نفت به مالیات به دیده منبع اصلی عایدی و توسعه کشور نگاه ننموده اند و اتکای آن ها به عایدی های سرشار نفتی بوده است، به طوری که در 50 سال گذشته نیز روند تحول و اصلاح نظام مالیاتی طی نشده است تا نظام مالیاتی در خدمت توسعه و پیشرفت کشور قرار بگیرد.

در حوزه مشاغل نقشه مالیاتی معین وجود ندارد

این کارشناس مالی با بیان اینکه دولت ها و مجالس بنا بر شرایط تاریخی و اقتضای زمانی پایه های مالیاتی را اضافه کردند، توضیح داد: متأسفانه بعضی اوقات این پایه های مالیاتی فاقد برنامه و نقشه راه معین بوده و حتی با تدبیر و منطق نیز همراه نبوده است؛ به همین علت در زمان حاضر در حوزه مشاغل و حمایت از فراوری نقشه راه مالیاتی نداریم.

شقاقی شهری با انتقاد از اینکه دولت ها جوابگوی مصرف عایدی های مالیاتی نیستند، عنوان نمود: از این منظر ما نمی دانیم که دولت ها مالیات های اخذشده از مردم را در چه حوزه هایی مصرف می نمایند؛ آیا در این خصوص اتلاف منابعی صورت می گیرد یا عایدی های مالیاتی به صورت بهینه استفاده می گردد. بعلاوه در حوزه مالیات بر مشاغل یک نقشه مالیاتی برای راهبری بخش مشاغل کشور وجود ندارد و به عبارت دیگر تصویر روشنی از مشاغل، کارآمدی، بهره وری و اولویت بندی آن ها نداریم.

نظام مالیاتی کشور احتیاجمند تحول نگرشی است

این کارشناس مالی با بیان اینکه مالیات صرفاً برای بحث عایدی دولت ها نیست، گفت: مالیات می تواند ضمن بازتوزیع ثروت در اقتصاد کشور، از فعالیت های غیرمولد نیز جلوگیری کند و بر اساس نقشه راه از بخشی از فعالیت های فراوریی و مشاغل ارزشمند نیز حمایت گردد که متأسفانه نظام مالیاتی نتوانسته است هیچ کدام از این اهداف را محقق کند؛ بنابراین یکی از حوزه هایی که احتیاجمند تحول نگرشی است حوزه مالیاتی است.

شقاقی شهری با اشاره به عدم شفافیت گردش مالی در اقتصاد ایران مطرح نمود: در جهان دو پایه مالیاتی مالیات بر ثروت و مالیات بر مجموع عایدی وجود دارد که با حاکمیت شفافیت گردش مالی، نظام مالیاتی می تواند نقش کارآمدی را ایفا نماید؛ اما به علت ضعف اطلاعات در اقتصاد ایران و ضعف پایه های مالیاتی در بسیاری از حوزه های کشور فرار مالیاتی دیده می گردد.

مقایسه پرداخت مالیات طبقه حقوق بگیر جامعه با ثروتمندان

وی با اشاره به ناعدالتی در محاسبه مالیات مشاغل ادامه داد: در طول سال باید مجموع عایدی یا ثروت اصناف گوناگون مانند طلافروشان معین باشد تا نظام مالیاتی نیز بر همان اساس مالیات اخذ کند، بعلاوه احتیاج است بر اساس مجموع عایدی کارگر نیز نرخ های مالیاتی متفاوتی تعریف گردد و به عبارتی بر اساس مجموع عایدی یا ثروت هر شغل در دامنه مالیاتی دیگر قرار می گیرد؛ اما در کشور ما متأسفانه به علت شفاف نبودن گردش مالی و ضعف در پایه های مالیاتی، طبقات فرودست حقوق بگیر جامعه کاملاً مشمول حیطه مالیاتی می شوند درحالی که بسیاری از اغنیا مالیات بسیار اندکی پرداخت می نمایند.

این کارشناس مالی با اشاره به ناعادلانه بودن نظام مالیاتی کشور تشریح کرد: در کشور ما نظام مالیاتی بیشتر بر بدنه احتیاجمند و دهک های پایین جامعه پایدار شده است و از این منظر نظام مالیاتی ما عادلانه نیست و شاید نارضایتی های عموم مردم از نظام مالیاتی نیز به همین دلیل باشد؛ بنابراین احتیاج است از بسیاری از فراوریات حمایت مالیاتی گردد و در بعضی از حوزه های دیگر نیز احتیاج است رفتار سخت گیرانه مالیاتی پیش گرفته گردد؛ اما متأسفانه نظام مالیاتی کشور کارآمد نیست.

منبع: فرارو
انتشار: 17 تیر 1402 بروزرسانی: 17 تیر 1402 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 2352

به "بی عدالتی آشکار میان اصناف پردرآمد و کارگران، 30درصد طلافروشان هیچ مالیاتی نمی پردازند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی عدالتی آشکار میان اصناف پردرآمد و کارگران، 30درصد طلافروشان هیچ مالیاتی نمی پردازند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید