هشدار مدیر اسبق جاسوسی انگلیس درباره تجارت گوگل و فیسبوک با اطلاعات شخصی
به گزارش تور هند ارزان، مدیر پیشین ستاد ارتباطات دولتی انگلیس (GCHQ) که یک سازمان اطلاعاتی و مسوول عملیات شنود الکترونیک در این کشور است، درباره حجم عظیم اطلاعات شخصی که در اختیار گوگل، فیسبوک و توئیتر می باشد، هشدار داد.
برای دیدن بریتانیای کبیر با تور انگلیس ارزان همراه باشید.
به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، مدیر پیشین ستاد ارتباطات دولتی انگلیس (GCHQ) که یک سازمان اطلاعاتی و امنیتی و مسوول عملیات شنود الکترونیک برای دولت و نیروهای مسلح انگلیس است، به سوءاستفاده های احتمالی شرکت های اینترنتی از قبیل گوگل، توئیتر و فیسبوک از اطلاعات شخصی کاربران و تاثیرات آنها بر انتخابات ها هشداری جدید داده است.
به نوشته روزنامه دیلی میل، دیوید اوماند رئیس ستاد ارتباطات دولتی انگلیس (GCHQ) در سال های 1996 تا 1997 در جریان فستیوال ادبیات چلنتهام در شهر چلنتهام انگلیس درباره اطلاعات شخصی فراوانی که گوگل، توئیتر و فیسبوک در اختیار دارند و استفاده از این اطلاعات برای کسب درآمد ابراز نگرانی کرد.
رئیس پیشین یکی از نهادهای اصلی جاسوسی و شنود الکترونیک در انگلیس معتقد است که گوگل و فیسبوک بسیار بیشتر از آنچه که سازمان اطلاعات داخلی انگلیس (MI5)درباره افراد اطلاعات کسب کند، اطلاعات در اختیار دارند.
اوماند که در برنامه این فستیوال با مجری گریریچارد آلدریچ یک کارشناس امنیت بین المللی شرکت نموده بود، هشدار داد، در دنیای امروز از اطلاعات شخصی افراد جهت کسب درآمد و به عنوان خوراک برای کارزارهای انتخاباتی استفاده می گردد.
رئیس پیشین ستاد ارتباطات دولتی انگلیس (GCHQ) گفت: این موضوع واقعا خطرناک است و تهدیدی بزرگ برای دموکراسی است و غیرقابل کنترل شده است.
وی با هشدار درباره حجم عظیم اطلاعات شخصی در اختیار شرکت های گوگل، فیسبوک و توییتر گفت: طی چندین سال اخیر، افشاگری بزرگ درباره سازمان های اطلاعاتی دولتی نبوده است بلکه (افشاگری درباره) بخش خصوصی بوده است.
دیوید اوماند رئیس سابق ستاد ارتباطات دولتی انگلیس
اوماند اضافه کرد: این یک واقعیت است که شرکت های اینترنتی بیشتر از آنچه که هر نهاد اطلاعاتی می توانند و یا باید درباره من، شما یا همه افراد حاضر در این جلسه اطلاعات داشته باشند، اطلاعات دارند.
این مقام سابق اطلاعاتی انگلیس در اثبات سخنان خود به رسوایی سوءاستفاده شرکت کمبریج آنالیتیکا از اطلاعات خصوصی 87 میلیون کاربر فیسبوک در جریان انتخابات سال 2016 ریاست جمهوری آمریکا اشاره نمود.
مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک، فروردین ماه سال گذشته به دنبال رسوایی ها در زمینه حفظ حریم شخصی کاربران مجبور به حضور در جلسه استماع کنگره آمریکا شده بود (جزئیات بیشتر).
رسانه هایی از قبیل نیویورک تایمز در مارس 2018 گزارش دادند که کمبریج آنالیتیکا بدون اجازه از اطلاعات شخصی آنلاینی که برای اهداف آکادمیک جمع آوری شده بوده در کارزارهای سیاسی اش استفاده نموده است.
این موضوع، نخستین بار توسط کریستوفر وایلی، یکی از کارکنان پیشین این شرکت مطرح شد. طبق گزارش ها، کمبریج آنالیتیکا از این اطلاعات برای تاثیرگذاشتن بر مبارزات انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا 2016 به نفع دونالد ترامپ استفاده کرد.
اوماند با اشاره به این موضوع گفت: این مساله نشان می دهد که چطور از داده های اطلاعات شخصیمان کسب درآمد می گردد؛ داده هایی که ما آزادانه در ازای اینترنت مجانی و برای استفاده و همچنین جستجو و کارهایی از این دست آنها را (در اختیار گوگل، فیسبوک، توئیتر و ...) قرار می دهیم.
به گفته او این اطلاعات، خوراکی برای کارزار سیاسی است و طبق آن یک حزب سیاسی می تواند پیغام های متفائتی به گروه های متفاوتی از مردم ارائه دهد چرا که (آن حزب) از قبل از اولویت های سیاسی احتمالی افراد آگاه است.
این انگلیسی 72 ساله و رئیس پیشین ستاد ارتباطات دولتی انگلیس به اقدامات اخیر مجلس این کشور درباره فعالیت های جاسوسی و شنود این ستاد اشاره نمود و آنها را مثبت خواند. به گفته او مجلس، ستاد ارتباطات دولتی را مجبور کرد که علنا به هک کردن رایانه های مجرمان و تروریست های سایبری اذعان کند.
م
منبع: خبرگزاری فارس