دنیا خودرو؛ شاسی بلند اسپرت آئودی که به وانت تبدیل می گردد
به گزارش تور هند ارزان، این هفته در دنیا خودرو: کانسپت تازه آئودی که می توان آن را از یک شاسی بلند اسپرت به یک وانت تبدیل کرد، ماشینی که به مناسبت هفتاد و پنجمین سال فراوری اولین مدل پورشه ساخته شده، اطلاعات تازه پژو از نسل تازه مدل 3008 و تغییر ناگهانی در مدیریت بزرگ ترین خودروساز دنیا.
آئودی تازه ترین کانسپت از مجموعه ای را رونمایی کرد که تصویری از مدل های آینده این شرکت را نمایش می دهد. آئودی اکتیو اسفیر (Activesphere) یک شاسی بلند الکتریکی خودران است که به یک وانت تبدیل می گردد.
این چهارمین کانسپت آئودی است که ایده های کارخانه را برای دورانی نشان می دهد که ماشین ها خودران هستند.
خودروساز آلمانی پیش از این یک ماشین اسپرت، یک سدان لوکس و یک ون خانوادگی را در این مجموعه نمایش داده بود.
چراغ ها، جلوپنجره و فرم گلگیرهای عقب کانسپت در مدل های آینده آئودی دیده خواهد شد
کانسپت نو برای رانندگی آفرود طراحی شده است. ارتفاع ماشین را میتوان تا چهار سانتیمتر افزایش داد تا رانندگی در جاده های هموار راحت تر گردد. جلو آمدن سقف، باز شدن نیمی از صندوق عقب و بالا آمدن شیشه پشت صندلی عقب، اکتیو اسفیر را به یک وانت تبدیل می نماید.
وانت های الکتریکی در دو سال گذشته مخصوصا در آمریکا بسیار پرطرفدار و پرسود بوده اند و اکتیو اسفیر نشان می دهد آئودی هم به این بخش از بازار نگاهی دارد. بعلاوه ترکیب یک ماشین سدان و یک ماشین شاسی بلند فرم تازه ای است که به وسیله شرکت های خودروسازی معرفی شده تا جایگزینی برای ماشین های شاسی بلند باشد. سیتروئن، پژو و تویوتا مدل هایی با این فرم به بازار عرضه نموده اند و گفته می گردد فولکس واگن هم مدلی مشابه در دست ساخت دارد.
در حالت خودران فرمان و داشبورد آئودی اکتیو اسفیر در جلوی ماشین مخفی می گردد
کتیو اسفیر برای رانندگی خودران در سطح 4 طراحی شده است. در این سطح، ماشین در بیشتر مواقع نیازی به راننده ندارد. در حالت خودران فرمان با داشبورد در جلوی ماشین مخفی می گردد.
ماشین هیچ نمایشگری ندارد و همه اطلاعات به صورت واقعیت مجازی روی عینکی که راننده و سرنشینان به چشم می زنند، نمایش داده می گردد. این اطلاعات به صورت هولوگرام سه بعدی است و سرنشینان می توانند با حرکت دست خود بخش های مختلف را کنترل نمایند.
این ایده اگرچه بسیار از واقعیت دور است، اما نشان می دهد که خودروسازان استفاده از واقعیت مجازی را جدی گرفته اند. ب ام و هم به تازگی در کانسپت نوش این ایده را با نمایش تصاویر روی شیشه جلوی ماشین معرفی کرد.
با کنار رفتن بخشی از سقف ماشین به یک وانت تبدیل می گردد
اطلاعات به صورت هولوگرام سه بعدی نمایش داده می گردد
با کنارگذاشتن ایده های آینده نگری که در اکتیو اسفیر نمایش داده شده، ماشین تقریبا برای فراوری آماده است. مارک لیخته، مدیر طراحی آئودی می گوید مدیران شرکت عاشق این کانسپت شده اند، اما به علت حجم بالای مدل های نوی که آئودی باید در سه سال آینده عرضه کند، بعید است این ماشین زودتر از سال 2026 به بازار بیاید.
بخش هایی مانند چراغ ها، جلوپنجره و فرم گلگیرهای عقب در مدل های آینده آئودی دیده خواهد شد. پلتفرمی هم که این کانسپت از آن استفاده نموده، قرار است در گروه خودروسازی فولکس واگن مبنای ساخت مدل های مختلفی در آئودی و پورشه باشد.
این پلتفرم نامش PPE است، با هر بار شارژ می تواند تا 600 کیلومتر حرکت کند و شارژ باتری هایش بسیار سریع تر از ماشین های الکتریکی کنونی است.
پورشه 357 با الهام از اولین مدل کارخانه طراحی شده است
سالگرد ساخت اولین پورشه
پورشه در سال 2023 دو سالگرد مهم را جشن می گیرد. سال جاری شصتمین سال ساخت پورشه 911 و هفتاد و پنج سالگی ساخت اولین مدل اسپرت پورشه به نام 356 است. به همین مناسبت پورشه از کانسپتی رونمایی کرد که با الهام از این مدل کلاسیک طراحی شده است.
پورشه نام کانسپت را ویژن 357 نامیده است. ماشین بر روی پلتفرم پورشه 718 کیمن GT4 RS ساخته شده که یکی از اسپرت ترین ماشین های حال حاضر دنیا است.
مایک مائر، مدیر طراحی پورشه می گوید ظاهر ماشین ترکیبی از گذشته، حال و آینده کارخانه است. خطوط اصلی ماشین یادآور مدل 356 است که در سال 1948 پای پورشه را به ساخت ماشین های اسپرت باز کرد.
پورشه 356 در اولین نمایشگاه خودرو در آلمان که پس از جنگ دنیای در سال 1950 در برلین برگزار گردید
356 به وسیله فردیناند (فری) پورشه، فرزند بنیانگذار کارخانه طراحی شد. با اینکه ماشین در مسابقات پیروز بود، اما خارج از اتریش و آلمان توجه زیادی جلب نکرد و در دو سال تنها پنجاه دستگاه از آن ساخته شد.
پیروزی در مسابقات استقامت لومان در سال 1950 سرنوشت 356 را تغییر داد و شهرتی دنیای برایش به ارمغان آورد. تا سال 1965 که فراوری 356 متوقف شد حدود 76 هزار دستگاه از آن فراوری شده بود.
برترین معیار برای نمایش پیشرفت پورشه در هفتاد و پنج سال گذشته، مقایسه موتور دو ماشین است. 356 موتور یک لیتری چهار سیلندر با قدرت 35 اسب بخار داشت. 357 موتور شش سیلندر چهار لیتری با قدرت 500 اسب بخار دارد.
پورشه 357 در نمایشگاهی به مناسبت 75 سالگی فراوری مدل 356 نمایش داده می گردد
آقای مائر می گوید که پورشه مخصوصا از قوای محرکه الکتریکی استفاده ننموده تا این تصور ایجاد نگردد که این کانسپت قرار است مبنایی برای ساخت یک مدل نو باشد. به گفته او 357 بدون در نظر گرفتن قوانین دست و پاگیر ساخت یک ماشین فراوری انبوه طراحی شده و صرفا یک هدیه تولد برای کارخانه است.
با این حال ایده هایی از این ماشین ممکن است در مدل های آینده پورشه دیده گردد. از جمله چراغ ها که لامپ هایی ال ئی دی است که در سوراخ هایی در بدنه قرار دارند. مجموعه این لامپ ها فرم چراغ جلوی گرد مشهور پورشه را شکل داده است.
پورشه ویژن 357 در نمایشگاهی که به مناسبت 75 سالگی ساخت 356 در برلین برگزار می گردد نمایش داده خواهد شد. این کارخانه می گوید 357 تنها ماشینی نیست که به این مناسبت ساخته و مدل های دیگری از این کارخانه در ماه های آینده نمایش داده خواهد شد.
در طرحی که پژو از نسل نو مدل 3008 منتشر نموده چراغ های نو ماشین دیده می گردد
نسل نو پژو 3008
پژو اعلام نموده که نسل بعدی مدل 3008 را تا چند ماه دیگر رونمایی می نماید. به گفته این کارخانه این ماشین کاملا الکتریکی است، اما در بعضی بازارها با موتور بنزینی هم فروخته می گردد. پژو بعلاوه اعلام نموده که نسل بعدی شاسی بلند 5008 را هم با قوای محرکه الکتریکی فراوری خواهد نمود.
مدیران پژو در مراسمی که به صورت اینترنتی برگزار گردید، برنامه های کارخانه را برای ساخت ماشین های الکتریکی بیان کردند. پژو براساس این برنامه تا سال 2025 پنج مدل نو کاملا الکتریکی فراوری خواهد نمود و از سال 2030 فقط ماشین های الکتریکی در اروپا خواهد فروخت.
3008 یکی از پرفروش ترین مدل های پژو است
پژو که عضوی از گروه خودروسازی استلانتیس است، از پلتفرم نو این گروه در نسل نو 3008 استفاده می نماید. ماشین هایی که از این پلتفرم استفاده می نمایند می توانند یک یا دو موتور الکتریکی داشته باشند و پژو می گوید با هر بار شارژ تا 700 کیلومتر حرکت می نمایند. این پلتفرم طوری طراحی شده که می توان از آن برای ساخت ماشین های بنزینی هم استفاده کرد.
نسل کنونی 3008 در سال 2016 به بازار عرضه شد. این ماشین یکی از پرفروش ترین مدل های پژو است، اما در اروپا به میزان رقیبانش در نیسان، فولکس واگن، کیا و هیوندای محبوب نیست. در مراسمی که هفته گذشته برگزار گردید، طرحی محو از ماشین نمایش داده شد که تنها چراغ های جلوی آن تعیین بود.
کوجی ساتو (چپ) از ماه آینده به جای آکیو تویودا (راست) مدیر تویوتا خواهد شد
مدیر تازه تویوتا
آکیو تویودا، مدیر کارخانه تویوتا بیان کرد که از مقام خود کناره گیری خواهد نمود. آقای تویودا که نوه بنیانگذار کارخانه است از سال 2009 راهنمایی کارخانه را برعهده داشت و سیاست های کارخانه را تا حد زیادی تغییر داد. او همچنان ریاست هیئت مدیره را برعهده خواهد داشت، اما مدیریت تویوتا به کوجو ساتو، مدیر کنونی شرکت لکسوس سپرده خواهد شد.
تغییر مدیریت در تویوتا با تغییر مسیر این شرکت به سمت ساخت خودروهای الکتریکی همزمان شده است. آقای تویودا که 66 ساله است در مراسم معارفه مدیر نو گفت که یک عشق ماشین است و برای همین نگاه اش به مفاهیمی مثل دیجیتالی شدن صنعت خودرو و ماشین های الکتریکی با طرز فکر روز فرق دارد.
با اصرار آقای تویودا که سابقه رانندگی در مسابقات اتومبیلرانی دارد، طراحی مدل های این کارخانه تغییر زیادی کرد. او معتقد بود که ماشین های تویوتا حوصله سر بر است و باید هیجان انگیز تر باشد. در زمان او چند مدل اسپرت از جمله لکسوس LFA به بازار عرضه شد که باعث شد نگاه مردم به محصولات تویوتا تغییر کند.
لکسوس LFA در دوران مدیریت آکیو تویودا به بازار عرضه شد
تویوتا دیرتر از رقیبانش به فراوری ماشین های الکتریکی روی آورده است. استدلال تویوتا این بود که قوای محرکه هیبرید راهکار بهتری برای کاهش آلودگی هوا است و سرعت بالای الکتریکی شدن صنعت خودرو بیشتر باعث آلودگی می گردد. اما رونق بازار ماشین های الکتریکی در چند سال گذشته این شرکت را ناچار کرد تا نظرش را عوض کند و با موج تازه همراه گردد.
تویوتا در سال 2021 بیان کرد که 35 میلیارد دلار در ساخت ماشین های الکتریکی سرمایه گذاری خواهد نمود. اولین مدل این شرکت که یک شاسی بلند به نام bZ4X است به بازار آمده، اما تویوتا مجبور شد به خاطر نقص فنی فروشش را برای مدتی متوقف کند.
منبع: انتخاب