آداب جدایی؛ چگونه انواع روابط عاطفی را به روشی سالم سرانجام دهیم؟

به گزارش تور هند ارزان، سرانجام دادن به یک رابطه عاطفی و جدا شدن از یکدیگر برای هیچ کس کار آسانی نیست. حتی در خصوص روابط کوتاه مدت و کم عمق. در واقع سختی ماجرا زمانی بیشتر می گردد که طرف مقابل هنوز نسبت به شما احساس علاقه و دلبستگی دارد و شما به عنوان یک انسان به احساسات او اهمیت می دهید.

آداب جدایی؛ چگونه انواع روابط عاطفی را به روشی سالم سرانجام دهیم؟

با این حال، روش های درستی نیز وجود دارد که می توانید به وسیله آن ها تمایلتان مبنی بر سرانجام دادن به رابطه را به طرف مقابلتان اعلام کنید و در عین حال برای شخصیت و احساسات او احترام کافی را قائل شوید.

در ادامه این مقاله از خبرنگاران مگ، ما به شما روش هایی را معرفی می کنیم که با رعایت آن ها می توانید در هر نوع رابطه ای که به سر می برید، بدون خدشه دار کردن عواطف و احساسات طرف مقابل به شیوه ای سالم و منطقی، خواست خود را مبنی بر سرانجام یافتن رابطه، به او اعلام کنید و تا حد ممکن از فراز و نشیب های عاطفی این ماجرا بکاهید. با ما همراه باشید.

از رفتارهای کلیشه ای اجتناب کنید

تقریباً در هیچ مقطعی از فرایند سرانجام دادن به یک رابطه عاطفی احتیاجی به استفاده از کلیشه های رفتاری و گفتاری نیست. به این خاطر که کاربرد کلیشه های رایج در چنین موقعیت هایی باعث می گردد که همه افراد درگیر احساس نمایند که شما فقط سعی می کنید از یک موقعیت ناخوشایند فرار کنید.

در واقع تنها استثنای این قاعده، روابط آسیب زا یا مبتنی بر سوءاستفاده عاطفی است که ایمن ترین راه برای شما این است که از کلیشه های گفتاری رایج برای سرانجام دادن به رابطه بهره ببرید. استفاده از عباراتی مانند اینکه در این مقطع از زندگی تان باید روی چیزهای دیگر در زندگی تمرکز کنید. یا اینکه مشکل از جانب طرف مقابل نیست، بلکه این شمایید که به خاطر مشکلاتتان قادر به ادامه دادن رابطه نیستید.

اما به خاطر داشته باشید که در موارد دیگر همواره صداقت برترین سیاست است. با این حال، شما نباید صداقت را با بی رحمی آزاردهنده نسبت به فردی که از او جدا می شوید، اشتباه بگیرید، به خصوص اگر مدت طولانی با یکدیگر در ارتباط بوده اید. خواسته خود را با ذکر دلایل و به آرامی بیان کنید.

برترین کاری که در این مورد می توانید انجام دهید این است که از دیدگاه طرف مقابل به موقعیت پیش رو نگاه کنید و اینکه او به چه نوع لحنی واکنش بهتری نشان می دهد.

چگونه از کسی که دوستش دارید جدا شوید؟

متأسفانه، عشق تنها عنصر مورد احتیاج برای ادامه یک رابطه نیست. در بعضی موارد، با نگاهی منطقی به این نتیجه می رسید که شما نمی توانید شریک زندگی یکدیگر باشید. گاهی اوقات هم، مسئله ای در رابطه شما بروز پیدا می نماید که نمی توانید با همکاری یکدیگر آن را حل کنید و به ناچار رابطه شما به خاتمه خود می رسد.

1. با خودتان صادق باشید

قبل از این که این تبادل نظر را با شریک زندگی تان آغاز کنید، با خودتان صحبت کنید. به این فکر کنید که چرا می خواهید به رابطه تان خاتمه دهید و اینکه آیا دلیل خاتمه دادن به رابطه واقعاً مسأله ای است که قابل حل شدن نیست؟

انجام این مرحله در فرایند جدایی امری لازم است، زیرا گاهی اوقات احساس می کنیم تصمیم درستی گرفته ایم ولی بعداً از انجام آن پشیمان می شویم. وقتی که کاملاً با خودتان صادق باشید، آن وقت می توانید اولویت های خود را با دیدی شفاف تعیین کنید و آنچه که در شرف وقوع است را با دیدی بازتر، ارزیابی کنید.

هیچ اشکالی ندارد که بدون توجه به احساساتی که نسبت به طرف مقابل دارید، خودتان و اهدافتان را در اولویت قرار دهید.

2. زمان و مکان این رویداد را تعیین کنید

برای هر کاری زمان و مکانی وجود دارد و فرایند جدایی شما از شریک زندگی تان شما نیز از این قاعده مستثنا نیست. از آنجایی که ممکن است در رابطه شما هنوز احساساتی وجود داشته باشد، بهتر است یک عصر یا یک بعدازظهر خلوت را در یک مکان نسبتاً خصوصی به این مسأله اختصاص بدهید تا بتوانید در خصوص همه چیز با هم صحبت کنید.

اگر تصمیم به جدایی برای شریک زندگی تان غیرمنتظره و ناگهانی به نظر می رسد، می توانید به او بگویید که در حال تتازه نظر در خصوص رابطه تان هستید و از او بپرسید که که چه زمانی می تواند در خصوص این مسأله با شما صحبت کند تا او هم از نظر فکری برای این رویداد آماده گردد.

انجام این کار می تواند باعث ایجاد تبادل نظری سازنده تری گردد که در آن هر دو طرف احساس می نمایند حرف هایشان به وسیله طرف مقابل شنیده می گردد و حرف ناگفته ای بین آن ها باقی نمی ماند.

3. حرف هایتان را به صورت مختصر و صادقانه بیان کنید

وقتی از کسی که دوستش دارید جدا می شوید، بدترین کاری که می توانید انجام دهید این است که با او مبهم و چندپهلو صحبت کنید. علاوه بر این سکوت و صحبت نکردن با طرف مقابل در چنین موقعیت هایی نیز می تواند شرایط را سخت تر و پیچیده تر کند.

یک ایده خوب برای چنین موقعیتی این است که قبل از صحبت با شریک زندگی خود، افکار و احساسات خود را یادداشت کنید، زیرا این کار می تواند به ساختاربندی درست و بیان شفاف افکار و استدلال های شما یاری زیادی کند. اگر دوست نزدیکی دارید که با او احساس صمیمیت و راحتی می کنید، می توانید در خصوص این موضوع با او صحبت کنید و از او برای ساختاربندی آنچه که می خواهید بگویید یاری بخواهید.

4. برای اقدامات بعدی برنامه ریزی کنید

صرف نظر از مدت زمانی که فکر می کنید ممکن است گفت وگوی شما به طول بیانجامد، برای اقدامات بعدی که قرار است بعد از خاتمه گفت وگو انجام دهید برنامه ریزی کنید. معمولاً این سخت ترین قسمت جدا شدن از کسی است که هنوز دوستش دارید. زمانی است که هر دو طرف احساس تنهایی و آسیب پذیری می نمایند.

خواه یک حمام آب گرم باشد، گریه کردن در تنهایی باشد یا صحبت کردن با یک دوست، شما باید از قبل یک برنامه کاملاً تعیین در خصوص اینکه قصد دارید در چنین موقعیت دشواری چه فعالیتی انجام دهید، داشته باشید.

شاید مهم ترین نکته در بین تمام این موارد این باشد که با فردی که به تازگی از او جدا شده اید تماس نگیرید. در حالت ایدئال، باید تلفن خود را خاموش کنید تا وسوسه نشوید که به طرف مقابل پیامک ارسال کنید یا اگر به شما پیامک داد، نباید پاسخ او را بدهید.

اگر همه چیز خوب پیش رفت و مسئله ای پیش نیامد، اشکالی ندارد که چند روز بعد با طرف مقابل تماس بگیرید تا ببینید که شرایط او چگونه است، زیرا پس از گذشت مدتی احساسات بیش از حد تحریک نمی شوند.

چگونه از همسرمان جدا شویم؟

این شاید دشوارترین موقعیتی باشد که ممکن است در آن قرار بگیرید زیرا در این حالت به سادگی نمی توانید بلافاصله از صحنه زندگی یکدیگر خارج شوید. وقتی فضایی را با شریک زندگی خود به اشتراک می گذارید، بسیار مهم است که برای هر مرحله از فرایند جدایی، یک برنامه ریزی دقیق داشته باشید تا تبعات حاصل از جدایی را به حداقل مقدار ممکن برسانید.

1. مکان دیگری برای زندگی مهیا کنید

اگر کاملاً مطمئن هستید که همه چیز بین شما و همسرتان تمام شده است، قبل از اینکه با او در خصوص جدایی صحبت کنید، یک مکان تازه برای زندگی کردن پیدا کنید. به این ترتیب، لازم نیست مدتی را در یک موقعیت بسیار ناخوشایند و دردناک در کنار هم زندگی کنید.

برنامه ریزی از قبل ممکن است در ابتدا رفتاری بسیار حسابگرانه و سرد به نظر برسد، اما این تنها گزینه ای است که در دراز مدت به هر دو طرف یاری می نماید تا رفتاری معقولانه داشته باشند.

از آنجایی که بازار مسکن این روزها چندان با ثبات نیست و پیدا کردن یک آپارتمان تازه ممکن است مدتی به طول بیانجامد، ممکن است مجبور شوید زمان بیشتری را نسبت به آنچه که انتظار داشتید در رابطه زناشویی تان صرف کنید.

در هر صورت، تعیین یک ضرب الاجل دقیق تا زمانی که باید یک مکان تازه پیدا کنید، ایده بسیار خوبی است. این کار یک پروژه فکری تازه برای شما تعریف می نماید که تمرکز روی آن باعث می گردد تا حواس شما از درد ناشی از جدایی منحرف گردد.

2. با صراحت و صادقانه در خصوص موضوعات مشکل ساز صحبت کنید

صرف نظر از اینکه مشکل این است که دیگر از زندگی مشترکتان راضی نیستید یا اینکه همسرتان با خیانتش به اعتماد شما لطمه وارد نموده است، قطع رابطه با شریک زندگی تان احتیاج به یک بحث باز و صادقانه دارد.

در واقع همسر شما کسی است که شما تا این لحظه زندگی خود را با او تقسیم نموده اید، بنابراین او سزاوار یک تبادل نظری صادقانه و صریح در خصوص دلیل سرانجام یافتن زندگی مشترکتان است.

3. وسایلتان را تقسیم کنید

زندگی مشترک اغلب به این معناست که وسایل و امور اقتصادی خود را نیز با همسرتان به اشتراک می گذارید. بعد از تبادل نظری اولیه در خصوص جدایی، زمانی که اوضاع کمی آرام شد، باید تبادل نظری دیگری نیز با یکدیگر داشته باشید در خصوص تقسیم مواردی که هر دو در طول زندگی مشترک با هم به اشتراک گذاشته اید.

چیزهایی که شما با خودتان به زندگی مشترک آورده اید متعلق به شما است، اما آن وسایلی که با هم خریده اید باید به طور مساوی تقسیم شوند. این مسأله می تواند به معنای واقعی کلمه شامل گرفتن نیمی از وسایل باشد یا فقط چیزهایی را که ارزش عاطفی بیشتری برای شما دارند.

چگونه با ارسال پیامک از نامزدمان جدا شویم؟

اگرچه غالباً جدا شدن به صورت حضوری و تبادل نظری رو در رو برترین گزینه ممکن است، گاهی اوقات تنها گزینه شما اعلام جدایی به وسیله پیامک است. این یک گزینه عالی برای افرادی است که طرف مقابلشان از نظر عاطفی، رفتاری پایدار و قابل پیش بینی ندارد یا حتی برای کسانی که در خصوص صحبت کردن حضوری و رو در رو شدن با طرف مقابل زیاد احساس راحتی نمی نمایند.

1. پیام هایتان خیلی کوتاه و مختصر نباشد

ارسال یک پیام ساده با این مضمون که: رابطه ما تمام شد! ممکن است در فکر شما ایده خوبی به نظر برسد اما در عمل رفتاری بسیار ظالمانه است.

قطعاً شما می توانید کمی بیشتر در خصوص این موضوع به طرف مقابلتان شرح دهید یا حداقل کلمات خود را با دقت بیشتری انتخاب کنید. با این حال، باید از وارد شدن به جزئیات بیش از حد و لیست کردن همه دلایلی که به خاطر آن ها نمی خواهید با این شخص باشید اجتناب کنید. حتی اگر منظورتان از این کار خوب باشد، ممکن است بیان همه آن ها رفتاری نسبتاً تحقیرنماینده باشد.

2. با طرف مقابل درگیر نشوید

جدا شدن از کسی آن هم به وسیله پیام متنی می تواند به سرعت موجب سوءتفاهم یا سوءبرداشت گردد، زیرا افراد ممکن است طرف مقابل منظور شما را درست متوجه نگردد و بحث وارد حاشیه گردد و منحرف شوند.

در واقع طرف مقابل ممکن است سعی کند مکالمه را از راستا خود خارج کند یا با شما وارد بحث و دعوا گردد زیرا احساس می نماید که احساساتش آسیب دیده است. اگرچه این چنین رفتارهایی یک پاسخ مورد انتظار از طرف مقابل در هنگام جدایی است، اما یقیناً به این معنی نیست که شما باید با او درگیر شوید.

در عوض، با ارائه دلیلی شفاف برای جدایی خودتان، به آن ها پیشنهاد کنید که بحث را سرانجام دهند.

سعی کنید منظور خودتان را زیاد تکرار نکنید. بعضی از افراد برای ادامه مکالمه هر چیزی می گویند، که در نهایت فقط می تواند به یک دور باطل از تکرار مکررات ختم گردد.

وقتی که حرف خودتان را بیان کردید و تشخیص دادید که به میزان کافی به موضوع و تشریح دلایلتان پرداخته اید، آزادانه از تبادل نظر خارج شوید. چه با قرار دادن تلفن خود در حالت بی صدا یا مسدود کردن آن شخص در صورت دریافت پیام های بیش ازحد، به یاد داشته باشید که اگر دلایل شما منطقی و درست است، شما مدیون او نیستید.

3. پیام هایتان را قبل از ارسال، دوباره بخوانید

امکان تصحیح اتوماتیک کلمات در گوشی های هوشمند و اشتباهات املایی می تواند هر متنی را خام و بدون فکر جلوه دهد، اما این مسأله در خصوص پیامک های مربوط به جدایی، بیش از هر زمان دیگری صادق است. اگر نمی خواهید برای کسی که در حال جدایی از او هستید سوءتفاهم بیجا ایجاد کنید و مسأله را پیچیده تر از آن چیزی که هست بکنید، قبل از ارسال پیامک ها آن را دوباره بخوانید.

در روابط راه دور (Long-distance) چگونه از طرف مقابلمان جدا شویم؟

روابط از راه دور به ندرت جواب می دهد، زیرا طرفین رابطه زمان با کیفیت کافی کمی را با هم می گذرانند و ارتباط آن ها عمدتاً بر مبنای تلفن یا پیامک است که هر دوی این ها باعث ایجاد سوءتفاهم های زیادی در یک رابطه می گردد. در واقع شما باید بدانید صرف نظر از اینکه چقدر طرف مقابلتان را دوست دارید، حفظ یک رابطه از راه دور در یک دوره زمانی طولانی چالش برانگیز خواهد بود.

به هرحال اگر روزی در رابطه از راه دور خود به این نتیجه رسیدید که باید از طرف مقابل خودتان جدا شوید، اقداماتی که باید انجام دهید در اینجا لیست شده است:

1. برای یک تماس ویدیویی برنامه ریزی کنید

کسانی که نمی خواهند به وسیله پیامک از هم جدا شوند اما نمی توانند شریک زندگی خود را در زندگی واقعی ببینند، باید یک تماس ویدیویی را برنامه ریزی نمایند تا بتوانند با یکدیگر صحبت نمایند. این یک الگوی ارتباطی سالم تر برای جدایی است. مخصوصاً برای افرادی که هنوز نسبت به فردی که می خواهند از او جدا شوند احساسات خوبی دارند.

یکی از نکات مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که این تماس باید صرفاً به صورت خصوصی برای شما و نامزدتان قابل مشاهده باشد. از آنجایی که این یک موقعیت حساس عاطفی است، بسیار ناخوشایند است که کسی صحبت های شما را قطع کند یا به طور تصادفی وارد تبادل نظری شما گردد.

2. ارتباطتان با طرف مقابل را به صورت ناگهانی قطع نکنید

زمانی که شما پس از مدت ها تفکر و سنجش ابعاد مختلف رابطه، در خصوص تصمیمتان مبنی بر جدایی با طرف مقابل به نتیجه قطعی رسیده اید و با این مسأله کنار آمده اید نباید انتظار داشته باشید که به محض اینکه تصمیمتان را با طرف مقابل در میان گذاشتید او هم همه چیز را از زاویه دید شما ببینید و مسأله را به سادگی بپذیرد. در واقع ما اغلب فراموش می کنیم که این خبر برای شخص دریافت نماینده منجر به ناراحتی و بی طاقتی می گردد.

با این حال، اگرچه پس از جدا شدن از طرف مقابل شما باید احساساتتان را کنترل کنید و به سراغ او باز نگردید، اما در خصوص روابط راه دور، بهتر است اجازه دهید که طرف مقابل هم اطلاعات را پردازش کند و آنچه را که لازم می داند به شما بگوید، به شما بگوید. در حقیقت ابراز همدلی به ویژه در جدایی از راه دور بسیار مهم است.

البته، این خطر هم وجود دارد که با همدلی بیش از حد به طرف مقابل اجازه دهید که از نظر عاطفی شما را دست کاری کند.

چگونه از کسی که تازه با او نامزد نموده اید (آشنا شده اید) جدا شوید؟

گاهی اوقات روابط قبل از اینکه واقعاً آغاز شوند، خاتمه می یابند. در بسیاری از موارد، این امری طبیعی است، چون تفاوت های بنیادینی بین شما وجود دارد اما شنیدن این خبر برای طرف مقابل که فکر می نموده آینده ای در انتظار شما است، می تواند واقعاً سخت باشد.

1. این کار را در یک فضای عمومی انجام دهید

از آنجایی که سطح صمیمیت بین شما به احتمال زیاد از سطح قرار دیدار و معاشرت های غیررسمی فراتر نرفته است، شاید برترین راه برای اعلام جدایی این باشد که در یک فضای عمومی در خصوص آن صحبت کنید. قرار دیدار در یک کافی شاپ یا پیاده روی در یک پارک معمولاً می تواند روش خوبی برای این کار باشد، زیرا اعلام این مسأله زیاد طول نمی کشد و بهتر از این است که تمام شب را در یک رستوران گیر کنید.

شما باید به طرف مقابلتان صادقانه بگویید که چرا فکر می کنید اوضاع بین شما خوب پیش نمی رود، و در حالت ایدئال در ابتدای قرار دیدار باید این مسأله را به او بگویید. این کار باعث می گردد که زمان کافی برای صحبت کردن در خصوص ابعاد مختلف مسأله وجود داشته باشد.

2. جملاتتان را با عبارت تو آغاز نکنید

اینکه به کسی علاقه نداشته باشید، امری عادی است و ایرادی ندارد، اما همچنان باید هنگام جدا شدن از او کلمات خود را با دقت انتخاب کنید و احترام او را حفظ نکنید. از آنجایی که نمی خواهید بیش از حد به طرف مقابل آسیب برسانید، از آغاز کردن جملاتتان با عبارت تو یا شما اجتناب کنید.

این مسأله می تواند باعث گردد که فرد احساس کند مورد حمله قرار گرفته است حتی اگر قصد شما این نباشد یا اینکه حس کند سعی دارید بگویید مسئله ای در رفتار یا شخصیت او وجود دارد. درعوض، سعی کنید به جملات کلی تری بپردازید که تقصیر را متوجه موقعیت می نماید و کمتر قصور را به گردن کسی می اندازد.

3. به آرامی عقب نشینی کنید

از آنجایی که به تازگی با طرف مقابل آشنا شده اید و رابطه شما شامل ابعاد عاطفی و احساسی نیست، می توانید بدون درگیر شدن زیاد با رابطه به طرف مقابل به طور غیرمستقیم این پیام را برسانید که واقعاً به این رابطه علاقه ندارید و اجازه دهید همه چیز به خودی خود حل گردد.

شما می توانید این کار را با پاسخ ندادن به تمام پیام های آن ها انجام دهید، یا عدم مشارکت فعال در تبادل نظرها، یا رها کردن پیام ها در حالت خواندن. بعلاوه، برای دیدار با آن ها به این زودی ها برنامه ریزی نکنید و مدام قرارتان را به تعویق بیندازید.

اگر طرف مقابلتان از نظر احساسی به میزان کافی باهوش باشد، متوجه می گردد که شما علاقه ای به او ندارید و کمتر با شما ارتباط برقرار می نماید.

این یک تاکتیک است که می تواند برای روابط زناشویی و انواع دیگر رابطه هم مؤثر باشد.

نکته خاتمهی

همان طور که می بینید، خاتمه دادن به هیچ رابطه ای غیرممکن نیست، به شرط اینکه بدانید چگونه این کار را به درستی انجام دهید. مهم ترین چیزی که در این مواقع باید به خاطر بسپارید این است که شخصی که با او قطع رابطه می کنید کسی است که هنوز سزاوار محبت و احترام است. این موقعیت ها برای هیچ یک از طرفین خوشایند نیست، اما هیچ دلیلی وجود ندارد که آن ها را بیش ازحد به درازا بکشید و خودتان را عذاب دهید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک کارشناس مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: 2Date4Love

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 تیر 1401 بروزرسانی: 14 تیر 1401 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 2168

به "آداب جدایی؛ چگونه انواع روابط عاطفی را به روشی سالم سرانجام دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آداب جدایی؛ چگونه انواع روابط عاطفی را به روشی سالم سرانجام دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید