گوشت مرغ چگونه گران شد؟، شرایط فراوری گوشت مرغ در مرغداری ها

به گزارش تور هند ارزان، راستی چه رازی است در پشت صحنه بازار مرغ و افزایش قیمت آن؟ بهتر است به جای اینکه دنبال کشف این معما روی تابلوی مرغ فروشی ها باشیم، سراغ مرغداری ها برویم و ببینیم وضع فراوری گوشت مرغ چگونه است؟

گوشت مرغ چگونه گران شد؟، شرایط فراوری گوشت مرغ در مرغداری ها

به گزارش همشهری، ترازوی قضاوت می تواند آمار های رسمی باشد. پس دقت کنید. مرکز آمار ایران گزارشی از وضع کشتار طیور در فروردین سال جاری را منتشر نموده که نشان می دهد: وزن لاشه قابل مصرف انواع پرندگان کشتار شده در کشتارگاه های ایران به 143هزار و 370 تن رسیده و نسبت به فروردین سال گذشته 27درصد افت نموده است. این پایین ترین مقدار از مهرماه سال گذشته است. نکته مهم این است که وزن لاشه قابل مصرف مرغ و خروس 27درصد، بوقلمون 23درصد، بلدرچین 50درصد، شترمرغ 22درصد و دیگر پرندگان هم 7درصد کمتر شده است.

به بیان شفاف تر اینکه فراوری گوشت پرندگان در فروردین سال جاری افتی محسوس داشته به گونه ای که در همین فروردین سال جاری نسبت به اسفند سال گذشته مقدار گوشت و لاشه قابل مصرف مرغ و خروج 21درصد پایین آمده است.

با این حساب و کتاب، روشن است که مقدار سرمایه گذاری در فراوری گوشت پرندگان در فروردین سال جاری به شدت پایین آمده و به تناسب آن عرضه گوشت سفید هم کم شده و باعث رشد قیمت در بازار شده است. واضح است تا زمانی که سرمایه گذاری توجیه نداشته باشد، انتظار جهش فراوری را نمی توان داشت. حالا باید دید که رئیس جمهوری چه شخصی را برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی معرفی خواهد نمود و وزیر پیشنهادی چه راهکاری برای افزایش فراوری و سرمایه گذاری در مرغداری ها دارد و آیا او در کوتاه مدت دنبال تنظیم بازار با واردات گوشت مرغ خواهد بود یا مسیر مطمئنی را برای دسترسی مرغداران به نهاده ها پیدا خواهد نمود؟ فعلا که سیاست وزارت جهاد کشاورزی برخورد با فروشندگان گوشت مرغ است، اما روشن است که این سیاست در بلندمدت جواب نخواهد داد.

منبع: فرارو
انتشار: 2 خرداد 1402 بروزرسانی: 2 خرداد 1402 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 2333

به "گوشت مرغ چگونه گران شد؟، شرایط فراوری گوشت مرغ در مرغداری ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوشت مرغ چگونه گران شد؟، شرایط فراوری گوشت مرغ در مرغداری ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید