کرونا بلای جان ریه آدم ها، انسان علیه ریه زمین، حمله فیل سوار ها به فیلبند

به گزارش تور هند ارزان، جنگل خواری معضلی که این روز ها بیشتر از قبل بر جان طبیعت ایران افتاده و به نابودی منابع طبیعی مان سرعت بخشیده است.

کرونا بلای جان ریه آدم ها، انسان علیه ریه زمین، حمله فیل سوار ها به فیلبند

به گزارش خبرنگار، جنگل خواری معضلی که این روز ها همچون موریانه بر جان طبیعت افتاده که برای اثبات آن کافی است تا نگاهی به تاریخ گذشته ایران کنیم. از زمان باستان تا شروع قرن هجدهم، ایران دارای جنگل های بسیاری بوده است، به نوعی که وسعت جنگل های ایران در زمان هخامنشیان به بیش از 16 میلیون هکتار می رسید.

نابودی جنگل ها در سه قرن گذشته رکورد خود را زده است. روزانه چندین هکتار از جنگل های ایران از بین می رود، بدون اینکه توجهی به آن گردد. پیش بینی ها حاکی از آن است که در 40 سال آینده تمامی جنگل های ایران به کلی نابود خواهند شد.

انسان ها، پایین بودن سطح آگاهی عمومی، پسماندها، آتش سوزی، توسعه کشاورزی و دامپروری، گردشگری ناپایدار، بهره برداری بی رویه، زمین خواری، معدن کاوی، راه سازی، چرای بی رویه دام، مطالعه مالی و سد سازی از اصلی ترین عوامل نابودی جنگل ها هستند، اما چیزی که بیشتر از هر عامل دیگری به جنگل زدایی سرعت می دهد، انسان، زمین خواری، راه سازی و ساخت و ساز های بی رویه و غیرمجاز در جنگل است.

کیومرث کلانتری معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، با اشاره بر اینکه هشتم مرداد ماه به عنوان روز جنگل، رمز حیات نامگذاری شده است، اظهار کرد: جنگل ها منبعی برای تأمین آب هستند و تثبیت خاک را برای محیط زیست فراهم می نمایند.

او با بیان اینکه جنگل ها منابع طبیعی با توان تجدید پذیری هستند، اضافه نمود: اگر این توان را از جنگل ها بگیریم، آن ها دیگر تجدید پذیر نخواهند بود و در نهایت از بین خواهند رفت.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه ایران از نظر جنگل و آب فقیر است، گفت: بر اساس استاندار دهای محیط زیستی باید 25 درصد از مساحت کشور جنگل باشد که اکنون تنها 7.5 درصد آن جنگل است.

کلانتری با بیان اینکه کشور ما در منطقه ای نیمه خشک و خشک قرار گرفته است، مطرح کرد: جنگل های زاگرس ما ارزش مالی ندارند، بلکه ارزش اکولوژیکی دارند و وجود این جنگل ها برای حفظ محیط زیست لازم است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: متأسفانه جنگل های شمال کشور آسیب پذیر شدند و تأکید ما بر این است که کشور احتیاجمند این جنگل ها است که ما باید آن ها را حفظ و مدیریت کنیم.

او گفت: جنگل ها ارزشمندترین سرمایه ملی کشور هستند، همه از جمله مردم و مسئولان باید برای حفظ آن ها برنامه ریزی و کوشش نمایند. اگر جنگل های زاگرس نابود شوند، فرق کویر با زاگرس چه خواهد بود؟

کلانتری با بیان اینکه برنامه ریزی مسئولان باید به گونه ای باشد که باعث توسعه جنگل ها گردد نه نابودی آن ها، بیان نمود: متولی اصلی حفظ و نگهداری جنگل ها، سازمان جنگل ها است و محیط زیست تنها 44 درصد منطقه حفاظت شده جنگلی دارد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور توضیح داد: حفظ جنگل ها به برنامه ریزی بر اساس بهره برداری و توسعه پایدار احتیاج دارد و اهمیت نابودی جنگل ها فوق العاده بیشتر از این ها است، زیرا هیچ چیز نمی تواند جایگزین قطع حتی یک درخت باشد.

کلانتری اضافه نمود: جاده ها، خطوط انتقالی آب، برق و غیره نباید از جنگل ها عبور نمایند یا در صورت عبور کمترین عبور و آسیب را داشته باشند.

او درباره ساخت و ساز های غیرمجاز در جنگل ها گفت: اگر ساخت و ساز و یا تخریبی در مناطق حفاظت شده جنگلی محیط زیست باشد قطعا سازمان با آن برخورد خواهد نمود، اما برخورد با ساخت و ساز در سایر مناطق جنگلی بر عهده سازمان جنگل ها است.

علیرضا نصیری فر کارشناس و فعال محیط زیست در تبادل نظر با خبرنگار خبرنگاران، در این باره اظهار کرد: طبق آمار ها طی 6 ماه اخیر در دنیا نزدیک به 3 میلیون هکتار جنگل از بین رفته است.

او بیان نمود: جنگل زدایی یک عامل اصلی گرمایش دنیای است، به همین دلیل خطرات زیست محیطی را به همراه دارد.

این کارشناس گفت: جنگل زدایی بیشتر اوقات به دلیل استفاده یا فروش درختان قطع شده و ساخت و ساز صورت می گیرد و البته متأسفانه آتش سوزی جنگل ها که تابستان هر سال با آن رو به رو هستیم، نقش بسزایی در این مسأله دارد.

یکی از این جنگل ها و مراتع طبیعی که در مرز نابودی قرار گرفته است، طبیعت زیبای فیلبند است که این روز ها با ساخت و ساز های غیرمجاز طبیعت زیبا و بکر خود را از دست داده است.

فیلبند تنها یکی از روستا های جنگلی استان مازندران است، منطقه ای که تا چند سال پیش عکس هایش تنها مراتع سرسبزی را نشان می داد که در مه محو شده است و دیدنش هر فردی را متحیر می کرد. حال در این گزارش تصویری از چند سال گذشته و امروز این منطقه را مشاهده می کنید، منطقه ای که طبیعت بکر خود را به مرور زمان از دسته داده و اکنون تنها یک قابی پر از اندوه و سیمان و آهن از آن باقی مانده است.

جنگل فیلبند و طبیعت آن تنها یکی از جنگل های در حال نابودی است. به دلیل نبود نظارت کافی بر طبیعت این منطقه، جنگل های لخت و عریان جایگزین جنگل های سرسبز و دست نخورده شده اند.

مدت ها است که در تقویم، روز هشتم مرداد ماه به نام روز جنگل، رمز حیات نامیده شده و سوالی که ممکن است برای هر کسی ایجاد گردد این است که پس چه زمانی رمز نجات حیات این جنگل ها یافت می گردد تا دیگر شاهد این تراژدی و نابودی جنگل ها نباشیم؟

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 آبان 1399 بروزرسانی: 10 آبان 1399 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1313

به "کرونا بلای جان ریه آدم ها، انسان علیه ریه زمین، حمله فیل سوار ها به فیلبند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا بلای جان ریه آدم ها، انسان علیه ریه زمین، حمله فیل سوار ها به فیلبند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید