اگر بروس لی با جکی چان مبارزه می کرد چه کسی برنده می شد؟

به گزارش تور هند ارزان، اگر دو ستاره بزرگ کونگ فو که تا به امروز روی پرده سینما ظاهر شده اند در زندگی واقعی با هم مبارزه می کردند چه اتفاقی می افتاد؟ آیا بروس لی برنده از میدان بیرون می آمد یا جکی چان؟ اینکه در مبارزه بین بروس لی و جکی چان چه کسی برنده می شد، بحثی است که دهه ها ادامه داشته است. از میان تمام ستاره های هنرهای رزمی که در طول سال ها روی پرده سینما به نقش آفرینی پرداخته اند، هیچ کدام نتوانستند به پای بروس لی و جکی چان برسند. بنابراین این دو بازیگر به عنوان اساتید هنرهای رزمی تا به امروز همچنان معروفیت خود را حفظ نموده اند.

اگر بروس لی با جکی چان مبارزه می کرد چه کسی برنده می شد؟

بروس لی از آن جهت برای تاریخ سینما اهمیت دارد که توانست فیلم های ساخته شده در رابطه با هنرهای رزمی را اوایل دهه 1970 به سطح جدیدی از محبوبیت برساند.

البته او بانی و موسس ژانر هنرهای رزمی نیست، اما نقش زیادی در پر و بال دادن به هنر کونگ فو داشت. بنابراین کاری که لی به عنوان یک بازیگر و رزمی کار انجام داد، او را به یکی از برجسته ترین نمادهای هنگ کنگ تبدیل کرد. اژدها وارد می گردد که پس از مرگش در سال 1973 منتشر شد، توانست بروس لی را به یک قهرمان بزرگ تبدیل نماید. او این ژانر را چنان متحول کرد که دوره ای به نام عصر پس از بروس لی پس از مرگ او شروع شد، دوره ای که در آن استودیوهای هنگ کنگ به کپی برداری از بروس لی روی آورده بودند.

در میان بسیاری از استودیوهای بازیگری که بعد از بروس لی برای ایفای چنین نقش هایی انتخاب شدند، نام جکی چان به چشم می خورد. در دهه 1970، چان در تعدادی از فیلم های ساخته شده در رابطه با کونگ فو بازی کرد که داستانشان از فیلم های لی الگوبرداری شده بود. اما با گذشت زمان تعیین شد که اگر به چان فضای بیشتری داده گردد و داستان فیلم هایش از فیلم های لی متمایز باشند، او برترین عملکرد خود را نشان خواهد داد. بنابراین زمانی که این فرصت به چان داده شد تا از سبک بروس لی فاصله بگیرد و بر روی پرده بزرگ سینما خودی نشان دهد، توانست در صنعت فیلم سازی تاثیر بسیار بزرگی بگذارد و برای چندین دهه ستاره پیشروی کونگ فو باشد. در نتیجه حال که این دو بازیگر توانسته اند به معروفیت جهانی دست پیدا نمایند، برای بسیاری این سوال یش آمده که کدام یک از این رزمی کاران مبارز بهتری بوده است. در اینجا ویژگی های سبک مبارزه بروس لی و جکی چان ارائه شده و به این موضوع پرداخته شده که اگر این دو نفر با هم مبارزه می کردند کدام یک پیروز می شد.

اگر بروس لی در یک فیلم با جکی چان مبارزه می کرد چه اتفاقی می افتاد؟

بروس لی و جکی چان هرگز در زندگی واقعی با هم مبارزه نکردند، اما یکدیگر را می شناختند و حتی زمانی که هر دو در استودیوی گلدن هاروست مشغول به کار بودند، با هم کار می کردند. چان بدلکار فیلم های خشم اژدها و اژدها وارد می گردد بود. به علاوه او در هر دو فیلم نقش سیاهی لشکر را بازی می کرد. در اژدها وارد می گردد او با لی مبارزه کوتاهی داشت. در طول صحنه ای که لی مجبور شده بود به طور همزمان با چند نفر از دشمنانش مقابله کند، یکی از این اوباش با بازی چان به سمت او پرید و او را از پشت گرفت. لی به راحتی از چنگال چان فرار کرد، بازوی حریفش را از پشت سرش گرفت و در حالی که به یکی دیگر از این اوباش لگد می زد، موهای چان را در دست هایش نگاه داشته بود. در حالی که دوربین بر روی ظاهر خشمگین لی فوکس نموده بود گویا، قهرمان داستان گردن چان را شکست و او را از صفحه نمایش بیرون انداخت.

کمی بعد در یکی از صحنه های اژدها وارد می گردد، لی عصایی را در دستانش گرفت و از آن برای ضرب و شتم هر کسی که به او نزدیک می شد استفاده کرد. چان که در این صحنه نقش سیاهی لشکر دیگری را بازی می کرد، در میان گروهی از مردانی بود که به لی هجوم آورده بودند. او این بار خیلی سریع تر وارد عمل شد. اما یک ضربه با چوب عصا، چان را از میدان خارج کرد. سال ها بعد، چان داستانی از پشت صحنه اژدها وارد می گردد را به اشتراک گذاشت و شرح داد که او واقعا با این ضربه لی صدمه دیده بود. پس از آن، لی صحنه را ادامه داد اما وقتی که این سکانس تمام شد از چان عذرخواهی کرد.

چگونه می توان سبک هنرهای رزمی جکی چان را با بروس لی مقایسه کرد؟

بروس لی و جکی چان هر دو جزو متخصصان عرصه کونگ فو به حساب می آیند، اما نه در همه سبک ها، زیرا کونگ فو هزاران سبک مختلف دارد. لی در سبک وینگ چون تخصص دارد که سبکی ملایم و نرم است و در آن فرد مبارز باید از رفلکس ها، زمان بندی و راهنمایی حملات حریف استفاده کند. لی در جوانی وینگ چون را یاد گرفت، اما در نهایت توانست سبک خود را خلق کند که جیت کان دو نام داشت و چندین سبک مبارزه را با هم ترکیب می کرد. در واقع بروس لی به جای تکیه بر قوانین و حرکات سنتی، عناصر بوکس غربی، تکواندو، کاراته و موارد دیگر را در اصول جیت کان دو به کار گرفت.

جکی چان از نظر مهارت در هنرهای رزمی در سطحی مشابه لی واقع شده است. زیرا او هم درست همچون لی، هرگز به یک سبک مبارزه خاص بسنده ننموده است. در درجه اول، باید گفت که چان در هاپکیدو که یک نوع هنر رزمی کره ای است، کونگ فو شائولین جنوبی، کونگ فو شائولین شمالی و وینگ چون تخصص دارد، هر چند او به همین ها بسنده ننموده و چندین سبک دیگر را با این هنر تلفیق نموده است.

لی و چان در بعضی از سبک های مبارزه مانند وینگ چون تجربه داشتند، اما نحوه مبارزه آن ها بر روی پرده سینما بسیار فرق دارد. لی در مبارزه بسیار خشن است و سرعت زیادی دارد، در حالی که جکی چان به آکروبات و طنز موجود در حرکاتش معروفیت دارد. چان می تواند هر چیزی را که در اطرافش می بیند به یک سلاح تبدیل کند و بعلاوه توانایی فوق العاده ای در انجام حرکات مختلف دارد.

بنابراین چان به این علت می تواند هر چیزی را که در اطرافش باشد به سلاح تبدیل کند و بعلاوه توانایی فوق العاده اش در هنرهای رزمی، پرش و فرار کردن به چهرهای شناخته شده تبدیل شده است. در حقیقت نوع و سبک مبارزه او لحن کمدی ای به فیلم هایش بخشیده اند که قابل تحسین است. از سوی دیگر، لی بیشتر بر روی مبارزات رو در رو و تکنیک های عملی تمرکز می کرد.

چرا بروس لی در مبارزه رو در رو می تواند جکی چان را شکست دهد؟

یکی از رایج ترین نتیجه گیری هایی که معمولا در رابطه با مبارزه بین بروس لی و جکی چان ارائه می گردد این است که لی برنده خواهد شد زیرا چان بیشتر در کمدی و انعطاف پذیری استعداد دارد تا در مبارزه رزمی. با این حال، قطعا می توان گفت که این ادعا غیرمنصفانه است و بسیاری از سبک های رزمی ای را که چان در دوران حرفه ای طولانی خود به عنوان یک بازیگر به نمایش گذاشته زیر سوال می برد. برای مثال، مبارزات نهایی او با بنی اورکویدز در فیلم های همیشه اژدها و رستوران سیار نشان می دهند که چان در کونگ فو بسیار حرفه ایست. به عبارت دیگر، چان را باید به عنوان یک رزمی کار واقعی در همان سطح لی در نظر گرفت نه کسی که از هنرهای رزمی برای خنداندن مخاطبانش استفاده می نماید. بنابراین او به عنوان کسی که از هنرهایی بسیار بیشتر از یک سبک نمایشی و آکروباتیک برخوردار است، اگر در زندگی واقعی با لی می جنگید، قطعا چالش های زیادی را برای او به وجود می آورد.

با وجود تمام مهارت های جکی چان، این احتمال وجود دارد که بروس لی همچنان در مبارزه تن به تن پیروز گردد. زیرا لی در تجربه مبارزه واقعی ویژگی های بی نظیر زیادی دارد. قطعا بسیاری از هواداران لی می دانند که او در سال های نوجوانی خود در هنگ کنگ در گروه های مبارزه زیادی حضور داشته و به طور مرتب در مسابقات وحشیانه ای که بر روی پشت بام ها برگزار می شده و سایر دانش آموزان کونگ فو هم در آن ها حضور داشتند شرکت می کرد. او در بزرگ سالی هم در مبارزات زیادی حضور داشت که معروف ترینشان مبارزه با وونگ جک من بود. به علاوه، لی به خاطر سرعت بالایی که داشت توانسته بود به معروفیت برسد.

کسانی که با او تمرین نموده اند، مانند چاک نوریس و کریم عبدالجبار، همیشه به این نکته اشاره نموده اند و گفته اند که او در اجرای حرکاتش سرعت بالایی داشت. در واقع، داستان های زیادی در رابطه با سرعت بالای لی در اجرای حرکاتش گفته شده است. چان هم در انجام حرکاتش سریع است، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد او می توانست با سرعت لی رقابت کند. بنابراین، در حالی که جکی چان قطعا آنچه را که برای ارائه یک مسابقه هیجان انگیز ضروری است، داراست، اما بروس لی برای بردن این رقابت شانس بیشتری دارد.

منبع: screenrant

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 مرداد 1401 بروزرسانی: 30 مرداد 1401 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 2209

به "اگر بروس لی با جکی چان مبارزه می کرد چه کسی برنده می شد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "اگر بروس لی با جکی چان مبارزه می کرد چه کسی برنده می شد؟" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر بروس لی با جکی چان مبارزه می کرد چه کسی برنده می شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید