خبرنگاران مشترکان اصفهانی سرانه مصرف آب را 10 لیتر کاهش دهند

به گزارش تور هند ارزان، اصفهان - خبرنگاران - معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب اصفهان گفت: عبور از فصل گرم امسال بدون افت فشار یا قطعی آب نیازمند این است که مشترکان دست کم 10 لیتر از مصرف سرانه آب در شبانه روز را کم کنند.

خبرنگاران مشترکان اصفهانی سرانه مصرف آب را 10 لیتر کاهش دهند

ناصر اکبری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: آبفا استان اصفهان یک میلیون و 180 هزار مشترک دارد که حدود 800 هزار مشترکان خانگی هستند که در صورتی که روزانه هر کدام 10 لیتر از مصرف خود بکاهند روزانه هشت میلیون لیتر از منابع آبی کم نخواهد شد که رقم چشمگیری است.

وی افزود: مصرف آب از آغاز سال تا به امروز نسبت به مدت مشابه سال قبل بطور متوسط 18 درصد بیشتر شده و دلیل این امر شیوع ویروس کرونا و تاکید مسئولان درمانی بر شستشوی بیشتر دست ها و رعایت افزون تر مسائل بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری است.

اکبری افزود: سرانه مصرف در استان اصفهان در سال گذشته 149 لیتر در شبانه روز بود که سال جاری افزایش داشته و کاهش دست کم 10 لیتر از این رقم برای سال جاری ضروری و لازم است.

معاون بهره برداری شرکت آبفا اصفهان ادامه داد: این میزان افزایش در حالی ثبت شده که روزهای گرم هنوز آغاز نشده که بطور قطع در ماه های آینده درجه حرارت بیشتر و استفاده از آب بویژه در کولرها تاثیر قابل توجهی بر آمار و ارقام مصرف خواهد داشت.

وی افزود: با پیش بینی هواشناسی و حتی با تجربه ای که از سال های گذشته داریم، سال هایی که بهاری خنک دارد تابستانی گرمتر خواهد داشت و با توجه به اینکه بیماری کووید-19 همچنان وجود دارد افزایش قابل ملاحظه مصرف آب در ماه های پیش رو رخ خواهد داد.

اکبری شرح داد: بستن شیر آب در زمان شستشوی دست ها و ظروف و یا مسواک زدن کار سخت و پیچیده ای نیست و هر شخصی می تواند آن را انجام دهد اما با اینحال بسکمک آن را رعایت نمی کنند و همین امر سبب هدر رفت حجم قابل توجهی آب در طول روز می شود.

معاون بهره برداری شرکت آبفا اصفهان، نصب تجهیزات کاهنده مصرف آب در منازل را راهکاری دیگر برای مصرف بهینه مایه حیات برشمرد و گفت: انواع سردوش ها، شیرآلات اهرمی و یا با چشم الکترونیکی و لوازم دیگر 30 تا 60 درصد صرفه جویی را به همراه دارد و از مشترکان می خواهیم از این وسایل هم استفاده کنند.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از آب خاکستری در مصارف روزانه تاکید کرد: آب حاصل از شستشوی سبزیجات و حبوبات به شرط عدم استفاده از مواد شوینده براحتی برای آبکمک گلدان و باغچه مناسب است و در نگاه اول در یک خانه حجم زیادی نیست اما وقتی یک شهر یا یک استان همین موضوع ساده و به ظاهر کم اهمیت را رعایت کنند کمک بزرگی به حفظ منابع آبی خواهد بود.

بر اساس اعلام متولیان امر، مقدار بارش های سال جاری در سرشاخه های زاینده رود نسبت به مشابه سال قبل حدود 50 درصد کمتر شده است.

بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعداد کل مبتلایان بیماری کووید-19 در کشور به بیش از 106 هزارنفر و تعداد کل قربانیان آن به افزون بر 6 هزار و 500 نفر رسیده است.

کاهش چشمگیر منابع آبی و خشکی زاینده رود در برخی از ایام سال اکنون در صدر چالش های فراروی این استان نظیر آلودگی هوا، ترافیک، فرونشست زمین و زیست محیطی است که به تاکید کارشناسان و مسوولان امر باید برای برون رفت این معضل اساسی فراگیر برنامه ریزی علمی و عملی پایدار با اجرای طرح های تامین آب صورت گیرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 18 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1116

به "خبرنگاران مشترکان اصفهانی سرانه مصرف آب را 10 لیتر کاهش دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مشترکان اصفهانی سرانه مصرف آب را 10 لیتر کاهش دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید