زنان و مردان چقدر باید ویتامین A مصرف کنند؟

به گزارش تور هند ارزان، مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین A برای سلامتی بسیار مهم است، به طوری که بسیاری از فرآیند های بیولوژیکی مهم مانند بینایی، ایمنی و رشد جنین با وجود آن صورت می گیرند.

زنان و مردان چقدر باید ویتامین A مصرف کنند؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران، میانه نیاز روزانه به ویتامین A برای زنان 700 میکروگرم و برای مردان 850 میکروگرم است. منابع غذایی ویتامین A هویج، سیب زمینی شیرین، کدو تنبل، فلفل قرمز، کلم پیچ، اسفناج و کاهو و همچنین هندوانه، طالبی، زردآلو و انبه هستند.

1- ویتامین آ برای فعالیت سیستم بینانی مورد نیاز است، در چشم ها شکلی از ویتامین A وجود دارد که به آن رتینال گفته می شود با پروتئینی به نام آپسین ترکیب می شود.

وظیفه این پروتئین جذب نور و تشخیص رنگ ها و بهبود دید در شب و محیط های تاریک است. به همین جهت کمبود ویتامین آ باعث بروز مشکلاتی در بینایی می شود. مشکلاتی از قبیل تاری دید، شب کوری، دوبینی، آب مروارید همگی می توانند ارتباطی با کمبود ویتامین A داشته باشند.

2. شکلی دیگر از ویتامین A که به آن رتینوئیک اسید گفته می شود، محرک رشد سلول های بدن است؛ نقشی مشابه با هورمون رشد، به همین جهت کمبود ویتامین آ در کودکی و نوجوانی باعث اختلال در رشد می شود.

3. ویتامین A برای ترشح مخاط از طریق سلول های پوست مورد نیاز است و کمبود آن باعث مشکلاتی از قبیل خشکی پوست، اگزما، التهاب و ... می شود.

4. بدن از ویتامین A برای متابولیزم چربی ها و تبدیل آن ها به انرژی استفاده می کند، اشخاصی که دچار کمبود ویتامین آ بوده، بدنشان در جذب و متابولیزم چربی ها دچار اختلال می شود و از علائم آن می توان به کمبود شدید وزن اشاره کرد. البته لاغری و کمبود وزن صرفا به دلیل کمبود ویتامین آ نیست.

5. بسکمک از هورمون ها که ساختار آن ها از کلسترول و چربی هاست با کمک ویتامین آ ساخته می شوند، از جمله می توان به هورمون های ترشح شونده از طریق غدد فوق کلیوی اشاره کرد.

6.هورمون هایی از قبیل تستوسترون، آندروسترون، آدرنالین و ... از طریق غدد فوق کلیوی ترشح و وظایف بسیار مهمی از قبیل تولید انرژی، افزایش قند خونی و ده ها وظیفه دیگر ایفا می کنند.

ویتامین A همراه با ویتامین ث، عنصر روی و سایر مواد مغذی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با عوامل بیماری زا از قبیل ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها می شوند.

7. بدن از ویتامین A همراه با سایر مواد مغذی از قبیل ویتامین E و چربی های مفید امگا 3 برای کاهش و رفع التهاب در اندام ها و بافت ها استفاده می کند. به همین جهت اشخاصی که به بیماری های التهابی مبتلا هستند، نیاز بیشتری به مصرف این مواد مغذی دارند.

8. ویتامین آ به متابولیزم آهن و استفاده بهینه از آن به منظور تولید گلبول های قرمز و هموگلوبین کمک می کند، مشکلاتی از قبیل کم خونی و یا انباشته شدن آهن در کبد و سایر اندام ها بر اثر کمبود شدید ویتامین A به وجود می آیند.

منبع: فرارو
انتشار: 19 آذر 1400 بروزرسانی: 19 آذر 1400 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1971

به "زنان و مردان چقدر باید ویتامین A مصرف کنند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنان و مردان چقدر باید ویتامین A مصرف کنند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید