علی نژاد: سلطانی فر به خاطر منافع مردم و فوتبال گذشت کرد، فرایند اصلاح اساسنامه حاصل کار تیمی است

به گزارش تور هند ارزان، معاون توسعه ورزش قهرمانی حرفه ای وزارت ورزش گفت: سلطانی فر برخلاف بسیاری از مسئولان ورزش در گذشته، به خاطر منافع فوتبال از حضور خود در مجمع فدراسیون گذشت کرد.

علی نژاد: سلطانی فر به خاطر منافع مردم و فوتبال گذشت کرد، فرایند اصلاح اساسنامه حاصل کار تیمی است

به گزارش گروه ورزشی خبرنگاران، مهدی علی نژاد معاون توسعه ورزش قهرمانی حرفه ای وزارت ورزش با تاکید براینکه گذشت وزیر باید در تاریخ فوتبال ثبت گردد، گفت: سلطانی فر برخلاف بسیاری از مسئولان ورزش در گذشته، به خاطر منافع فوتبال از حضور خود در مجمع فدراسیون فوتبال گذشت کرد.

علی نژاد فرایند تایید اساسنامه فدراسیون فوتبال در مجمع عمومی این فدراسیون را طولانی توصیف کرد که از خردادماه سال پیش آغاز شده بود و می بایست با قواعد بین المللی تنظیم و مطابقت پیدا می کرد.

او در این باره شرح داد: آذرماه سال پیش مهدی تاج کناره گیری کرد و هیئت رئیسه تصمیم گرفت اواسط اسفندماه انتخابات را برگزار کند، به این ترتیب همه شرایط برای برگزاری انتخابات فراهم شده بود.

او ادامه داد: در فاصله دو هفته به انتخابات، فیفا برگزاری انتخابات را منوط به اصلاح اساسنامه کرد، این در حالی بود که این فرایند از خردادماه سال گذشته آغاز شده بود، گروهی از فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا نقطه نظراتشان را بیان نموده بودند که پس از مدتی مسکوت گذاشته شد.

علی نژاد با اشاره به اهمیت فدراسیون فوتبال برای ورزش کشور اعلام نمود: به همین دلیل در قالب همکاری نزدیک با این فدراسیون، کوشش شد فیفا برای برگزاری انتخابات متقاعد گردد تا فدراسیون جدید، اصلاح اساسنامه را در دستور کار قرار دهد، اما فیفا نپذیرفت و انتخابات ملغی شد.

او در ادامه شرح داد: از همان ابتدای اصلاح اساسنامه، چند موضوع مدنظر فیفا بود که مورد تاکید فدراسیون و وزارت هم قرار داشت، بنابراین کوشش شد، موارد اصلاح گردد.

علی نژاد گفت: در این راستا تصمیم گرفته شد، شرایطی ایجاد گردد که کمیته های انضباطی، حسابرسی و... توسط مجمع تایید نهایی شوند.

او توضیح داد: مورد دیگر، ایجاد شرایط مناسب برای کاندیدا های بیشتر برای پست های ریاست و هیئت رئیسه بود. به این ترتیب اعلام حمایت برای ریاست از 10 تاییدیه به 5 تاییدیه تقلیل داده شد یا از 5 تاییدیه برای کاندیدای اعضای هیئت رئیسه به دو اعلام حمایت رسید، بنابراین فرایندی ایجاد شد که صلاحیت تعداد بیشتری برای کاندیدا شدن تایید گردد.

او ادامه داد: در عین حال حضور در تیم های ملی فوتبال به عنوان بازیکن و مربی هم معادل قرار دادیم تا زمینه حضور بیشتر اهالی فوتبال در انتخابات فراهم گردد.

علی نژاد به نکات مد نظر فیفا و ورزش ایران در مورد تاکید فدراسیون جهانی فوتبال، مبنی بر صاحب رای نبودن وزیر ورزش و معاون وزیر ورزش اشاره نمود و گفت: عموما دولت ها این مورد را نمی پذیرند، وقتی به سابقه تاریخی این موضوع نگاه می کنیم، مسئولان اسبق سازمان تربیت بدنی و وزارت ورزش همواره علاقمند بودند که نقش خود را در اداره فدراسیون فوتبال حفظ نمایند.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای اضافه نمود:، اما این بار، نظر سلطانی فر این بود که پافشاری به حضور وزیر و معاون به عنوان صاحب رای، می تواند منجر به عدم تایید اساسنامه و ایجاد کمیته انتقالی و حتی تعلیق فدراسیون گردد.

وی تاکید نمود: با توجه به فهم بین المللی وزیر ورزش و جوانان، او نظر فیفا را به خاطر حفظ منافع ملی پذیرفت که نقش وزارت ورزش در اداره فوتبال به عنوان عضو صاحب رای، کمتر گردد.

او در ادامه با بیان اینکه این تصمیم سلطانی فر باید در تاریخ فوتبال ثبت گردد گفت: او برخلاف بسیاری از مسئوولان ورزش در گذشته، نقش خود را به خاطر منافع مردم و فوتبال کمرنگ و از منافع خود گذشت.

علی نژاد یکی دیگر از مناقشات فیفا در مورد اساسنامه فدراسیون فوتبال را تاکید بر غیر دولتی بودن این موسسه دانست و شرح داد: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، فدراسیون ها نهاد عمومی غیر دولتی هستند، بدیهی است مقررات بین المللی تا جایی قابل پذیرش است که مغایرتی با قوانین داخلی نداشته باشد، از طرفی سلطانی فر جایی که لازم بود از خودگذشتگی کرد.

او این نکته را متذکر شد که سلطانی فر و فدراسیون فوتبال تاکید داشتند که کاری بر خلاف قوانین کشور انجام نخواهند داد. به این ترتیب مذاکرات سخت و فشرده، اما مفید با کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا انجام شد تا بالاخره این جلسات به فهم مشترک رسید.

علی نژاد گفت: به این ترتیب با تعریفی که انجام شد، فدراسیون فوتبال، موسسه ای با شخصیت حقوقی مستقل است که بر اساس قوانین جمهوری اسلامی فعالیت می نماید و در واقع نهاد عمومی غیر دولتی است.

علی نژاد همچنین شرح داد: فیفا نیز فرصت داد که یکسال بعد از انتخابات، لایحه ای در دولت مطرح و سپس به مجلس به تقدیم گردد که فدراسیون فوتبال در قانون به یک موسسه غیر دولتی و غیر انتفاعی تبدیل گردد.

او تاکید نمود: هدف وزارت ورزش و جوانان، دولت و در نهایت با همکاری نمایندگان مجلس این است که برای منافع فوتبال تصمیم درست اتخاذ گردد. در واقع آنجا که بحث قانون بود فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش مشترکا ایستادگی کردند تا این اساسنامه سندی برای توسعه فوتبال ایران باشد.

مهدی علی نژاد در ادامه یکی از شاخصه های اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال را افزایش تعداد نفرات اعضای مجمع اعلام نمود و گفت: اعضای مجمع از 75 به 89 نفر رسید و آن هایی که اضافه شدند مستقیم به عنوان بازیکن، مربی و داور در فوتبال حضور دارند و فرصت جدیدی در اختیار اهالی فوتبال نهاده شد.

معاون وزیر ورزش و جوانان شرح داد: تهیه نمایندگان اساسنامه زمینه مشارکت فوتبالی ها را فراهم کردند. این مترقی ترین رفتاری بود که وزیر وزارتخانه و فدراسیون می توانست انجام دهد.

او ادامه داد: امروز مجمع فدراسیون فوتبال شاهد یک روز تاریخی بود، اساسنامه به تایید مجمع رسید و مطمئن هستم که این اساسنامه سال های سال مَی تواند برای فوتبال منشأ خیر و برکت باشد.

علی نژاد توضیح داد: حالا نوبت اهالی فوتبال است که دقت نمایند چه نامزد هایی را برای انتخابات برمی گزینند و به چه کسانی رای می دهند و آن ها باید آینده فوتبال را بسازند و بعد هم باید در مقابل آن ها جوابگو باشند.

علی نژاد مراحل و فرایند اصلاح اساسنامه را حاصل کار تیمی دانست و با تشکر از همه کسانی که در آن نقش داشتند گفت: این تیم مذاکره نماینده، کارش را برای اصلاح اساسنامه خیلی حرفه ای انجام داد و قطعا این اقدام در تاریخ ورزش و فوتبال کشور باقی خواهد ماند.

او توضیح داد: تشکیلات فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش در کنار هم با همکاری و یاری فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا دستاورد تاریخی را به ارمغان آوردند.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای گفت: قریب به 9 ماه انتقاد های بسیاری به فدراسیون فوتبال شد، سپس وزارت ورزش مورد نقد نهاده شد که در واقع فدراسیون و وزارت ورزش مظلوم واقع شدند.

معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: با وجود اینکه فدراسیون فوتبال با سرپرست مدیریت می گردد با اصلاح اساسنامه و تایید مجمع علی رغم کارشکنی هایی که انجام شد، این دوران به عنوان دورانی درخشان و تایید اساسنامه به سندی برای توسعه فوتبال تبدیل شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 دی 1399 بروزرسانی: 10 دی 1399 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1441

به "علی نژاد: سلطانی فر به خاطر منافع مردم و فوتبال گذشت کرد، فرایند اصلاح اساسنامه حاصل کار تیمی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علی نژاد: سلطانی فر به خاطر منافع مردم و فوتبال گذشت کرد، فرایند اصلاح اساسنامه حاصل کار تیمی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید