اختلال در تکامل کودک با کم خونی فقر آهن

به گزارش تور هند ارزان، اگر دریافت آهن کمتر از مقدار مورد احتیاج باشد ، آهن از ذخیره فریتین پلاسما برداشته شده و به کاهش ذخیره آهن بدن منجر می گردد. در این مرحله، فریتین پلاسما به کمتر از 10 میکروگرم در لیتر می رسد. در صورت ادامه این کمبود، مقدار هموگلوبین به کمتر از حداقل مقدار طبیعی رسیده و کم خونی فقر آهن بروز می نماید.

اختلال در تکامل کودک با کم خونی فقر آهن

اختلال در تکامل کودک با کم خونی فقر آهن

نویسنده:دکتر محمداسماعیل مطلق

اگر دریافت آهن کمتر از اندازه مورد احتیاج باشد ، آهن از ذخیره فریتین پلاسما برداشته شده و به کاهش ذخیره آهن بدن منجر می گردد. در این مرحله، فریتین پلاسما به کمتر از 10 میکروگرم در لیتر می رسد. در صورت ادامه این کمبود، اندازه هموگلوبین به کمتر از حداقل اندازه طبیعی رسیده و کم خونی فقر آهن بروز می نماید.

مطالعه های متعددی نشان داده اند که کم خونی فقر آهن ممکن است در 1 تا 2 سالگی به اختلال تکامل منجر گردد که حتی با درمان طولانی مدت آهن هم جبران نگردد. به نظر نمی رسد که کمبود آهن در غیاب آنمی به اختلال تکامل منجر گردد. بچه ها مبتلا به آنمی فقر آهن رفتارهایی از خود نشان می دهند که می تواند به انزواگرایی منجر گردد. در این حالت کودک محتاط تر شده، دچار تردید است، زود خسته می گردد و شادابی و لبخند او کمتر می گردد.

بیشترین میزان آهن در شیر انتقالی مادر وجود دارد که حدود 97 صدم میلی گرم در لیتر است اما به طور مداوم طی دوران شیردهی کاهش می یابد؛ به طوری که تا 5 ماهگی به سطح حدود 3/0 میلی گرم در لیتر می رسد.

به نظر نمی رسد که میزان آهن شیر مادر به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر شرایط آهن مادر، کمبود آهن مادر یا درمان او با آهن قرار گیرد. 2 تا 10 درصد شیر مادر در کازئین، 65 تا 81 درصد آن در پروتئین و 19 تا 26 درصد آن در چربی است.

سایر منابع آهن در سال اول زندگی شامل غذاهای کمکی و برای بچه ها محروم از شیر مادر، شیر مصنوعی است. آنالیز های اولیه نشان می دهد که اضافه کردن غذاهای کمکی جذب آهن را از شیر مادر کم می نماید ولی غذاهای تقویت شده با آهن اثر مثبتی در شرایط آهن شیرخوار دارد؛ به شرطی که آهن آن به خوبی جذب گردد.

در غذاهای کمکی تقویت شده با آهن ، اضافه کردن ویتامین C، جذب آهن را 2 برابر می نماید. اندازه آهن دریافتی از غذاهای کمکی در 6 ماهگی حدود 6/0 میلی گرم در روز و در 9 ماهگی 4/2 میلی گرم در روز است. شیوع آنمی یا فریتین پایین پلاسما در شیرخواران با وزن تولد بالای 3 کیلوگرم کمتر است ولی در نوزادان با وزن تولد کمتر از 3 کیلوگرم ، حدود 10 درصد و در زیر 2 کیلوگرم وزن تولد، تقریبا 50 درصد است.

به نظر می رسد دادن غذاهای کمکی غنی شده با آهن شرایط آهن تغذیه ای شیر مادر خوار را بهبود می بخشد. مصرف شیر گاو خطر کمبود آهن را افزایش می دهد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 31 شهریور 1400 بروزرسانی: 31 شهریور 1400 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1889

به "اختلال در تکامل کودک با کم خونی فقر آهن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلال در تکامل کودک با کم خونی فقر آهن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید