خبرنگاران آمریکا به حکم دادگاه انگلیس علیه استرداد آسانژ اعتراض کرد

به گزارش تور هند ارزان، لندن - خبرنگاران - دولت آمریکا روز آدینه با ارائه دادخواست تازه ای، علیه رای دادگاه لندن در مخالفت با استرداد بنیان گذار سایت افشاگر ویکی لیکس ، به این کشور اعتراض کرد.

خبرنگاران آمریکا به حکم دادگاه انگلیس علیه استرداد آسانژ اعتراض کرد

به گزارش خبرنگاران، مارک رایموندی سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا با تائید این مطلب به خبرگزاری فرانسه گفت که دولت آمریکا همچنان به دنبال استرداد جولیان آسانژ است.

در همین حال نشریه گاردین انگلیس نوشت که رئیس جمهوری آمریکا با ارائه این دادخواست نشان داده که به دنبال محاکمه بنیان گذار سایت افشاگر ویکی لیکس به جرم افشای اسناد محرمانه پنتاگون در خصوص حمله به عراق و افغانستان است.

دولت آمریکا تا روز آدینه فرصت داشت تا علیه رای دادگاه لندن که با درنظر دریافت شرایط سلامتی آسانژ و احتمال خودکشی، او را از استرداد به آمریکا معاف کرد شکایت کند.

قاضی ونسا بریتسر 15 دی ماه گذشته با صدور حکمی ضمن مخالفت با استرداد آسانژ توضیح داد؛ اتهاماتی که آمریکا علیه وی وارد ساخته در انگلیس جرم شناخته می گردد و مدرکی برای اثبات این ادعا وجود ندارد که رئیس جمهوری آمریکا با آسانژ و ویکی لیکس خصومت دارد.

وی ادعا کرد که استرداد آسانژ با گذشت چندین سال از زمان محاکمه وی، ناعادلانه و ظالمانه نیست و این مساله مانعی برای امکان او در از دفاع خود ایجاد نکرد.

آسانژ 48 ساله از آوریل (فروردین) سال گذشته میلادی تا به امروز در زندان انگلیس تحت تدابیر امنیتی شدید بسر می برد. او در سال 2010 میلادی با استفاده از تارنمای ویکی لیکس، اسناد دیپلماتیک و نظامی طبقه بندی شده را درباره اقدامات آمریکا در بمباران عراق و افغانستان افشا کرد که برای دولت ایالات متحده شرم آور بود.

از آن موقع به بعد، آسانژ گرفتار پیگردهای قضایی بوده و اکنون با کوشش واشنگتن برای استرداد او از انگلیس به آمریکا روبه رو است.

اتهام او در آمریکا نقض قانون جاسوسی است که می تواند برایش 175 سال زندان حکم صادر گردد.

پدر آسانژ اخیرا در گفت و گو با نشریه ایندیپندنت انگلیس از شرایط هولناک پسرش در زندان پرده برداری کرد و گفت: او در سلولی به ابعاد 6 مترمربع زندانی است که دیوارهای آن از بتون و درِ آن از فولادی ساخته شده که وسط آن یک سوراخ است؛ تا نگهبان هر نیم ساعت از درون آن زندانیان را زیر نظر داشته باشد.

به گفته جان شیپتون، بعضی زندانیان بالغ بر 10 سال است که در این شرایط قرار دارند و مغز آن ها پوسیده و نابود شده است. به همین خاطر فقط فریاد می زنند تا پژواک صدای خود را بشنوند.

شیپتون می گوید: نگهبانان هم از آن جهت هر نیم ساعت یکبار از زندانیان سرکشی می نمایند که دست به خودکشی نزنند و به این وضع زجرآور ادامه دهند. وی بیان داشت: زبان از بیان این شرایط متعفن قاصر است. اما در کل شرایطی است که آسانژ در آن قرار گرفته است.

پیش تر گروهی از پزشکان و روانشناسان در نامه ای سرگشاده به دولت انگلیس نسبت به وضع سلامتی بنیان گذار سایت افشاگر ویکی لیکس ابراز نگرانی نموده و هشدار دادند که ممکن است او در زندان تلف گردد.

هفته گذشته هم 24 نهاد حقوق بشری از دولت بایدن خواستند تا از پیگیری این پرونده صرف نظر کند. آن ها در نامه ای سرگشاده با اشاره به اینکه خبرنگاران بنا به اقتضاء این حرفه ممکن است اسنادی را دریافت نمایند که از نظر دولت ها محرمانه تلقی می گردد تاکید کردند که شکایت از آسانژ پیشینه بدی را برای فعالان این حرفه به جا می گذارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 22 اسفند 1399 بروزرسانی: 22 اسفند 1399 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 1576

به "خبرنگاران آمریکا به حکم دادگاه انگلیس علیه استرداد آسانژ اعتراض کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آمریکا به حکم دادگاه انگلیس علیه استرداد آسانژ اعتراض کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید