خواب کم یا زیاد موجب بیماری می گردد

به گزارش تور هند ارزان، دانشمندان دانشگاه برگن نروژ داده های یک هزار و 848 بیمار حاضر در اتاق انتظار های سراسر این کشور را آنالیز کردند. آن ها به این افراد پرسشنامه ای دادند و در آن، درباره عادات خواب و اینکه آیا ظرف سه ماه گذشته بیمار شده اند یا به مصرف آنتی بیوتیک احتیاج داشته اند، سوال هایی پرسیدند.

خواب کم یا زیاد موجب بیماری می گردد

در میان این افراد، آن هایی که بیش از 9 ساعت خوابیده بودند، 44 درصد بیشتر احتمال ابتلا به بیماری را گزارش کردند و آن هایی که کمتر از شش ساعت خواب شبانه داشتند یا به بی خوابی مزمن دچار بودند، برای مبارزه با بیماری 27 درصد بیشتر به آنتی بیوتیک احتیاج داشتند.

دکتر اینگه بورگ فورتون، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: احتمال بالاتر ابتلا به بیماری در کسانی که خواب کوتاه تر یا طولانی تر داشتند، چندان تعجب آور نیست؛ چون می دانیم که ابتلا به بیماری به کم خوابی یا پرخوابی منجر می گردد. اما احتمال بالاتر بیماری بین افراد مبتلا به اختلال بی خوابی مزمن نشان می دهد که کم خوابی فرد را مستعد ابتلا به بیماری می نماید.

مطالعات متعدد ثابت نموده اند که خواب شبانه خوب تاثیر مثبتی روی سلامتی دارد و بسته نشدن کامل چشم هنگام خواب بر سلامت جسمی و روحی به شدت تاثیر منفی می گذارد.

به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده آمریکا، هر بزرگسال باید شبی هفت ساعت بخوابد، اما گویا بسیاری از آمریکایی ها این را نمی دانند یا اگر بدانند با روش زندگی شان سازگار نیست.

مطالعه نو دیگری نیز نشان داد که محرومیت از خواب به پیری مشهود مخ بزرگ ترین بخش مغز منجر می گردد.

مطالعه ای که در نشریه علوم اعصاب (Journal of Neuroscience) منتشر شد، نشان داد که یک شب کم خوابی تغییراتی قابل توجه در ساختار مغز پدید می آورد و در بعضی موارد باعث می گردد یک تا دو سال پیرتر گردد.

سایر مطالعات نیز نشان می دهد که خواب بیش از میزان توصیه شده به بروز مشکلاتی برای سلامتی و حتی مرگ زودهنگام منجر می گردد. مطالعه ای که در نشریه قلب اروپایی (European Heart) منتشر شد، نشان داد چنانچه فقط دو ساعت بیشتر از شش تا هشت ساعت توصیه شده بخوابیم، احتمال نارسایی قلبی یا سکته تا 41 درصد افزایش می یابد.

بسیاری از آمریکایی ها مشکل خواب دارند و تقریبا نیمی از بزرگسالان آمریکایی می گویند که به علت کم خوابی ناشی از رفت وآمد های کاری و برنامه های آخرهفته دچار پرواززدگی اجتماعی می شوند.

دکتر فورتون گفت: افزایش آگاهی از اهمیت خواب نه تنها برای رفاه عمومی و سلامت بیماران، بلکه برای سلامت پزشکان نیز مفید است.

منبع: نیویورک تایمز

منبع: فرارو
انتشار: 15 اسفند 1401 بروزرسانی: 15 اسفند 1401 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 2303

به "خواب کم یا زیاد موجب بیماری می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواب کم یا زیاد موجب بیماری می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید