پولیتیکو: ترامپ از گذشته عبرت گرفت و از بروز فاجعه در منطقه جلوگیری کرد

به گزارش تور هند ارزان، تارنمای پولیتیکو گزارش داد: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از حادثه دهه 80 میلادی برای جلوگیری از بروز درگیری فاجعه بار در منطقه عبرت بگیرد.

پولیتیکو: ترامپ از گذشته عبرت گرفت و از بروز فاجعه در منطقه جلوگیری کرد

این تارنمای آمریکایی در گزارش روز گذشته (سه شنبه) خود به قلم استیون سیمون مدیر ارشد شورای امنیت ملی آمریکا در امور مبارزه با تروریسم و خاورمیانه و شمال آفریقا در دولت های بیل کلینتون و باراک اوباما روسای جمهور سابق آمریکا نوشت:

بحران کنونی در منطقه خلیج فارس سبب شده این بحران با حادثه سال 1964 در خلیج تونکین مقایسه گردد.

ناظران می گویند درست همان طوری که حمله ادعایی ویتنامی ها به ناو آمریکایی یو اس اس مادوکس به بهانه ای برای آمریکا برای شروع جنگ ویتنام تبدیل شد، حمله به تانکرها در تنگه هرمز می تواند آمریکا را گرفتار رویارویی و جنگ با ایران کند.

اما مقایسه بحران کنونی با آنچه که در خلیج فارس در اواخر دهه 80 میلادی رخ داد، بهتر است.

این رسانه با اشاره به رویارویی دریایی ایران و آمریکا در سال 1988 نوشت: تام کاتن سناتور جمهوریخواه آمریکایی در مصاحبه با برنامه فیس د نیشن رویارویی سال 1988 را به عنوان توجیهی برای اقدام دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای حمله به جمهوری اسلامی ایران عنوان نمود. اما مقایسه اتفاقات کنونی با جنگ نفتکش ها (در روزهای سرانجامی جنگ ایران و عراق) توجیهی غلط است. آنچه که در حادثه این سال اهمیت دارد حفظ خویشتن داری و مدیریت دقیق عملیات نظامی از سوی شورای امنیت ملی آمریکا برای جلوگیری از خارج شدن اوضاع از کنترل بود.

نویسنده مدعی شد، واکنش دولت رونالد ریگان در این رویارویی محتاطانه بود و با وجود موضع مقابله جویانه علنی خود با ایران کوشش کرد از خطر تشدید وخامت اوضاع جلوگیری کند.

در ادامه این مطلب آمده است: ژنرال فرانک مک کنزی فرمانده ستاد مرکزی آمریکا تایید نموده که اختیارات عملیاتی زیادی در منطقه ای بسیار بی ثبات داشته است.

وی مه گذشته تایید کرد که به ناوگروه ضربت یو اس اس آبراهام لینکلن و بمب افکن های بی 52 با استفاده از اختیارات خود دستور داده به خلیج فارس اعزام شوند. با توجه به خطرات احتمالی، چنین اعزام هایی باید با هماهنگی شورای امنیت ملی آمریکا صورت می گرفت.

قیاس بین اوضاع کنونی و اتفاقات دهه 80 میلادی روشن است. اما به دلایلی باید به این موضوع فکر کرد که دولت ترامپ تا چه اندازه از ریگان درس عبرت خواهد گرفت.

اکنون ما رئیس جمهور دیگری داریم که مواضع سختگیرانه ای دارد اما تمایلی به استفاده از نیروی نظامی ندارد. اما مشاوران او علاقه مند هستند که ریسک (خطر) نمایند.

نویسنده با اشاره به سرپرستی موقت پاتریک شانون در وزارت دفاع اظهار داشت: گذشته از این، آمریکا هنوز وزیر دفاع دائمی ندارد چه برسد به اینکه وزیر دفاعی داشته باشد که این اطمینان را ایجاد کند که فرماندهان نظامی اقدام خطرناکی را بکار نمی بندند. مک کنزی گفته که می خواهد قدرت بازدارندگی نظامی آمریکا را به نمایش بگذارد، بدون اینکه اقدام تحریک آمیزی را انجام دهد اما مشکل این است که هزینه هر گونه محاسبه غلط بسیار سنگین است.

نویسنده مدعی شد که مقایسه اتفاقات کنونی با جنگ نفتکش ها به عنوان الگویی برای آینده به دلیل دیگری غلط است.

در بین سالهای 1987 و 1988 ایران نمی توانست همزمان با جنگ عراق، وارد جنگ دیگری با آمریکا گردد.

اما در سال 2019 با وجودی که ایران تحت فشار مالی است اما درگیر جنگی فرسایشی نبوده و با توجه به پایبندی این کشور به توافق هسته ای سال 2015 حامیانی را در بین متحدان آمریکا دارد که خود آنها نیز هدف مضحکه واشنگتن گرفته اند.

ایران اکنون گزینه هایی را دارد که 30 سال پیش از آنها محروم بود، از جمله توان قدرت موشک بالستیک و قابلیت های جنگ سایبری و نیروهای نیابتی در منطقه.

بنابراین بعید است این کشور از مواضع خود عقب نشینی کند.

نویسنده در سرانجام نوشت: اکنون سووال این است که آیا دولت کنونی آمریکا از ریگان الگو خواهد گرفت و اقدام به خویشتنداری و جلوگیری از تنش خواهد نمود یا با انتخاب های آگاهانه، محاسبات غلط یا سوء مدیریت جنگ جدیدی را به راه خواهد انداخت که سرانجام آن قابل پیش بینی نیست.

منبع: انتخاب
انتشار: 23 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 656

به "پولیتیکو: ترامپ از گذشته عبرت گرفت و از بروز فاجعه در منطقه جلوگیری کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پولیتیکو: ترامپ از گذشته عبرت گرفت و از بروز فاجعه در منطقه جلوگیری کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید