تاکید وزیر میراث فرهنگی بر اهمیت روشن شدن نکات تاریک تاریخ ایران

به گزارش تور هند ارزان، ایسنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، تاکید وزیر میراث فرهنگی بر اهمیت روشن شدن نکات تاریک تاریخ ایران صورت پذیرفت.

تاکید وزیر میراث فرهنگی بر اهمیت روشن شدن نکات تاریک تاریخ ایران

عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همزمان با مراسم هفته پژوهش از دو نمایشگاه پژوهشی مرگ در نمک، پژوهش های باستـان شنـاسی در معدن چهرآباد زنجان و انسان در جستجوی منابع: گزیده آثار معدنکاری باستان از موزه معدن آلمان در بوخوم بازدید کرد و جبرئیل نوکنده، رئیس کل موزه ملی ایران با همراهی فریدون بیگلری ـ معاون امور فرهنگی این موزه و شهرزاد امین شیرازی نژاد از پژوهشکده حفاظت و بازسازی آثار تاریخی فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری درباره آثار این دو نمایشگاه شرحاتی دادند.

ضرغامی در جریان تماشای آثار این نمایشگاه که از 12 آبان برپا شده و تا 24 دی ادامه دارد، با تاکید بر اهمیت روشن شدن نکات تاریک تاریخ ایران و نقش چنین نمایشگاه هایی در یاری به درک بهتر تاریخ بشر و ارتقای سطح آگاهی از فرهنگ و هنر، برگزاری چنین رویدادهایی را مفید دانست.

موزه ملی ایران در شرح نمایشگاه انسان در جستجوی منابع آورد: بیش از 200 اثر از 5 قاره با چارچوب زمانی بین حدود 350 هزار سال پیش تا دوره معاصر از کشورهای آلمان، اتریش، فرانسه، یونان، گینه نو، پرو، مصر، الجزیره، اسپانیا، اردن، تاجیکستان و قزاقستان به نمایش درآمده است. این نمایشگاه رویکردی پژوهشی داشته و بیشتر اشیا ماهیت پژوهشی دارند که از این لحاظ نمایشگاه متفاوتی در مقابل دید مخاطبان نهاده شده و نشان از توانایی موزه ها در انجام پژوهش و آگاهی رسانی عمومی است.

نمایشگاه مرگ در نمک: پژوهش های باستان شناسی از معدن چهرآباد زنجان نیز درباره نحوه استحصال نمک از این معدن در از دوره هخامنشی تا سده های اخیر است. معدن چهرآباد 28 سال پیش با کشف بخشهایی از یک جسد انسان اوایل دوره ساسانی که به خوبی حفظ شده در صدر اخبار نهاده شد. پژوهش های گروه باستان شناسی چهرآباد زنجان به راهنمایی دکتر ابوالفضل عالی و پرفسور توماس اشتولنر در قالب یک همکاری مشترک بین المللی توانست با تجزیه و تحلیل یافته ها تصویر روشن از زندگی معدنکاران، اقتصاد استحصال نمک در دوران باستان ارائه کند. در این نمایشگاه با تنوع مواد فرهنگی از بالاپوش هخامنشی تا تن پوش ساسانی، کیسه، کفش های چرمی و دیگر یافته هایی روبرو هستیم که به ندرت در مکانهای باستانی یافت.

ضرغامی از بین موزه های کشور تا به امروز رئیس موزه فرش را تغییر داده که در روزهای گذشته شایعه هایی تایید نشده درباره تغییر مدیران بعضی دیگر از مجموعه های تاریخی و موزه ها مطرح شده که واکنش بعضی باستان شناسان و متخصصان میراث فرهنگی را نیز به همراه داشته است.

منبع: همگردی
انتشار: 3 اسفند 1400 بروزرسانی: 3 اسفند 1400 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 2051

به "تاکید وزیر میراث فرهنگی بر اهمیت روشن شدن نکات تاریک تاریخ ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید وزیر میراث فرهنگی بر اهمیت روشن شدن نکات تاریک تاریخ ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید