تأثیر ماه تولد بر روی سلامتی

به گزارش تور هند ارزان، Mary Boland، دانشجوی PH در دانشگاه Columbia، در حال آنالیز تحقیقات قدیمی مرتبط با ارتباط میان زمان تولد انسان و احتمال بروز آسم بود. در همین حین ایده این تحقیق نو به ذهنش رسید که در نشریه Journal of the American Medical Informatics Association منتشر شده است. آیا ماه تولد بر سلامت انسان در طول زندگی تأثیر می گذارد؟

تأثیر ماه تولد بر روی سلامتی

طبق گفته یکی از محققان، ظاهراً اگر نوزادی طی چند ماه اول زندگی، در معرض سطح بالایی از مایت های خاکی قرار بگیرد، احتمال ابتلا به آسم در طول زندگی بیشتر می گردد. این نوع تحقیق به روشی کاملاً قدیمی صورت گرفته است.

این محققان با دسترسی به داده های حدود 1.7 میلیون بیمار که بین سال های 1985 الی 2013 در مراکز پزشکی موردنظر تحت درمان قرار گرفته بودند، از یک الگوریتم برای آنالیز رابطه میان ماه تولد و احتمال ابتلا به بیماری استفاده کردند. هدف از این کار این بود که ببینند آیا بیماری های خاصی در زمان های خاصی از سال بیشتر شایع هستند یا خیر.

در کل، ظاهراً نوزادان ماه مه کمترین احتمال ابتلا به بیماری و نوزادان ماه اکتبر، بیشترین احتمال ابتلا به بیماری را دارند.

در واقع محققان 55 بیماری را کشف کردند که با فصل تولد فرد ارتباط داشت. بعلاوه 16 ارتباط کاملاً تازه کشف شد که 9 مورد از آن ها به بیماری های قلبی ربط داشت.

طبق گفته یکی از محققان، تعجب برانگیزترین نتیجه این تحقیق، این بود که متوجه شدیم افرادی که در اواخر زمستان یا اوایل بهار به جهان آمده اند، بیشتر محتمل است که به بیماری های قلبی مبتلا شوند. بعلاوه تنها یک نوع بیماری قلبی با ماه تولد ارتباط نداشت.

افرادی که در ماه مارس به جهان آمده اند بیشتر به دل لرزه قلبی، ضعف تراکمی قلب و اختلالات دریچه میترال مبتلا می شوند. محققان معتقدند از هر 40 نفر مبتلا به این بیماری ها 1 نفر به دلیل عامل فصل تولد به این بیماری مبتلا می گردد. بعلاوه محققان معتقدند این موضوع با نوسان سطح ویتامین D ارتباط دارد. از آنجا که بیماری های قلبی دلیل اصلی مرگ در آمریکا محسوب می شوند، این تحقیق می تواند به دکترها یاری کند در مراحل اولیه پیشگیری نمایند.

احتمال ابتلا به بیماری هایی که با ماه تولد ارتباط دارد، معمولاً به وسیله تغییر عوامل محیطی و اکتسابی معین می گردد. به عنوان مثال، محققان متوجه شدند احتمال ابتلا به آسم در بیماران نیویورک در متولدین ماه جولای و اکتبر به شدت زیاد است. طبق یک تحقیق قبلی در دانمارک، این احتمال برای افرادی که در ماه های مه و اوت متولد شده بودند، بیشتر است. نور خورشید یک عامل مؤثر در آسم است که به وسیله مایت های خاکی تشدید می گردد.

بیماری ADHD در متولدین ماه های آخر مانند اواخر نوامبر بیشتر می گردد؛ زیرا این افراد نسبت به هم سن وسال های خود در مدرسه نسبتاً نارس هستند. حد سنی بچه ها مدرسه ای در نیویورک 31 دسامبر است.

محققان امیدوارند این داده ها به کشف عوامل خطرزای تازه برای بعضی از بیماری ها یاری کند. با این حال، اگرچه این تحقیق اطلاعات مهمی برای تحقیقات بعدی فراهم آورده، اما نیازی نیست در خصوص احتمال ابتلا به بیماری های مربوط به ماه تولد خود نگران باشید.

این احتمال را می توان به تجزیه وتحلیل های ژنتیکی ربط داد. سبک زندگی، رژیم غذایی و ورزش نیز عوامل مهمی در معین مقدار سلامت افراد محسوب می شوند.

منبع: فوت و فن
انتشار: 16 مرداد 1401 بروزرسانی: 16 مرداد 1401 گردآورنده: indiaro.ir شناسه مطلب: 2199

به "تأثیر ماه تولد بر روی سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأثیر ماه تولد بر روی سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید