اهمیت آموزش منابع انسانی در صنعت گردشگری

به گزارش تور هند ارزان، صنعت گردشگری عظیم ترین، گسترده ترین و متنوع ترین صنعت در دنیاست. در بسیاری از کشورها این صنعت منبع اصلی درآمد، ایجاد اشتغال، رشد بخش خصوصی و عامل توسعه زیرساخت هاست.

اهمیت آموزش منابع انسانی در صنعت گردشگری

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

با رشد صنعت گردشگری احتیاج به جذب و آموزش نیروی انسانی در این صنعت انسان محور، اهمیت ویژه ای یافته است. بدیهی است که تنها افزایش تعداد نیروی انسانی نمی تواند ضامن عملکرد خوبی برای رسیدن به اهداف این بخش باشد، بلکه علاوه بر تعداد، آشنایی با خدمات گردشگری، تحصیلات دانشگاهی مرتبط، گذراندن دوره های آموزشی حرفه ای و داشتن مهارت های لازم نیز مشخص نماینده است، بنابراین توسعه و پرورش منابع انسانی حرفه ای آموزش دیده در صنعت گردشگری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آموزش نوعی سرمایه گذاری و عامل کلیدی توسعه در صنعت گردشگری محسوب می شود. چنانچه به درستی برنامه ریزی و اجرا شود، می تواند بازده مالی قابل توجهی داشته باشد.

با توجه به اینکه آموزش در گردشگری مشمول هزینه های آموزشی و تأمین تجهیزات می باشد، لذا بخش خصوصی گردشگری تمایل چندانی در سرمایه گذاری در بخش های آموزشی بلند مدت ندارند در حالی که از هزینه های آموزشی با عنوان سرمایه گذاری بلند مدت یاد می شود و تنها با به کارگیری آموزش های کوتاه مدت افراد نمی توان به موفقیت در این صنعت دست یافت. برای ارتقاء خدمات و رضایت مندی مشتریان در این صنعت، می بایست برنامه ریزی های لازم برای آموزش های بلند مدت و مستمر انجام شود.

نقش آموزش نیروی انسانی در صنعت گردشگری

گردشگری در اولین دهه از هزاره سوم میلادی یکی از صنایع در حال رشد می باشد که امروزه بعنوان یکی از انسانی ترین فعالیتهای مالی و فرهنگی بشر شناخته شده است . بنابراین هر گام در توسعه پایدار این صنعت به دنیایان نوید زندگی بهتر بر مبنای مهر و دوستی و ارتباط بین فرهنگ های جوامع مختلف را می دهد. به راستی امروزه وجود پتانسیل های بزرگ تاریخی و طبیعی، ایران را به یکی از جذاب ترین مناطق گردشگری دنیا تبدیل نموده است و لیکن بهره برداری از این منابع جهت خدمت رسانی و کسب در آمد بستگی به برنامه ریزی اصولی و ثبات در ساختار گردشگری کشور دارد که یکی از اجزای اصلی آن نیروی انسانی است.

شکی نیست که در تمامی جوامع بشری آموزش را بعنوان یکی از عناصر مهم و مقدمه توسعه و پیشرفت مالی می دانند. تغییرات سریع تکنولوژی احتیاج دارد که کارمندان دانش ، مهارتها و توانایی های مورد احتیاج را داشته باشند.

لذا شایسته است تا تأثیر آموزش بر توسعه صنعت گردشگری دقیقا مورد مطالعه قرار گیرد. تعقیب و پیگیری صحیح و منطقی مسایل گردشگری زمانی می تواند کارایی در توسعه مالی داشته باشد که آموزش های لازم را طی دوره هایی با موفقیت پشت سر بگذارند. پس کمیت و کیفیت آموزش برای بخش گردشگری می تواند در رشد و توسعه گردشگری بیشتر از هر عامل دیگری موثر باشد.

آموزش و اهمیت آن

آموزش یک عامل کلیدی برای پیشرفت و توسعه منابع انسانی است و جریانی است که طی آن افراد ، دانایی ها، مهارتها، طرز برخورد ها و گرایش های مناسب را جهت ایفای نقش خاصی می آموزد. طی این جریان آگاهی های جدیدی به ذهن فرد وارد می شود و زمینه ایجاد تغییراتی را در رفتار و نگرش فرد فراهم می آورد. آموزش صحیح سبب ایجاد آمادگی فرد برای اجرای وظایف محوله و نیز قبول مسئولیت های آینده می شود. به یاری آموزش می توان کمبود های مهارتی، نگرشی، دانشی و بینشی افراد را جبران کرد و نقص کارایی را چنانچه مستقیما با آموزش مرتبط باشد رفع کرد.

آموزش، یک نوع سرمایه گذاری ضروری برای سازمان است. بدست آوردن رضایت کارکنان، به سرمایه گذاری در امر آموزش بر می شود یعنی فعالیت های آموزشی با کل فعالیت های کسب و کار در ارتباط است، باید حمایت مدیران عالی سازمان را جهت آموزش بدست آورد و بدون حمایت آنان مهم نیست که چقدر برنامه آموزشی خوب اجرا شده است و محتمل است که نتیجه مطلوبی نداشته باشد . ضروری است به مدیران عالی شرح داده شود که چطور آموزش برای سازمان و کارمندان آن مفید خواهد بود و چطور با اهداف کسب و کار در ارتباط است.

هدف اساسی آموزش، یاری به سازمان جهت نیل به مقاصدش می باشد. آموزش بدنبال توسعه صلاحیت ها و شایستگی کارکنان و بهبود عملکرد آنها می باشد و فلسفه آموزش در یک سازمان بیانگر میزان اهمیت آموزش در سازمان است.

از جمله مزایای آموزش برای کارکنان: افزایش رضایت شغلی، یاری به بهداشت و ایمنی، یاری به کارمندان تا سریعتر به استاندارد های یک کارمند ماهر نزدیک شوند و افزایش انعطاف پذیری کارکنان می باشد همچنین آموزش برای کارفرما نیز مزایای از جمله : افزایش سود، افزایش استاندارد های عملکرد، استفاده بهینه از منابع، کاهش اتلاف منابع ، کاهش شکایات ، یاری به استخدام کارکنان، چرخش شغلی ، یاری به برنامه ریزی طرح جانشین و بهبود رضایت مشتری را به همراه دارد.

همان طور که می دانیم گردشگری یک نوع فعالیت خدماتی است و تردیدی نیست که در کارکنان گردشگری خدمات را ارائه می دهند و این موضوع یکی از رمزهای اصلی تضمین نماینده صنعت گردشگری می باشد. پس نمی توان اهمیت منابع انسانی را در صنعت گردشگری نادیده گرفت. نیروی انسانی یک عامل اصلی در توسعه بخش گردشگری است. تخصص، مهارت، کارایی، استانداردهای آداب و معاشرت و الگوهای رفتاری به هنگام ارائه خدمات از جمله مواردی می باشند که نتیجه سرمایه گذاری است که در زمینه آموزش افراد ایجاد می شود.

لذا توجه به منابع انسانی آموزش دیده و حرفه ای در صنعت گردشگری و هتلداری به ما این نکته را یادآور می شود که در این صنعت انسان محور، افرادی که با کسب تخصص و آموزش های لازم، سرمایه گذاری های بلند مدت نموده اند، می توانند همواره امیدوار باشند که موقعیت های شغلی مناسب را در صنعت گردشگری بدست خواهند آورد.

بنابراین فارغ التحصیلان رشته گردشگری و هتلداری و علاقه مندان جویای کار جهت استخدام و جذب در موقعیت های شغلی این صنعت می بایست با آنالیز و مطالعه احتیاجسنجی، آموزش و مهارت های لازم را در زمینه های مربوطه کسب نمایند.

* کارشناس ارشد مدیریت گردشگری و کارشناس مسئول نظارت بر واحدهای اقامتی و پذیرایی معاونت گردشگری استان فارس

منبع: میراث آریا
انتشار: 20 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1148

به "اهمیت آموزش منابع انسانی در صنعت گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت آموزش منابع انسانی در صنعت گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید