سوغات عشق آباد، یادگاری از جاده ابریشم

به گزارش تور هند ارزان، عشق آباد، مرکز ترکمنستان، شهری تاریخی و دیدنی است که سوغات و صنایع دستی متنوعی دارد؛ از ابریشم های دست بافت گرفته تا زیورآلات سنتی.

سوغات عشق آباد، یادگاری از جاده ابریشم

عشق آباد مرکز کشور ترکمنستان است و در نزدیکی مرز این کشور با ایران قرار گرفته است و مرکز سیاسی ترکمنستان است.

عشق آباد به لطف ساختمان هایی با معماری زیبا، موزه های متعدد، طبیعت زیبا و بکر و... یک مقصد عالی برای گردشگری به شمار میرود.

عشق آباد، شهری قدیمی است که سابقه ای طولانی در تولید انواع صنایع دستی دارد. این شهر روز به روز در حال مشهورتر شدن است و در سال های اخیر، گردشگری در این شهر، رونق گرفته است.

به همین دلیل در بازارها و فروشگاه های سراسر شهر، به راحتی می توانید انواع سوغات و صنایع دستی آن را پیدا کنید.

در ادامه تعدادی از مهم ترین سوغاتی های عشق آباد را معرفی می کنیم که می توانید برای عزیزان خود به عنوان یادگار سفر خریداری کنید.

پارچه های دست بافت Keteni

ترکمنستان، زادگاه نوعی پارچه ابریشمی دست بافت به نام Keteni است. در ترکمنستان، چندین قرن است که پرورش کرم ابریشم و تهیه ابریشم رواج دارد. پارچه های دست بافت به خاطر دوامی که دارند در سراسر دنیا، طرفداران زیادی دارند. ویژگی خاص این پارچه ها، رنگ های خاص و متمایز آنها است. لباس هایی که از این پارچه تهیه می شوند، هنوز هم به عنوان لباس سنتی از طریق عروس ها در مراسم ازدواج مورد استفاده قرار می گیرند.

هنوز هم تهیه Keteni در ترکمنستان رواج دارد. تهیه کردن آنها، درست مثل هر کار دست بافت دیگر، بسیار زمان بر است. هنرمندان و استادان این رشته، هنوز از ابزارهای سنتی برای کار خود استفاده می کنند.

فرش

ترکمنستان را در سراسر دنیا، به فر های دستبافت شگفت انگزیش می شناسند. فرش دستبافت، یکی از صنایع دستی مشهور و نمادین مردم ترکمن است. در ترکمنستان، هر قوم و قبیله ای، تزیینات خاص خود را دارد و فرش برای آنها بسیار حائز اهمیت است تا حدی که پرچم ملی این کشور، با نقش ونگار فرش تزیین شده است.

علاوه بر طرح های هندسی و ساده، فرش های ترکمن طرح های متنوعی مثل انواع حیوانات از جمله پرنده و شتر و اسب و گل و گیاه دارند. طرح فرش ها پر از راز نهفته است.

هر کدام از المان های آن، معنای خاصی دارد. فرش های دست بافت به معنای واقعی کلمه، یک اثر هنری کم نظیر هستند که البته قیمت های بالایی دارند ولی بدون شک، این همه هنر و صبر و سلیقه، ارزش هزینه کردن دارد.

کلاه خز

اگر بودجه کافی برای خرید فرش ندارید، می توانید سوغاتی های ارزان تر خریداری کنید. مثلا کلاه های خز سنتی که مخصوص منطقه ترکمنستان است و Telpek نام دارد. این کلاه ها را با پشم سفید گوسفند تهیه می کنند. نوعی کلاه بره سنتی هم در ترکمنستان رواج دارد که آنها را هم می توانید به عنوان سوغات، خریداری کنید. مدل ترکمنی این کلاه ها فقط در ترکمنستان پیدا می شود.

ساز بادی Djul-djul

اگر دنبال یک سوغاتی خاص هستید، این ساز را خریداری کنید. این ساز، نوعی ساز بادی ساخته شده از سرامیک است که فضای بیرونی آن را با نقش و نگارهای رنارنگ تزیین می کنند. معمولا به شکل حیوانات کوچک طراحی و تزیین می شود. این ساز سنتی در بازارها پیدا می شود و این روزها که بیشتر کشورها در تلاش هستند تا سنت های خود را حفظ کنند، این ساز بیشتر از قبل در دسترس قرار گرفته است. این ساز، صدایی بسیار گوش نواز دارد که شبیه به آواز پرندگان است.

زیورآلات سنتی

یکی از سوغاتی هایی که در بازارچه های ترکمنستان خواهید دید، زیورآلات سنتی است. زنان ترکمن معمولا زیورآلات بزرگ و سنگین استفاده می کنند که دارای طرح ها و نقاشی های سنتی است. این زیورآلات سنتی در زمان های قدیم، نشان افتخار و استقلال زنان ترکمن بوده است. طرح و نقش این زیورآلات بسیار متنوع است و حتما مدلی که بپسندید در بین آنها پیدا می شود.

منبع: کجارو / silkroadexplore.com
انتشار: 14 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1401 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 2117

به "سوغات عشق آباد، یادگاری از جاده ابریشم" امتیاز دهید

1 کاربر به "سوغات عشق آباد، یادگاری از جاده ابریشم" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغات عشق آباد، یادگاری از جاده ابریشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید